АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Kenzo “Made in Bulgaria” – не и на етикета
Не можем да се конкурираме с костюм за 30 евро, произведен в България или Китай. Такова признание прави пред френския вестник Le Parisien пожелал анонимност служител в текстилна фабрика, произвеждаща облекла за Kenzo и Givenchy, два филиала на групата LVMH. Фабриката е част от ECCE (лидер във Франция на мъжка мода прет-а-порте). Съгласно договор между ECCE и LVMH от 2007 г. не се предвижда производство във Франция заради прекалено скъпата цена на стоките. Сравнението – костюм за 30 евро от Полша и същият за 110 евро от Франция, е добър аргумент за решението. Проблемът е, че това води до затваряне на фабрики във Франция и уволнение на работници.
Постепенно производството на костюми се премества от Полша към България, Румъния, Унгария и Тунис. В магазините тези костюмите влизат на цена между 700 и 1000 евро. Производството във Франция е ограничено до 2000 бройки за Kenzo, без да се броят колекциите и прототипите. За Givenchy се правят само дрехите за колекциите. Разликата в заплащането също е огромна – служител във Франция получава 1260 евро на месец, докато в Тунис заплатата е 150 евро месечно.
Всъщност описаното е щрих от цяла тенденция. Големите марки дълго устояваха на феномена да се изнася производството на изток. Но пазарът повлия дори върху символите на висшата мода да направят линии за масово производство на по-ниски цени, включително джинси и т-шърти. Видимият резултат е, че обичайните досега етикети «made in France » вече са «made in China». Във времето на глобализацията е изгодно да се намалят производствените разходи, прехвърляйки ги в страни, където заплатите са ниски. Пред Le Parisien експерт в Richelieu Finance обяснява, че материалите, работната ръка и транспорта представляват 20-40% от крайната цена.
Намерен е и начин да се преодолее привързаността на потребителите във Франция и Европа към етикетите за произход, като те просто са премахнати. Затова няма да видите Givenchy “Made in Bulgaria”, например. Така действат не само френските брандове. Германската Hugo Boss е преместила 4% от производството си в Шанхай. Делокализацията обаче често остава добре пазена тайна. Компаниите не обичат да говорят за това, защото луксозните марки разчитат на увереността на клиентите си, че качество означава местно производство.
Проучване на TNS-Sofres от 2010 г. по поръчка на френското министерство на икономиката, сочи, че две трети от французите определят като особено важен френския произход на стоките. Затова и големите модни къщи все още афишират присъствието си във Франция. Hermès, например, притежава 22 фабрики и 4000 души персонал.
Символите на луксозните дрехи в цифри и факти
Kenzo et Givenchy
Мъжките костюми Kenzo et Givenchy се произвеждаха от ECCE в северна Франция, а сега в Румъния, България, Унгария и Тунис. Бутикова цена: 700€ - 1 000€.
Burberry
Британската марка затвори завод във Франция и откри нов в Китай. Цена на стоките в магазините: 250€ - 400 €. Burberry обяви това лято увеличение на печалбата си от 34% до 367 млн. лири (416 млн. евро).
Lancel
Цялото производство е в Китай. Продажбени цени: 500€ - 1 000€. Оборот на швейцарската група Richemont, част от която е марката: 6,8 млрд. евро към 31 март 2011 г. (+ 33%).
Hermès
Модната къща очаква рекордни продажби през тази година, оценявани на 2,4-2,75 млрд. евро. Hermès остава от малкото компании, чието производство е във Франция.
Sonia на Sonia Rykiel
Сако за 320€, произведено в Китай или копринена рокля за 200€, изработена в Румъния- оборотът на модната къща за 2010 г. е 90 млн. евро.
Lacoste
Производството постепенно е изнесено от Франция към Тунис, Румъния и страни от източна Европа. Това лято етикетите «made in France» с марка Lacoste представляват едва 5,7% от цялата продукция. Оборотът за 2010 г. е 1 млрд. евро.
Tweet |
|