АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ако българинът има 20 000 евро
Повечето български картодържатели мечтаят за дом и пътешествия. Това е една от тенденциите, очертани от MasterIndex България 2010 - детайлно изследване, направено по поръчка на MasterCard за втори пореден път в България. Изследването е проведено по-рано тази година сред представителна извадка от градското население сред 1000 картодържатели между 18 и 64 години.
Данните показват, че всеки двама от десет българин (19%) би инвестирал в жилище, ако има допълнителни свободни 20,000 евро, а други 10% в освежителен ремонт на дома си. Почивката-мечта би била избрана за похарчването на тези 20,000 евро от 17% от анкетираните български картодържатели. В същото време всеки пет от сто от анкетираните би предпочел да погаси заемите си, а други 4% биха предпочели да помогнат на децата си, докато 3% биха отделили поне част от парите за благотворителност.
Най-младите български картодържатели (между 18 и 24 години) са тези, които в най-висок процент биха избрали да похарчат 20,000 евро за кола – 19% от анкетираните от тази възрастова група посочват това като предпочитана покупка, в случай че имат тези допълнителни пари. Похарчването на допълнителните 20,000 евро за дом би бил изборът на 21% от най-младата група и на 21% от поколението между 25 и 34 годишна възраст.
В същото време значително по-нисък процент – 7%, от най-младото поколение активни картодържатели са заявили, че никога не са мислили какво биха направили, ако имат „излишни” парични средства, и те представляват групата, която най-малко е склонна да погаси дълговете си, ако получат допълнителни 20,000 евро - едва 1% дават този отговор.
От друга страна, българските картодържатели между 45 и 64 години биха предпочели да дадат тази допълнителна сума на децата си и в това отношение те значително се различават от останалата част на анкетираните групи между 18-44 години.
Инвестирането на допълнителна сума в мечтаната почивка е първият избор на картодържателите между 35 и 44 години – 21% от тях за заявили това, докато само 13% от българите между 25 и 34 години са заявили същото. Българските мъже в по-висок процент мечтаят да инвестират в собствен бизнес – 14% срещу само 8% от жените, или в закупуването на кола - 11% срещу само 6% от жените.
Мануел Алексе, асоцииран вицепрезидент „Развиващи се европейски пазари”, MasterCard Европа, коментира: “MasterIndex България показва огромния потенциал на пазара на картови плащания тук. Българските картодържатели са оптимистични по отношение на икономическата им ситуация и са наясно от какво се нуждаят, за да се чувстват заможни. Пътешествията са една мечта, която голяма част от българите имат, и ние сме свидетели, че когато пътуват в чужбина, все повече картодържатели се възползват от бързината, удобството и сигурността на безналичните плащания. Най-младите поколения български картодържатели са тези, които са сред най-активните потребители на дебитни карти, докато хората между 25-45 години проучват предимно предложенията за кредитни карти. MasterIndex представя най-детайлния обзор до момента за използването на разплащателни карти в България и ще ни помогне да работим с нашите клиенти - издаващите институции в страната за разработването на продукти, които да са точен отговор на специфичните нужди на картодържателите тук – било според възрастовите, регионални или полови специфики.”
29 % от картодържателите, живеещи в Западна България, и една четвърт от живеещите в Северна България заявяват, че биха купили дом, ако имаха допълнителна сума, надвишавайки значително броя на българите, живеещи в останалата част на страната, които споделят мнението им. В същото време по-голямата част от анкетираните от Софийска област (20%) и Южна България (22%) биха отишли на мечтаната почивка.
Проучването очертава тенденцията, че картодържателите от т.нар. ниска социална класа биха похарчили 20,000 евро за кола или биха спестили сумата в по-голям процент в сравнение в хората от средната или заможна социална класа. Представителите на ниската социална класа в същото време са тези, които са най-малко склонни да дадат допълнителната сума за подпомагане на децата си.
Докато за 17% почивката-мечта би била изборът за похарчването на допълнителни 20,000 евро, то 21% от българските картодържатели заявяват, че пътуват в чужбина веднъж годишно. Според резултатите 41% от картодържателите заявяват, че не пътуват в чужбина.
Що се отнася до честотата на пътуванията, картодържателите между 18 и 24 години повече от другите заявяват, че пътуват в чужбина веднъж годишно. Интересен факт, установен от MasterIndex 2010, е че жените пътуват в чужбина по малко от мъжете и че жителите на София (10%) и Западна България (14%) са групите, които пътуват в чужбина по-често от картодържателите от другите региони.
Всеки 6 от всички 10 анкетирани (60%) заявяват, че не планират да пътуват в чужбина тази година. Почти всеки 1 на трима (27%) от анкетираните, които планират да пътуват в чужбина, ще заминат на почивка. Очертава се тенденцията, че колкото повече остаряват българите, толкова по-малко пътуват в чужбина. Българите от западната част на страната, които са заявили, че пътуват в чужбина веднъж на 3 месеца – 14%, представляват значително по-голяма група в сравнение със само 5% от анкетираните от южна България.
По-възрастното поколение български картодържатели (45-64 години) представлява най-голямата група индивиди, които плащат само в брой, докато са в чужбина – 67%. 11% от най-младите картодържатели (18-24 години) твърдят, че плащат само с дебитни карти, когато пътуват в чужбина. Същият процент от възрастовата група между 25-64 години предпочита да плаща с кредитни карти, когато пътува извън границите на България. Според MasterIndex България 2010 мъжете са по-активни потребители на картови плащания, докато пътуват в чужбина, в сравнение с жените.
Жителите на Софийския регион са сред най-активните потребители на картови разплащания, докато са на път – 7% от тях плащат само с дебитна карта и 10% само с кредитна карта, когато пътуват в чужбина, докато други 4% плащат предимно с карта, но понякога използват и други начини. Хората от средната социална класа са тези, които най-често плащат в брой, докато са в чужбина – 63%.
Tweet |
|