АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Internet shopping – има още какво да се желае
Европейската комисия оповести днес данни от проучване, според което гражданите на ЕС приемат пазаруването онлайн за сигурно, като същевременно се отчита, че все още малко търговци предлагат доставка на стоки до страна, различна от държавата, в която са регистрирани. Резултатите, представени днес, са получени при проверка на "тайни клиенти" от подкрепяната от ЕС Мрежа на европейските потребителски центрове. Техният доклад представя данни за 305 покупки в 28 европейски страни. Установeно е, че доставките от други държави са надеждни, като 94 % от поръчките онлайн са били доставени (сравнено с 66 на сто през 2003 г.) и само 1% от продуктите са се оказали дефектни при доставката.
Клиентите в ЕС срещат повече проблеми при връщането на стоките като част от предоставеното в целия ЕС право на отказ. Проблем има най-често при възстановяването на пълния размер на извършените плащания, когато клиентите по някаква причина не са доволни от стоката.
При 60 % от сайтовете, които първоначално са били подбрани за проверката като лесни за използване при трансграничните продажби, се установени проблеми, например във връзка с доставката, плащането и възможностите за избор на език, на който е представена дадена стока. Това прави подобни сайтове неподходящи за клиенти от други държави в ЕС, различни от страната, където се намира техният собственик. Проверката потвърждава констатациите, направени по-рано от самата Европейска комисия.
Тайните клиенти са установили при проверката си, че заявен в интернет продукт не достига местоназначението си в пет процента от трансграничните поръчки и в шест на сто от т.нар. вътрешни поръчки, направени онлайн от клиент, който се намира в същата държава, където е седалището на търговеца. В отчетения 1% нередности става дума за случаи на доставка на книга, чиято корица се е оказала повредена, както и за стока, чийто цвят е бил различен от поръчания. По въпроса за връщането на стоките в 90 на сто от случаите сумите са били възстановени на клиентите по правилата на "периода за размисъл" (поне седем календарни дни след получаването на стоката, независимо от причината за отказ от продукта), но 57 на сто от купувачите са срещнали проблеми при възстановяването на разходите за първоначалната доставка, както се изисква от правилата на ЕС. Някои търговци са поставили незаконосъобразни ограничения върху връщането на стоките, като са отрекли това право на купувачите.
Tweet |
|