АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
PwC: 90% от родния бизнес - оптимисти до 2020
Въпреки съществуващите заплахи и нарастващата несигурност, 90% от българските бизнес лидери са оптимистично настроени и са уверени в положителните средносрочни перспективи за растежа на техните компании. За сравнение, едва 51% от техните колеги на глобално ниво изразяват оптимистични нагласи.
Данните бяха представени на специално събитие организирано от PricewaterhouseCoopers (PwC), на което бяха обявени официално резултатите за България от 20-то ежегодно глобално проучване на PwC сред бизнес лидерите. Изследването на компанията се провежда за втора поредна година у нас, като в него са се включили над 100 участника в страната. В глобален мащаб организаторите са се допитали до 1400 изпълнителни директори от 79 държави. Предмет на изследването е цялостният ефект на технологиите и глобализацията върху бизнеса.
Изводи, анализи и сравнения на местната с глобалната перспектива направи Албена Маркова, съдружник в PwC и ръководител на направление „Консултантски услуги“ за Югоизточна Европа. В панелна дискусия споделиха своята визия Божидар Нейчев, управляващ съдружник, Югоизточна Европа и ръководител Корпоративни финанси, Централна и Източна Европа, Саша Безуханова, основател и председател на гражданския проект MoveBG, Петър Андронов, главен изпълнителен директор на СИБАНК, Ксавие Марсенак, президент на TELUS International Europe и Николай Хаджидончев, изпълнителен директор на Актавис ЕАД.
Въпреки високия процент на изразен оптимизъм, както бизнес лидерите в световен мащаб, така и тези в България виждат потенциалните икономически, политически и социални бизнес заплахи. Данните сочат, че водещи заплахи според българския бизнес са бъдещето на Еврозоната (78%), геополитическата несигурност (79%) и нестабилният икономически растеж (69%). В глобален план основното притеснение е свръх регулацията- 80% срещу 66% за България. Потенциалното увеличаване на данъците и недостига на ключови умения на работната сила също са сред топ заплахите и за двете групи.
По отношение на пазарите за развитие се наблюдава съществено различие. Българските бизнес лидери виждат най-много възможности за растеж в европейските държави и най-вече в Германия (42%). 12 % от бизнеса в България виждат Румъния като ключов пазар за развитие, което измества Гърция от миналогодишната й позиция. В света картината е съвсем различна, на челните места, като възможност за развитие бизнес лидерите посочват САЩ с 43% и Китай с 33%.
21% от представителите на българските компании посочват иновациите като приоритетна област за бъдещо развитие, следвана от човешкия капитал (20%).
Глобализацията също е отчетена като положителен фактор за развитието на редица области, въпреки нарастващата резервираност спрямо нея.
Според Щефан Вайблен, съдружник и ръководител Одит услуги в PwC България, въпреки тенденцията към протекционистични мерки, предприети от някои държави през последната година, глобализацията все още е възможност за растеж на бизнесите.
Като едно от основните предизвикателства, пред които са изправени, българските бизнес лидери посочват установяването на баланс между технологиите и способностите на хората. И въпреки сериозното навлизане на технологиите, данните за България сочат, че 48% от компаниите очакват да увеличат броя на служителите си през следващите 12 месеца. Отчита се, че на пазара има недостиг на креативни, иновативни и адаптивни лидери с умения за разрешаване на проблеми и емоционална интелигентност. Това според участниците налага необходимостта от нови стратегии за развитие на човешките ресурси, както и въвеждането на нови практически образователни програми чрез по-тясно сътрудничество между правителството, академичните институции и бизнеса.
По отношение на дигиталното доверие, 57% от българските участници смятат, че за бизнеса е по-трудно да спечели и запази доверието в един все по-дигитален свят. Не толкова притеснени са българските бизнес лидери по отношение на киберсигурността. Само 45% от тях признават, че се притесняват от киберзаплахи. В сравнение, 61% от глобалните бизнес лидери виждат киберзаплахите като проблем за растежа.
„Технологиите” и „дигитализацията” се превърнаха в модерни думи през последните години и е много интересно да разгледаме как те се отразяват на доверието. Новите дигитално подкрепени феномени като електронната търговия и споделената икономика, като че ли направиха потребителите по-доверчиви. Те доброволно предоставят достъп до своите пари срещу обещана доставка на стока, която не са виждали.Те позволяват на непознати да отсядат в домовете им. В същото време доверието е подкопавано от новопоявилите се заплахи и от рисковете на дигиталната свързаност. А веднъж загубено, това доверие е особено трудно да бъде възвърнато”, споделя Албена Маркова от PwC България.
------------------------------------------
В България проучването е проведено сред 103 бизнес лидери, 27% от които са жени, а 80% ръководят частни компании. 54% от интервюираните са от сектор потребителски стоки и услуги, 33 % оперират във финансовия сектор, а 13 % в сектор технологии и комуникации.
Tweet |
|