АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ако Меркел спре до българския щанд
Ива Стойкова
Общо 459 български предприятия са участвали в търговски мисии и международни бизнес форуми в страната и чужбина. 2,6 млн. лв. е предвиденият бюджет по тази дейност от проекта „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия”. Едва 13 обаче са проведените досега търговски мисии, с участието на 162 компании, от общо 60 планирани. Това е така заради обжалване на обществената поръчка, чрез която Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП) осигурява самолетни билети, трансфери, хотелско настаняване, логистика на място. Все пак търговските мисии досега са станали възможни, благодарение на допълнително споразумение на Агенцията с МИЕТ. Те са уникални, защото спестяват съществени разходи на бизнеса. Финансирането се осигурява по линия на ОП „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика”. Важен момент е, че присъствието на български компании на чужди потенциални пазари има повече тежест, когато са подкрепени от държавна структура. Това е утвърдена практика в други европейски страни и чуждестранният бизнес има повече доверие в компании, които представят страната, а не участват самостоятелно.
Приключилите търговски мисии са в страните Германия, Русия, Испания, Финландия, Белгия, Виетнам, САЩ, Китай, Украйна, Израел и Мароко. През ноември предстои търговска мисия в Чехия. Представените сектори са ИКТ, биопродукти, мебели, машиностроене, Хранително-вкусова промишленост, парфюмерия и козметика, строителство, електроника и електротехника.
Конкретните резултати за бизнеса, очаквано, са в полза на увеличения износ, но е любопитно, че обсъжданите дейности по време на търговски мисии включват, например, и джойнт венчър и франчайзинг.
Дейности, обсъдени по време на проведените срещи
74% от фирмите са сключили договори в резултат на участието си в търговски мисии, а самите сключени договори са 72 на брой. Тези резултати представляват обобщени данни 9 месеца след приключването на търговските мисии. Този срок, според наблюденията на Агенцията, е оптималният за постигането на договорености. 50% от компаниите все още са в очакване на такива. 54% от фирмите отчитат 10% ръст в износа си, докато при 8% увеличението е до 20%.
Брой фирми, сключили сделки
Изпълнителният директор на ИАНМСП Марияна Велкова изрази надежда, че следващата година провеждането на търговски мисии ще се извършва по-плавно след отстраняването на текущите затруднения. В рамките на проекта „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия” трябва да бъдат проведени 32 търговски мисии в ЕС, 28 - в трети страни и 12 бизнес форума.
Международни изложения
В 69 от общо 115 международни изложения са участвали 637 български компании, с подкрепата на ИАНМСП. Предвидените средства са 18,3 млн. лв., като от тях досега са изразходвани 9 млн. лв. и не са разплатени все още 1,5 млн. лв. Забелязва се активизиране през втората проекта година, когато броят на фирмите, участвали в панаири и изложби е 380 - за сравнение през първата година те са 257. Ето какво е разпределението по браншове:
Брой фирми, разпределени по браншове
В резултат от участието на международни панаири и изложби, организирани по проекта, 865 са сключените сделки (шест месеца след промоционалната проява), 32% от фирмите отчитат 10% увеличение в експорта си, 27% от фирмите изнасят основно за ЕС, като основните пазари, които са посочили са Германия, Франция, Румъния, Испания, Холандия. Извън ЕС, фирмите са проявили най-голям интерес към Русия и ОНД – 9%.
Стойност на сключените сделки
Агенцията поема разходите за наем на изложбена площ, изграждането на щанд, необходимото оборудване и обзавеждане, отпечатване на каталог на българските участници на националния щанд, регистрационни такси, съпътстващи мероприятия като Ден на България или дегустации на български продукти. Научените уроци от предходната година са местоположението на щанда и неговата визия. Вече наемането на площ за българските щандове се прави доста по-рано, за да се избере възможно най- добро място. Освен това визията е подобрена след избора на фирма, която прави атрактивен и модерен дизайна на българския кът. Това работи, както стана ясно на изложение, посетено от германския канцлер Ангела Меркел и бразилския президент Дилма Русеф. Държавните ръководители се оказват в непосредствена близост до българския щанд, разположен на стратегическо място. Вниманието e привлечено и ефектът не закъснява - южнокорейска фирма иска от българска компания изпълнението на огромна поръчка (в случая 35 хиляди електронни табла). Случаят е показателен и за още нещо - избраното българско предприятие няма капацитета за изпълни такава поръчка и затова на място се сдружава и прави мини-клъстер с други българи.
Основни пречки пред българския бизнес
Бариерите пред българските компании, споделени от самите тях, са на първо място липсата на информация за спецификата на съответния пазар, но също непознаването на дистрибуторите и дистрибуторските мрежи по места, регулациите на чуждите пазари. За преодоляването им се работи чрез изпълнението на останалите дейности по проекта, а именно Националният експортен портал, разработването на експортни стратегии, анализи и политики за 18 избрани сектори, въвеждащи семинари и обучения, консултации. Усилията изглежда дават резултат, тъй като фирмите расте броят на фирмите, участвали в инициативите на ИАНМСП, които са доволни, особено през втората година от проекта.
Tweet |
|