АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Австрийските фирми - №2 по инвестиции
„Въпреки предизвикателните за бизнеса обстоятелства, свързани с пандемията и с ръста на цените на енергоносителите, представителите на австрийския бизнес в България все пак запазват оптимизъм по отношение на развитието на цялостния бизнес климат в страната“, посочи Филип Купфер, търговски съветник в Посолството на Австрия при представяне на редовно годишно проучването за бизнес климата у нас, реализирано в края на 2021 година от Австрийското Търговско Представителство / ADVANTAGE AUSTRIA . В него са участвували 68 австрийски компании, базирани в България. „Налице е известна предпазливост по отношение на инвестиционните им планове, но от друга страна компаниите търсят да наемат нови служители.“
Данни от проучването:
С оглед на общата регулаторна рамка, която е от решаващо значение за бизнес климата, 66% от участвалите в проучването австрийски компании очакват повече усилия в борбата с корупцията и престъпността, което потвърждава резултатите от минали години.
За 60% от респондентите особено важно е в страната да се провежда предвидима икономическа политика.
По отношение на своите обороти над 50% от австрийските компании очакват увеличение, а делът на онези, които предвиждат намаление, спада от 17% през 2021 г. на 15% за настоящата година.
Според проучването 30% от анкетираните фирми очакват да наемат нови служители, а делът на песимистите в този раздел намалява от 10 на 7%. По-предпазливи са австрийските компании в своите инвестиционни планове, като 25% очакват подобрение през идните месеци.
Сред важните предизвикателства на пазара 70% от австрийските фирми посочват на първо място липсата на квалифицирана работна ръка.
Advantage Austria работи активно за преодоляване на недостига на кадри, като подкрепя заедно с австрийските фирми в страната въвеждането на дуално обучение. Това е доказала се концепция за намаляване на младежката безработица, която осигурява квалифицирана работна ръка на фирмите.
С ниво на инвестициите от 4,6 млрд. евро (според данни на Българската национална банка) Австрия е вторият най-голям чуждестранен инвеститор в България. Сред австрийските фирми саA1, ЕVN, OMV, Vienna Insurance Group - Bulstrad, Uniqa, Mondi, Kronospan, Palfinger, Wienerberger, Sportalm и Baumit. Австрийските компании са не само сред най-големите, но и сред най-стабилните работодатели в страната.
България е в топ 30 сред външнотърговските партньори на Австрия, в класацията на България Австрия заема 13–то място при износа и 12-то място при вноса. За 2020г. външнотърговският обем между страните възлиза на 2,3 млрд. евро, като от тях делът на търговията със стоки е 1,3 млрд. евро (от гледна точка на обема България е по-важен пазар на стоки за Австрия, отколкото например Сърбия и Гърция или страните от БРИКС - Бразилия и Южна Африка), а с услуги – 1 млрд. евро. От 2016г. България има положително търговско салдо с Австрия, което основно се дължи на динамичния български сектор „Услуги“.
За първите десет месеца на 2021г. данните за външната търговия на стоки се развиват много динамично:
внос на стоки в България от Австрия: 685 млн. евро (+ 8,1%)
износ на стоки от България за Австрия: 588 млн. евро (+38,6%)
Търговията с услуги Януари-Септември 2021г.:
внос на услуги в България от Австрия: 204 млн. евро (+ 11,5%)
износ на услуги от България за Австрия: 526 млн. евро (+ 16,9%)
За Advantage Austria
ADVANTAGE AUSTRIA с нейната мрежа от около 100 офиса в над 70 страни предлага на австрийските компании и техните международни бизнес партньори всеобхватна палитра от услуги. По своята същност ADVANTAGE AUSTRIA в София представлява Стопанска камара наАвстрия и съществува в България от около 60 години. Основната задача на бюрото е да съдейства за постоянното подобряване и разширяване на бизнес отношенията между Австрия и България.
Tweet |
|