EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Q&A за нулево замърсяване

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Q&A за нулево замърсяване

mail15:02 | 17.05.2021прегледи 2139 коментарикоментари 0


Защо трябва да предприемем повече действия срещу замърсяването? 

Въпреки значителния напредък, постигнат в ЕС през последните десетилетия, замърсяването все още оказва силно въздействие върху нашето здраве и околната среда. Един от всеки осем смъртни случая в ЕС е свързан със замърсяването на околната среда, като 90 % от тези смъртни случаи се дължат на хронични заболявания, най-често срещани сред които са раковите заболявания. Според оценки само замърсяването на въздуха е причина за преждевременната смърт на до 400 000 души годишно. Най-вредните последици от замърсяването върху човешкото здраве обикновено засягат най-уязвимите групи, по-специално децата, хората със здравословни проблеми, възрастните хора, хората с увреждания и тези, които живеят в по-лоши социално-икономически условия, като по този начин се създават допълнителни неравенства.

Освен за нашето здраве, нетоксичната околна среда е от решаващо значение и за опазването и възстановяването на нашето биологично разнообразие и екосистеми. Замърсяването е един от петте основни фактора за загубата на биологично разнообразие. То застрашава оцеляването на повече от 1 милион от около 8 милиона растителни и животински видове на планетата, като се очаква ситуацията да се влоши, освен ако не променим посоката на действията си.

Какво означава „нулево замърсяване“? 

В Европейския зелен пакт е определена цел за постигане на нулево замърсяване до 2050 г., така че да можем да живеем в нетоксична среда. За да стане това, трябва да се гарантира намаляване на замърсяването до равнища, за които вече не се очаква да бъдат вредни за здравето и природните екосистеми, и да се спазват границите, в рамките на които нашата планета може да се справи. Това означава, че трябва да преосмислим начина, по който стоките и услугите се проектират, произвеждат, доставят, извършват и/или използват и изхвърлят, и да включим предотвратяването на замърсяването във всички съответни политики на ЕС. На първо място, замърсяването трябва да бъде предотвратявано при източника. Когато пълното предотвратяване на замърсяването от самото начало (все още) не е възможно, то следва да бъде сведено до минимум. И накрая, когато замърсяването е факт, трябва да бъдат взети мерки за неговото отстраняване, а причинените щети да бъдат компенсирани. 

Какъв е обхватът на плана за действие? Какви видове замърсяване са включени в него?

Планът за действие за нулево замърсяване обхваща замърсяването на въздуха, водата и почвата, както и потребителските продукти. Това включва и замърсяването на морето или шумовото замърсяване. За някои форми на замърсяване, като например замърсяването на въздуха, съществува солидна доказателствена база, която показва необходимостта от преразглеждане на правната рамка. За други, като например замърсяването с леки частици, са необходими повече доказателства, за да се разбере значението им и да се определи какво следва да се предприеме на равнище ЕС. Рамката за мониторинг и перспективи за нулево замърсяване ще спомогне за събирането на повече такива доказателства, като първият доклад трябва да бъде представен през 2022 г.

В допълнение към целевите действия за всяка област, в рамката се разглеждат и междусекторни въпроси, например как да се подкрепят действията за борба със замърсяването в регионите и градовете, как по-добре да се прилага и изпълнява законодателството в областта на замърсяването, как да се подобри мониторингът на замърсяването и как да се използват оптимално цифровите решения за нулево замърсяване.

Какви мерки предлагате по отношение на въздуха?

Комисията ще предложи стандартите на ЕС за качество на въздуха да бъдат приведени в по-тясно съответствие с предстоящите препоръки на СЗО и да бъдат усъвършенствани разпоредбите относно мониторинга, моделирането и плановете за качество на въздуха, за да се помогне на местните органи, като същевременно се подобри цялостната приложимост на регулаторната рамка.

Освен това Комисията заедно с държавите от ЕС ще следи изпълнението на националните програми за контрол на замърсяването на въздуха и ангажиментите за неговото намаляване, за да се гарантира цялостното изпълнение на Директивата за националните задължения за намаляване на емисиите, така че до 2030 г. броят на сухоземните и сладководните екосистеми, в които свързаната със замърсяването еутрофикация застрашава биологичното разнообразие, да бъде намален с 25 %.

Успоредно с това Комисията ще въведе по-строги изисквания за противодействие на замърсяването на въздуха при източника, например от селското стопанство, промишлеността, сградите, енергетиката и транспорта, включително чрез редица мерки и стратегии на Европейския зелен пакт (като устойчива и интелигентна мобилност, вълна на саниране или „От фермата до трапезата“). 

А по отношение на водата?

Комисията ще се съсредоточи върху укрепването на прилагането и модернизирането на съществуващите закони, свързани с водите. Директивата за пречистването на градските отпадъчни води ще бъде преразгледана през 2022 г., за да се намали замърсяването, например по отношение на хранителни вещества и новопоявили се замърсители, като пластмасови микрочастици, и микрозамърсители, включително фармацевтични продукти. Това ще бъде съпроводено от актуализиране на списъците с проблемни вещества за повърхностните и подпочвените води, за да се защитят природата и човешкото здраве от най-вредните вещества въз основа на най-актуалните научни познания. Комисията също така ще предложи да се преразгледат и, когато е уместно, да се актуализират други закони в областта на водите и морското право, по-специално Рамковата директива за морска стратегия, за да бъде тя по-добре пригодена за намаляване на химическите замърсители и пластмасовите микрочастици, както и евентуално да се определят нови параметри в Директивата за водите за къпане.

Като взема предвид наскоро приетата Директива за питейната вода, Комисията ще гарантира, че държавите членки насърчават устойчивото и ефективно потребление на вода, възпират замърсяването на водите и представят социално справедливи сметки за водата на всички потребители на вода и замърсители – промишлеността, селското стопанство и битовите потребители, като използват оптимално приходите за устойчиви инвестиции. Тя също така ще подпомогне по-доброто наблюдение и предотвратяването или намаляването на замърсяването с някои основни вещества на повърхностните и подпочвените води.

А по отношение на почвата?

Комисията ще представи стратегия за почвите до края на 2021 г. Действията са съсредоточени върху установяването и възстановяването на замърсените терени. Приоритетен списък на ЕС за наблюдение на замърсителите в почвата и модул за нулево замърсяване на почвата в бъдещото проучване LUCAS за почвите ще помогнат за установяването на замърсени терени. Комисията ще работи и върху насоки за паспорт за безопасно, устойчиво и кръгово използване на изкопана почва. Тя също така ще повиши осведомеността относно публичното и частното финансиране за борба със замърсяването на почвите и подпочвените води. 

Защо са ни необходими повече разпоредби за замърсяването?

През последните десетилетия ЕС постигна значителен напредък в намаляването на замърсяването до голяма степен благодарение на своето законодателство. Въпреки това замърсяването все още се отразява твърде много на нашето здраве и околната среда. За да се справим с проблема, първо трябва да подобрим начина, по който прилагаме и изпълняваме вече съществуващите закони. Държавите членки следва също така да се възползват от възможността да използват финансирането от ЕС за възстановяване, за да насочат икономиките си към по-екологосъобразно и по-чисто развитие. Освен това планът за действие за нулево замърсяване предлага нова рамка за по-добър мониторинг на нивата на замърсяване и предвиждане на бъдещите тенденции. Това ще спомогне за справяне със замърсяването по по-целенасочен, интегриран и ефикасен начин. И накрая, ще трябва също така да актуализираме някои от нашите закони в областта на замърсяването, било то с цел по-тясно съгласуване с най-новите научни данни или с цел справяне с видовете замърсяване, които все по-често се превръщат в проблем. 

По какъв начин нулевото замърсяване се отразява на изменението на климата?

В повечето случаи намаляването на замърсяването и на емисиите на парникови газове вървят ръка за ръка. Например изолирането на сградите, монтирането на по-ефективни и по-чисти отоплителни системи и преминаването към чист обществен транспорт, ходенето пеш и колоезденето подпомагат прочистването на въздуха и борбата с изменението на климата. 

Как планът за действие за нулево замърсяване ще стимулира иновациите?

Научните изследвания и иновациите са от ключово значение за реализирането на амбицията за нулево замърсяване. Мащабът на предизвикателствата изисква по-амбициозен и интегриран подход за по-бързо навлизане на революционните технологии на пазара и за да се покаже, че производството с нулево замърсяване може да стане реалност.

Европейските партньорства в рамките на „Хоризонт Европа“, включително мисиите за добро състояние на океаните, почвата, здравето и храните, както и за неутрални по отношение на климата градове, ще допринесат за реализиране на амбицията за нулево замърсяване. Например в рамките на „Хоризонт Европа“ ще се инвестира в повишаване на знанията и разработване на технологии за възстановяване на почвите и подземните води, като се обърне особено внимание на нови техники за обезвреждане на новопоявили се замърсители. Партньорства, като например партньорството processes4planet, Европейското партньорство за оценка на риска от химикали, „Вода за всички“ или „Към автомобилен транспорт с нулеви емисии“, ще поставят силен акцент върху нулевото замърсяване.

Какви цифрови решения могат да помогнат за постигане на нулево замърсяване?

Вече съществуват много решения, използващи големи информационни масиви или интелигентни сензори, които спомагат за намаляване на замърсяването на въздуха, водата или почвата. Проучване на случаи във връзка с интелигентната мобилност, прецизното земеделие, електронното здравеопазване или цифровото управление на водоснабдяването показва, че съществуват цифрови решения за нулево замърсяване. Комисията изготви документ, с който се въвеждат тези възможности, насърчава се устойчивото внедряване на цифрови решения и се започва обмен на добри практики с частния сектор, гражданското общество и администрациите. Това може да послужи като източник на вдъхновение и да допринесе за иновации, инвестиции и взаимодействие между всички участници, които желаят да допринесат за постигане на целите на Европейския зелен пакт, по-специално във връзка с амбицията за нулево замърсяване.

Колко ще струва постигането на нулево замърсяване?

Разходите и финансовите ползи ще бъдат посочени в оценките на въздействието за отделните законодателни предложения. Действията в плана ще спестят на икономиката значителни разходи, свързани със замърсяването, като например за здравеопазване, загубени работни дни или щети на сгради и загуби на култури. Цената на бездействието значително надвишава разходите за действие. Например разходите в ЕС във връзка със замърсяването на въздуха — по отношение на здравните и икономическите дейности — възлизат на между 330 и 940 млрд. евро годишно, докато всички мерки в Съюза за подобряване на качеството на въздуха възлизат на приблизително 70—80 млрд. евро годишно.

Като цяло, целта на плана за действие за нулево замърсяване е да се осигурят икономически и социални ползи. Работата за реализиране на нашата амбиция за нулево замърсяване ще създаде възможности за екологосъобразна стопанска дейност. Това ще спомогне за защитата на уязвимите лица, по-специално децата, хората със здравословни проблеми, възрастните хора и хората с увреждания, както и тези, които живеят в по-лоши социално-икономически условия.

Източник: Европейска комисия


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1843