АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Автомобилостроителите се "тълпят" в Унгария
Германските автомобилни компании и азиатските производители на батерии си сътрудничат все по-активно в Унгария, за да подпомогнат взаимно амбициите си при електромобилите, разказва Ройтерс. Те се "тълпят" в централноевропейската държава, чийто лидер Виктор Орбан пренебрегва западните резерви по отношение на Китай и предлага щедри бонуси, за да привлече чужди инвеститори и да превърне Унгария в глобален център за производството на електрически коли.
Три държави доминират производството на автомобили в страната - Германия, Китай и Южна Корея, като вторите две са далеч напред в сектора на батериите за електромобили в сравнение с европейските си конкуренти.
Компании от тези три страни са получили 29 от общо 31 субсидии, отпуснати от Унгария за големи инвестиции в автомобилния сектор през последното десетилетие, сочи анализ на Ройтерс, базиран на официални данни.
Субсидии са получили компании като Бе Ем Ве (BMW) и "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz), както и китайският производител на батерии Би Уай Ди (BYD) и корейският му конкурент "Самсунг Ес Ди Ай" (Samsung SDI). Субсидиите възлизат на средно 15 на сто от инвестициите.
"Катоди, аноди, сепаратори, монтажни линии, цялата верига за производство на батерии е тук", казва Дирк Вьолфер от Германско-унгарската търговска камара в Будапеща. "Това е входът на Европа".
През последните шест години в Унгария са влезли преки чуждестранни инвестиции в производството на батерии на стойност от 14 милиарда евро, сочат официални данни. За големи се считат всички в диапазона над 5-10 милиона евро.
Държавните стимули и възможностите за сътрудничество с други автопроизводители и доставчици на батерии са сериозен плюс, казват производители и консултанти от Германия, Унгария, Китай и Южна Корея.
Китайската Си Ей Ти Ел (CATL), най-големият производител на батерии за електромобили в света, както и корейските гиганти от сектора "Си Кей иновейшън" (SK Innovation) и "Самсунг Ес Ди Ай" признават, че възможността да работят близо до германските автомобилостроители е била от ключово значение за решението им да инвестират в Унгария.
Си Ей Ти Ел инвестира 7,6 милиарда долара, за да построи в Унгария най-големия завод за производство на батерии в Европа. Той се намира буквално до завода на Бе Ем Ве на стойност 2,1 милиарда долара в Дебрецен. Градът привлича и други производители на автокомпоненти.
"Мерцедес-Бенц" преоборудва завода си в Кечкемет, за да превърне в център за електромобили, а "Ауди“ (Audi) произвежда автомобили и електрически мотори в Дьор.
Все пак проектите за електромобили се сблъскват и със сериозни проблеми, признават от индустрията. Един от тях е високото потребление на електроенергия, необходимо за производството им, съчетано с нуждата за преминаване към "зелена" енергия, за да бъдат постигнати целите за нулев въглероден отпечатък на автоиндустрията. Липсата на специализирани кадри, които да работят в производството на електромобили, също може да се окаже проблем.
Навлизането на азиатските производители на батерии в Унгария също така може да се сблъска с притесненията на Брюксел и Берлин, че Европа може да се окаже твърде зависима от Китай и други чуждестранни играчи по отношение на технологиите, от които зависи зеленият преход.
Въпреки това европейската автоиндустрия, към този момент, е принудена да разчита на азиатските играчи, за да се развива, посочва Чаба Килиан от Унгарската автомобилна асоциация. "Абсолютно съм съгласен, че европейските производители трябва да имат свои собствени източници, но това е конкуренция, а Китай е доста напред", добавя той.
През 2031 г. Европа трябва да разполага с производствен капацитет за батерии за електромобили от 1200 гигаватчаса при търсене от 875 гигаватчаса, ако сегашните планове се реализират, според оценки на "Бенчмарк минерал интелиджънс" (Benchmark Mineral Intelligence - BMI). Около 44 на сто от тях ще бъдат осигурени от азиатски компании срещу 43 на сто от европейски и още 13 на сто от американската "Тесла" (Tesla), сочат изчисления на Ройтерс.
Перспективите за развитието на сектора на батериите за електромобили в Германия бяха сериозно помрачени от рекордните цени на енергията в резултат на спирането на руския газ, според автоконсултантите "Бостън кънсълтинг груп" (Boston Consulting Group) и "Берилс стратеджи адвайзърс" (Berylls Strategy Advisors). Унгария за сметка на това предлага по-сигурна енергийна система, благодарение на ядрената си енергия, както и високи субсидии и най-ниския корпоративен данък в Европа от 9 на сто.
Цялата верига за производството на батерии вече е в страната, казва Илка фон Далуиг от Европейския съюз за батерии, създаден от ЕС през 2017 г., за да ускори създаването на този сектор на Стария континент. "Всичко е тук. Когато погледнем към прогнозите за 2025 г. и 2030 г., изглежда, че ще в Унгария имаме едни от най-големите производствени мощности в Европа".
Все пак за немалко западни компании стъпването в Унгария е трудно решение. Германският доставчик на автокомпоненти "Шефлер" (Schaeffler) признава, че през август е бил на ръба да открие завод за електромотори в Унгария вместо в Германия, най-вече заради предлаганите там стимули, но се е отказал, за да не изпрати лош сигнал към германците, които все повече се страхуват за работните си места.
Други производители изразяват притеснения относно енергията, която трябва да ползват в Унгария. През 2021 г. страната е произвела 80 на сто от електричеството си от изкопаеми горива, 14,5 на сто от ядрена енергия и едва 3,6 на сто от ВЕИ, най-вече слънчеви панели, сочат изчисления на Ройтерс.
Това тревожи автопроизводителите, които скоро трябва да демонстрират отдалечаването си от въглерода по силата на новите германски и европейски правила.
Миналия месец унгарският външен министър Петер Сиярто се срещна в Мюнхен с шефове на няколко германски производители като Бе Ем Ве, "Шефлер" и "Кнор-Бремзе" (Knorr-Bremse), за да им представи стимулите, отпускани от страната. Сред обсъдените теми са били и подобряването на логистичната инфраструктура в Унгария, както и разширяването на добива на електроенергия от възобновяеми енергийни източници.
/БТА
Tweet |
|