EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Reuters: Бум на българските авточасти

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Reuters: Бум на българските авточасти

mail07:00 | 08.05.2014прегледи 7917 коментарикоментари 0


В славните си дни Русе, град по търговския маршрут на река Дунав, процъфтяваше като икономически център, приютяващ първата търговска камара на България и известен като "малката Виена" заради сградите си в австрийски стил, пише Ройтерс в коментарен материал.
Сто години по-късно и след десетилетия икономически спад при комунизма, разположението му в югоизточния край на Европа, близо до Турция и на границата с Румъния, допринася за привличането на инвеститори. Агенцията дава за пример завода на германския производител на автомобилни части Witte Automotive в Русе, който снабдява гиганти като Ford.
България е "жадна" за нови устойчиви чуждестранни инвестиции след спукването на балона при недвижимите имоти по време на финансовата криза през 2009 година, изтъква Ройтерс. "Отрасълът нараства, нараства и интересът", коментира в интервю в София Тил Трукенмюлер, председател на Аутомотив Клъстер България. "Работим да докараме тук автомобилопроизводител", допълва той.
България обаче може да е още години далеч от намирането на "свещения Граал" чрез привличане на водещ автомобилостроител, тъй като структурни проблеми като бюрокрацията, лошата инфраструктура и обучение възпират бизнеса, отбелязва Ройтерс. Тези проблеми биха могли да попречат на сектора да стане фактор за промяна в икономиката, а също така са причината България да остане встрани от бума в автомобилостроенето, започнал през 90-те години в страни като Полша, Чехия и Словакия, се посочва в материала.
Само че това бавно се променя, тъй като все повече производители на части са привлечени от местоположението на България, ниските данъци и разходи за труд, както и обвързаността на валутата с еврото.
Правителството се надява да подбие по-богатите страни в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), така както преди това те направиха със Запада. Разликата в производствените разходи обаче все още е твърде малка, за да може автомобилопроизводители да затворят заводите си например в Чехия и да ги преместят в България, според Йенс Визе от световната консултантска компания AlixPartners. България, която за разлика от други страни от ЦИЕ няма дълга история в автомобилостроенето, досега не е успяла да привлече нито един автомобилостроител освен китайския Great Wall Motor, който създаде средноголям завод с местен завод в Ловеч през 2012 година. И все пак удобната локация и евтиният труд означават, че производителите на автомобилни части вече разглеждат България като вариант за проекти за зелената сфера, отклонявайки нови инвестиции от по-утвърдени страни, произвеждащи автомобили, допълва Визе.
Средно в България за труд се плаща по 3,70 евро на час спрямо 7,20 в Полша, 7,90 в Унгария и 8,60 в Словакия, посочва Йенс Визе, като цитира германска статистика. По думите на високопоставения автомобилен експерт в това отношение страната ни донякъде е привлекателна като нискоразходна производствена база, особено за трудоемка дейност.
Друга благодат за инвеститорите е, че България има богата история, датираща още от комунистически времена, в електрониката и компютърното инженерство, допълва Ройтерс.
Въпреки всичко черноморската страна е изправена пред тежко предизвикателство да направи отрасъла си по-конкурентен и да привлече повече компании, включително и други производители на автомобилни части, които да инвестират, се подчертава в материала./БТА
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2044