АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Germanwings: Факти, втори пилот + видео
/обновена/На Germanwings, нискотарифното подразделение на Lufthansa, може да се наложи да изплати много по-големи компенсации от предвижданите обикновено при самолетни катастрофи за пътниците, които загинаха във вторник, когато един от самолетите на компанията се разби в Алпите, информира Ройтерс.
Сумата ще зависи до голяма степен от това доколко компанията ще може да се защити срещу жалбите за проявена небрежност, след като прокуратурата обяви вчера, че младият германски втори пилот се е заключил сам в пилотската кабина на Еърбъс А320 и е насочил самолета така че да катастрофира, погубвайки 144 пътници и 6-членния екипаж.
Международно споразумение като цяло ограничава сумата за обезщетение на загинал пътник в катастрофа до 157 000 долара, но ако семействата искат по-голяма компенсация, могат да подадат иск в съда.
Адвокати, представлявали семейства при предишни самолетни катастрофи, посочиха снощи пред Ройтерс, че евентуално дело може да насочи вниманието към това доколко добре Germanwings проверява пилотите си преди и да ги наема и по време на служба и дали авиокомпанията е трябвало да има изискване за двама или повече души в пилотската кабина през цялото време на полет. Според германските авиационни закони пилотът може временно да напуска пилотската кабина в определени моменти при определени обстоятелства.
Ако иска да намали задълженията си по исковете, Germanwings ще трябва да установи, че компанията и служителите й по никакъв начин не са виновни или че катастрофата е била причинена единствено от трета страна, посочи Клайв Гарнър от адвокатската кантора Irwin Mitchell в Лондон. При този сценарии и с това, което знаем до момента, Germanwings едва ли ще може да изгради адекватна защита, посочи в електронно писмо Гарнър.
В сряда бе изплатен иск на стойност 6,5 милиона долара за загубата на самия самолет, посочиха източници от застрахователния сектор. Германският застраховател Allianz споделя финансовия товар за загубата с други застрахователни компании.
По информация на "Ню Йорк таймс" единият от двамата пилоти бил заключен извън кабината и неуспешно се е опитвал да влезе вътре. В края на полета другият пилот бил сам в кабината и не е отварял вратата отвътре. Франс прес потвърди информацията. Според източници, близки до разследването и цитирани от френския вестник Le Monde, на записа на „черните кутии” ясно се чува, че в началото на полета пилотите говорят нормално на немски език. „После се чува шум от една от седалките, врата, която се отваря и затваря, после шум от тропане по врата. Няма повече разговори до момента на разбиването на самолета”, казва източникът, цитиран от AFP.
Съществува стриктна процедура за достъп до пилотската кабина. Според видеото, ако пилотите в кокпита не отговарят, членовете на екипажа трябва да наберат код, който да отвори вратата. Процедурата отнема 30 секунди, а отварянето на вратата – 5 секунди. Все пак пилотът има възможност да заключи достъпа до вътрешността на кабината. Пред "Хоризонт" дългогодишният пилот и настоящ инспектор в Министерството на транспорта Камен Филипов коментира:
Има специален код, известен само на авиокомпанията, командира и екипажа, с който се отваря вратата към пилотската кабина. Той дава достъп след 30 секунди, уточни Филипов и обясни каква е процедурата преди употребата на кода: Когато отвън се поиска право за вход с един от бутоните на тази клавиатура, тогава пилотът просто натиска On lock, отключва вратата и другият пилот влиза. Пред пилотската кабина има три камери, които имат пълно покритие на предната част. Първо се вижда кой ще влезе и тогава се отваря кабината. Ако се забележи, че този човек не трябва да влезе, тогава се слага на Lock и се блокира вратата за 5 минути, което в случая е било фатално. Времето не е стигнало, защото вратата е блокирана за 5 минути, преди да може да бъде отключена с кода, обясни дългогодишният пилот, който лети на Еърбъс А320. Това е най-добрият самолет в класа си, а "Луфтханза" е от еталоните в авиацията, категоричен е летецът.По-късно стана ясно, че германската полиция е намерила важна улика в дома на пилота Андреас Любиц, смятан за виновен за катастрофата на самолета на авиокомпанията "Джърмануингс", съобщава британският всекидневник "Дейли мейл", цитиран от ТАСС. "Детективите заявиха, че са намерили "съществена находка" по време на продължилия четири часа обиск на жилището му, но уточниха, че това не е предсмъртна бележка", посочва изданието. "Снощи полицаите извършиха обиск в дома на семейство Любиц в малък град северно от Франкфурт и в квартирата му в Дюселдорф, като конфискуваха компютър, лаптоп и други материали", отбелязва вестникът, който допълва, че пилотът е живеел и на двете места. Представител на полицията заявил за изданието, че полицаите са открили нещо, което "може да се окаже ключът към това, което се случи", но отказал да уточни за какъв предмет става дума. "Дейли мейл" отбелязва, че пилотът е имал периоди на депресия. Международната организация за гражданска авиация обяви, че пилотите трябва да преминават през редовни проверки на психическата и физическата годност. Всички пилоти са длъжни периодично да преминават през медицински прегледи, които включват оценка както на физическата, така и на психическата годност. Това се посочва в съобщението на организацията, която е структурата на ООН, отговаряща за гражданската авиация, съобщи БНР. Германсият вестник "Билд“ пише, че общо година и половина Любиц е посещавал психиатър. Според изданието, заради депресия, пилотът е имал проблеми с обучението си в училището на "Луфтханза“ във Финикс, САЩ и дори временно е причисляван към неспособните да летят. В досието му е имало бележка, че той се нуждае от "специални и редовни медицински прегледи." Изпълнителният директор на „Луфтханза“ беше категоричен, че вторият пилот е бил „100% годен да управлява самолет". Първи реакции на други авиокомпании „еasyJet съобщава, че считано от петък, 27 март, ще промени своята процедура и двама членове на екипажа ще присъстват по всяко време в пилотската кабина. Решението е взето след консултация с агенцията за гражданска авиация. Безопасността и сигурността на пътниците и екипажа са най-важният приоритет за авиокомпанията“, се посочва в съобщение до EconomyNews.bg. Норвежката нискотарифна авиокомпания Норуиджън ще въведе постоянно присъствие на двама души в пилотската кабина на самолетите, съобщи неин висш представител днес, след като стана ясно, че катастрофата на германския самолет Еърбъс във Франция е била предизвикана умишлено. Франс прес цитира ръководителя на полетите на Норуиджън Томас Хестхамер: "Когато единият от хората в пилотската кабина излезе, ще трябва вътре винаги да остават двама души". Същата мярка въвежда веднага и канадската компания "Еър Трансат". "Wizz Air потвърждава, че е преразгледала своите процедури в пилотската кабина и прилага нова процедура, която да гарантира, че пилотската кабина никога не се обслужва само от един човек. Ако един от пилотите напуска кабината, той или тя ще бъде заменен от член на кабинния екипаж. Новата процедура вече е одобрена от унгарската Гражданска въздухоплавателна администрация", се казва в изявление на на говорителя на компанията Даниел де Карвальо. Снимка: ЕП
Tweet |
|