АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
IPO - началото на края за Facebook?
Климент Робев, Елана Трейдинг
За по-малко от десетилетие социалната мрежа Facebook натрупа над 840 милиона потребители, превръщайки се в световен фактор и в неизменна част от нашето ежедневие. Според изследвания, правени в САЩ, facebook.com е вторият най-често посещаван сайт след google.com. Ето защо излизането му на борсата се определя като едно от значимите събития през настоящата годината.
От компанията очакват да наберат до 10 млрд. долара капитал, като в посочения ценови диапазон пазарната й капитализация ще е между 75 – 100 млрд. долара. Такава оценка изстрелва дружеството до компании -гиганти като Macdonalds Corp. с пазарна капитализация 101.46 млрд. долара, Bank of America – 84.81 млрд. долара, Walt Disney Co. – 74.14 млрд. долара и Caterpillar Inc. – 73.83 млрд, долара (данните са към 14 февруари 2012г.), имащи далеч по-богата история и традиции в развитието на световния бизнес. Предвид споменатите цифри е редно да си зададем въпроса дали Facebook Inc. може да поддържа техните мащаби или ще се превърне в поредния балон, сгромолясвайки се с още по-голяма скорост от тази с която се развива.
Нека разгледаме финансовите резултати на компанията. Отчетените приходи за миналата година са в размер на 3.7 млрд. долара, а регистрираната печалба възлиза на 1 млрд. долара. При очаквана пазарна капитализация от 100 млрд. долара, съотношението P/E би било равно на 100. За сравнение съотношението P/E на Google Inc. е 20.58, а на Аpple Inc. e 14.32. (данните са към 14 февруари 2012г.). При всички положения тези числа сочат, че Facebook Inc. ще бъде надценена и за да задържи размера на пазарната си капитализация ще трябва да отчита сериозен ръст на приходите и на печалбата си. Регистрираният намаляващ темп на растеж на приходите (154% за периода 2009г./2010г. спрямо 88% за периода 2010г./2011г.) не е добър предвестник за справянето с предстоящите предизвикателства, пред които се изправя компанията. Основната част от приходите на социалната мрежа идват от онлайн реклама. Оттук следва да си зададем логичният въпрос – ще успее ли Facebook Inc. с рекламата си да постигне толкова високи приходи, колкото са очакванията на Марк Зукербърг? За да печели един интернет сайт от реклама, той трябва да изпълни два основни критерия: да увеличава броя на потребителите си и да увеличава прекараното време в сайта на тези потребители.
И тук амбициозните планове на Зукербърг за бъдещето на неговата компания удрят на камък, поради недобрите перспективи за развитие на социалната мрежа. Сякаш идеите са изчерпани, което не създава предпоставки за набиране на нови потребители и по-нататъшно развитие. На практика това не е компания, която има производствена дейност и която създава реални стоки като например Аpple Inc. Младият милиардер е наясно с рисковете, които крие едно първично публично предлагане и предизвикателствата, пред които изправя своята виртуална империя. Според мен неотдавнашното IPO на Zinga Inc. беше направено донякъде и с проучвателна цел, подготвяйки дългоочакваната поява на Facebook Inc. И докатo резулататите там бяха в границите на нормалното, то тук става въпрос за много по-големи мащаби, които сами по себе си биха били самоунищожителни.
При всички случаи Зукърбърг няма да загуби контрола върху компанията. На практика той притежава 57% от акциите й. Освен това неговите книжа са от клас В, като всяка има право на 10 гласа. Тези, които ще бъдат пуснати в продажба, са от клас А и носят по 1 глас. Останалите дялове от компанията са разпределени, както следва – 11,4% остават за Accel Partners, а Дъстин Московиц, един от съоснователите на мрежата, ще има 7,6%. Други компании, банки и частни инвеститори имат по-малки дялове.
Кога ще започне търговията с акциите на Facebook Inc., още не е ясно. Предполага се, че това ще стане през май или юни. Дотогава трябва да се изясни дали компанията ще бъде листвана на фондовата борса в Ню Йорк или на технологичната NASDAQ.
При всички положения предстоящото IPO се очаква с нетърпение от много трейдъри и инвеститори. Според мен, с оглед на несигурността, която крие в себе си провеждането на едно първично публично предлагане, а също така и предвид очакванията за незаслужено голямата пазарна капитализация на компанията, е желателно да не се прибързва с инвестиции, породени от емоция и пристрастия, а трябва трезво да се прецени ситуацията.
Oпитът подсказва, че големите фондове и инвестиционните банки надали ще пожелаят да участват в предстоящото публично предлагане, защото тези, които са проявили интерес вече са закупили дял от компанията в предварително уговорени сделки. От друга страна, инвеститорите, които са от дълго време на пазара, ще предпочетат да изчакат истерията да отмине и съответно да се включат в играта, когато пазарът намери справедливата стойност на ценните книжа.Така че в крайна сметка, големият губещ ще бъде средностатистическият инвеститор, който ще е закупил надценените акции и след като финансовият свят осъзнае, че свръхамбициозните представи на ръководството на Facebook Inc. не отговарят на реалните възможности, ще бъде принуден да ги продаде на загуба или да стане горд инвеститор в поредния балон.
Tweet |
|