EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Visa: Средно по 249 лв. за коледни подаръци

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Visa: Средно по 249 лв. за коледни подаръци

mail12:30 | 19.12.2011прегледи 768 коментарикоментари 0


Българските картодържатели ще похарчат средно по 249 лева за коледни подаръци. Това сочи проучване, поръчано от Visa. Изследването също така показва, че повече от една трета (37%) от българите ще направят коледните си покупки тази седмица (19-23 декември), а по-голямата част от тях (85%) ще пазаруват в реални магазини. Тези резултати се подкрепят и от данните на Visa Европа, според които 23 декември ще бъде най-натовареният ден за пазаруване в Европа за цялата година, когато ще бъдат похарчени общо 2,6 млрд. евро.
По-голямата част от участниците в проучването (73%) ще похарчат същата или по-голяма сума за подаръци в сравнение с миналата година, а около една трета (28%) ще похарчат по-малко отколкото през 2010 г. Средната сума, която картодържателите ще отделят за подаръци възлиза на 249 лева, което е с 40 лева повече от средната сума, похарчена през изминалия сезон.
Проучването е проведено сред жители на осем от най-големите градове в страната, които притежават платежна карта. То показва плановете за пазаруване и навиците, свързани с плащането на стоки и услуги на българските картодържатели.
Една трета (36%) от участниците в проучването са заявили, че смятат да закупят подаръците си в седмицата преди Коледа (11-18 декември). Това означава, че последните две седмици преди Коледа ще бъдат най-натоварени за търговците, като 73% от респондентите планират да пазаруват за Коледа или вече са го направили между 11 и 23 декември. Резултатите също показват, че 25% от хората са закупили подаръци преди 11 декември, а само 8% ще изчакат до последния възможен момент – денят преди Коледа (24 декември).
Според изследването, близо една трета (31%) от участниците са заявили, че ще похарчат между 100-199 лева за подаръци, следвани от 28%, които възнамеряват да отделят между 200-299 лева. От гледна точка на плановете по региони, жителите на черноморските градове и тази година ще бъдат най-щедри към своите близки на Коледа2. Жителите на Бургас изпреварват всички по отношение на щедрост (със средна сума от 307 лева за подаръци), а след тях се нареждат Варна (със средно 289 лева), Пловдив (със средно 278 лева) и София (със средно 238 лева).
Освен това, резултатите от проучването показват и различия в намеренията не само по отношение на местожителството, но и по отношение на пола. Мъжете в проучването вече са похарчили или ще похарчат малко повече за подаръци (280 лева) в сравнение с жените – 222 лева.
Що се отнася до планирането на личните финанси, българските картодържатели се осланят на спонтанни решения. 77% от всички респонденти не планират покупките според финансите си и просто купуват подаръци когато видят нещо, което им харесва. Само 9% предпочитат да спестяват през цялата година, за да могат да купят подаръците, които искат.
Въпреки че парите в брой все още са предпочитано средство за разплащане по Коледа, тази година повече хора ще използват дебитна, кредитна или предплатена карта, за да платят за своите покупки в сравнение с 2010 г. Почти половината (48%) от картодържателите, които ще платят за подаръците с дебитна карта, избират този начин, защото го смятат за по-удобен. Една трета (33%) защото е по-сигурен и 12% защото е по-бърз в сравнение с плащането в брой.
За сравнение, една четвърт от хората, които ще плащат в брой предпочитат този начин, защото са свикнали с него, а 22% вярват, че той е по-сигурен. Тези отговори предполагат, че по-скоро навикът, а не реалните предимства все още определя избора на потребителите по отношение на разплащателните инструменти.
Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България, каза: „Макар икономическият климат да оказа влияние върху част от хората, нашето проучване показва, че независимо от колебливия старт на сезона за пазаруване през ноември, количеството похарчени средства се увеличава с приближаването на най-интензивния период за пазаруване в страната. От началото на годината наблюдаваме стабилен ръст на изхарчените средства за стоки и услуги. Потребителският разход направен на мястото на покупката с карти Visa се е увеличил с 34% за периода 31 юни 2010 година – 31 юни 2011 г.“.
Онлайн пазаруването става все по-популярно, но физическите търговски обекти все още са предпочитани от българските картодържатели. Само 15% от тях планират или вече са направили покупки от онлайн магазини. Що се отнася до пола, този сезон жените ще бъдат по-активни в Интернет, като 19% от тях ще пазаруват онлайн, в сравнение с едва 9% от мъжете.
“Онлайн пазаруването с карти Visa също отбеляза добър годишен ръст от 38% на изхарчените средства с Visa през второто тримесечие на 2011 г. в сравнение със същия период на 2010. Независимо от това нашето проучване показва, че българските картодържатели все още предпочитат да пазаруват от молове и търговски улици. Удълженото работно време и големите намаления са сред причините, които привличат потребителите, както и възможността да видят и пипнат стоката преди да платят за нея”, добави Райчева.
Ето какви коледни подаръци могат да очакват хората според данните за това какво планират да закупят участниците в проучването:
- дрехи (29%)
- играчки (23%)
- козметика (18%)
- книги (9%).

Проучването е проведено под формата на телефонни анкети сред 300 жители на възраст между 18 и 55 години, които имат разплащателна карта и живеят в някой от градовете София, Благоевград, Пловдив, Стара Загора, Варна, Бургас, Русе и Плевен. Проучването е спонсорирано от банките-членове на Visa в България и е проведено от агенция за пазарни проучвания Синовейт в периода между 29 ноември и 05 декември 2011 година. Текстът се позовава и на аналогично проучване в периода между 07 и 10 декември 2010 г.
 


Тагове: Коледа, покупки
 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1722