EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

SMS:”Петър не беше на училище...”

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

SMS:”Петър не беше на училище...”

mail15:30 | 17.10.2011прегледи 1372 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
„Петър Василев днес не беше в училище...” Това гласи SMS, изпратен до родителя на детето чрез системата iSchool. Електронен дневник пилотно бе въведен в шест училища в страната и резултатите дават основание на създателите на услугата Про Телеком да се опитат да превърнат своята система в национална. Чрез нея се известява за оценки, отсъствия, забележки, похвали и родителски срещи. Абонаментът, който родителя плаща еднократно, е на стойност 4,80 лв. с ДДС, от които 1 лв. остават за училището и така го подпомага. Има възможност да се плати наведнъж за цялата учебна година, като тогава цената е 38,40 лв. с ДДС. Училището сключва договор с Про Телеком без минимален срок за ползване и без да заплаща такса. В замяна получава флаш-памет с USB-вход и SIM-карта. Чрез това устройство и компютър учителите могат да въвеждат оценки и друга информация, без да са обвързани с интернет и без да се притесняват от пробив (хакерски) в системата. Родителят пък получава информация за детето си в реално време. Пред EconomyNews.bg Про Телеком увери, че дори само едно семейство от училище да желае услугата, устройството ще бъде предоставено и това е социалният момент от проекта. Другият социален аспект е, че учебното заведениие получава готови пари. Само за пример, при 500 ученика, записани в училището и 50% стартово използване на услугата (250 абонамента) се получават 250 лв. на месец и 2000 лв. за цялата учебна година. Електронният дневник е само първи модул от електронно училище, което би трябвало да включва електронен бележник, електронна училищна библиотека, електронни учебници и помагала и т.н., като модулите се надграждат.
Въпросът, който възниква, е ще могат ли да си позволят училищата и учителите подобна иновация, независимо кой я предлага и поддържа? Възможно ли е всеки клас да разполага с компютър? Или учителите ще се редят на опашка в учителската стая, за да въведат оценките след края на часа си? Отговор може да се получи с някои цифри на МОМН, които очертават тенденцията.
Реалността
Ето какво пише в Националната стратегия за въвеждане на информационните и комуникационни технологии (ИКТ) в българските училища – България драстично изостава спрямо останалите страни в ЕС.

Примери за бързо преодоляване на изоставането в областта на въвеждане на ИКТ в образованието са Чехия и Унгария. В Чехия броят компютри на 100 ученика е нарастнал от 2 за 2001 г. до 10,2 за 2003 г., а 80% от всички училища имат осигурен достъп до Интернет. В Унгария 85% от основните и средни училища са свързани към Интернет, а на 25% е осигурен високоскоростен достъп до Интернет. Според проучване на ЕС изоставането на страната ни е сериозно, особено при компютъризацията на основните училища.

Действията
Според Доклад за изпълнение на Националната програма от 2008 г., в 31 от най-големите български училища на всички учители са предоставени преносими компютри, изградена е безжична (тип WiFi) мрежа и е започнало поетапното въвеждане на проекта „Електронен дневник”, целящ постепенно да обхване училищата в цялата страна. До края на 2008 г. подобна мрежа е изградена в още 24 училища, както и частично – в още 75. Закупени са нови конфигурации компютърна и периферна техника – 4500 преносими и 3100 настолни компютъра, 3000 мултимедийни проектора, които са разпределени по училища с над 300 ученика, с което съотношението брой ученици на
компютър става 11,5:1. По Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” е одобрен проект в размер на 39 116 600 лв. за допълващо финансиране на националните програми в областта на ИКТ.
Отчетът на Министертвото на образованието, младежта и науката от 2010 г., по отношение целите за Създаване на модерна образователна ИКТ среда, гласи, че са закупени 85 200 бр. софтуерни лицензи за компютри в училища, институти и детски градини. На 40 хиляди учители е осигурен безплатен домашен интернет. Всички уцилища на бюджетна издръжка са свързани с интернет. Изготвени са над 1000 електронни урока в областта на природните и математическите науки от І до ХІІ клас.
Да се сравним
Неотдавна bTV излъчи репортаж от Естония, постевен именно на „електронното училище”. Оказа, че в страната от няколко години не използват хартиени училищни дневници и ученически бележници. Всичко става онлайн. В междучасията учениците сърфират в интернет, а учителите нанасят техните оценки и забележки в електронните дневници. В края на деня всички те се четат от родителите.
Да оставим настрана модерно оборудваните естонски класни стаи, разполагащи с електронни дъски за по 2000 евро.
Нагласите
Според проучване на Маркет ЛИНКС от края на месец август, 85% от родителите на ученици в страната смятат въвеждането на системата "Електронен Дневник" - InfoServ® e-School за необходимо. Още по-висок е този дял сред учителите – 90%, които очакват конкретни резултати в ежедневната им работа с учениците. 58% от директорите също подкрепят въвеждането на такава система. Въпреки силно изразените позитивни нагласи, и сред родителите и сред педагогическия персонал в училищата, изследванията регистрираха и известни съмнения и бариери пред възприемането на системата. Те могат да бъдат обобщени в няколко насоки:
• предпочитания към личния контакт учител-родител и успешно поддържана връзка между учители и родители в някои училища;
• значителна липса на заинтересованост от страна на родителите и съмнения, че системата би успяла да промени тези негативен модел;
• опасения, че твърде много ще нарастне професионалната натовареност на учителите;
• известни съмнения в сигурността на системата и данните в нея;
• наличие на алтернативни системи в някои училища.
Общо споделяно, и сред родители, директори и учители е мнението, че масовото въвеждане на системата "Електронен Дневник" - InfoServ® e-School би постигнала не само непосредствения резултат, свързан с подобряването на дисциплината в българските училища, но има потенциал да подпомогне общото подобряване на качеството на образованието и авторитета на учебните заведения и позитивна промяна на обществените нагласи към българското образование като цяло.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg