EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Автомобилната индустрия на България + цифри

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Автомобилната индустрия на България + цифри

mail07:20 | 05.12.2016прегледи 12914 коментарикоментари 0


България заема челната позиция измежду избрани 10 европейски държави по критерий привлекателност за автомобилната индустрия. Това се вижда от проучването на Colliers и Аутомотив Клъстер, проведено през втората половина на 2016 г. сред представители на съответната индустрия в страната.

В класацията, създадена за целите на проучването, освен България участват и Румъния, Унгария, Полша, Чехия, Испания, Обединеното Кралство, Италия, Франция и Германия. Страните са подредени спрямо индекс, състоящ се от претеглените позиции на всяка държава от списъка. Теглата на отделните фактори са определени на база отговорите на участниците в проучването в частта „Причини за избор на България“. Те се умножават по респективната позиция на държавата по отношение на дадения фактор, като се има предвид, че не всеки разход е отразен в проучването. Подреждането зависи изцяло от изследваните разходи. Колкото по-малък е индексът, толкова по-добри условия предоставя съответната страна.

Автомобилната индустрия в България в цифри:

  • Около 100 големи предприятия, произвеждащи части за почти всички големи брандове от световната автомобилна индустрия
  • Повечето фирми са първо, второ и трето ниво доставчици, има само един производител със завод за сглобяване
  • Общите приходи на тази индустрия представляват 3,5% от БВП на България
  • € 1.55 млрд. приходи са генерирани през 2015 г.
  • Повече от 33 хиляди заети
  • 12 компании имат над 1000 служители
  • Компаниите са базирани във всички региони, Южният централен район е най-активен

Основни предимства за правене на бизнес в България:

  • Ниски разходи за труд
  • Член на ЕС
  • Близост до клиенти и производители
  • Ниски разходи за недвижими имоти
  • Ниски цени на електроенергията
  • Данъчни стимули при развиване на дейност с висока безработица

Основни предизвикателства:

  • Липса на квалифицирани кадри
  • Бюрокрация
  • Неефективна съдебна система
  • Повечето доставчици са извън националните граници на България

Очаквания за 2016 г.:

  • По-добри макроикономически показатели през 2016 г. спрямо 2015 г.
  • По-добри приходи през 2016 г.
  • Нагласа за разширяване на бизнеса
  • Намерение за увеличаване броя на служителите
  • Инвестиции в оборудване
  • Позитивно до неутрално влияние на разпространението на електирчески превозни средства
  •  

Прогнози:

  • Нови участници и растеж на съществуващите предприятия
  • Повече инвестиции в обучение
  • По-тясна връзка между бизнес и образование
  • Развитие на инфраструктурата, отговарящо на нуждите на индустрията

В България са налице около 100 големи компании, които произвеждат компоненти за почти всеки бранд от международната автомобилна индустрия. По-голямата част от тях са първо, второ и трето ниво доставчици, като в държавата има един производител със завод за сглобяване. Компаниите за развойна дейност са фокусирани върху подобряването на автоматизацията при производство, както и върху проектирането на съвременни електронни системи. Разположени са във всички региони на България, като Южна България регистрира по-голяма активност. В индустрията има над 33,000 заети. Приходите, генерирани от компаниите в този сегмент за 2015 г. възлизат на 1.55 млрд. евро и съставляват 3.5% от БВП на страната.

zoom_sss

Компаниите, участвали в проучването, определят като основни предимства на България ниските разходи за труд (50%), членството ни в ЕС, както и близостта до клиенти и производители, се нареждат на второ място по важност за 45% от респондентите, следвани от данъчните облекчения при развиване на дейност в общини с висок коефициент на безработица (36%). Сред критериите са и ниските разходи за недвижими имоти и за електричество, наличието на валутен борд, достъпност и качество на работната сила.

zoom_sss

Предизвикателствата пред бизнеса, които са идентифицирани, са липсата на достатъчно квалифицирана работна сила – проблем за 35% от споделилите мнение, бюрокрацията се нарежда на второ място (22%), неефективната съдебна система (13%), наред с тях корупцията, недостигът на големи клиенти и фактът, че голяма част от доставчиците се намират зад граница.

Проучването разглежда и типа на площите, използвани от автомобилната индустрия – собствени /реновирани, наети, строени по поръчка/притежавани или строени по поръчка/наети. Повече от половината запитани се помещават в собствени / реновирани фабрики. Една пета от анкетираните използват притежавани, строени по поръчка, сгради.

С оглед на перспективата все повече да нараства търсенето на електрически и екологични автомобили, Colliers изследва и въздействието на тази тенденция върху автомобилната индустрия в България. Всеки четвърти отговорил на анкетата счита, че това развитие ще способства разрастването на бизнеса му, 36% са на мнение, че няма да повлияе върху дейността им, а едва 5% го възприемат като заплаха.

Представителите на автомобилната индустрия, участвали в проучването, прогнозират по-добро представяне на държавата в макроикономически аспект, постигане на по-високи приходи през тази година, увеличаване на числеността на персонала, повишаване на инвестициите в оборудване и разширяване в рамките на текущото местоположение. А това, което е необходимо за целта са повече инвестиции в обучение, по-тясна връзка между образованието и бизнеса, и развитие на инфраструктурата в съответствие с нуждите на индустрията.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2039