АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Освен увеличаване на туристите от съседните страни за 2024 г. Албания отчита растеж на западноевропейските пазари като Италия, Германия, Франция и Великобритания и разширяване на картата на далечните пазари и повече посетители от тези региони.
Сред ястията на албанската трапеза се нареждат различни салати, пуйка, пършѐш (ястие от праз, масло, мента, джоджен и натрошена питка, често царевична, които се запържват и комбинират най-често с печена пуйка – бел. ред.), баклава и напикти като вино, ракия и натурални сокове.
Ведомството уточнява, че секторът на лечебните и ароматни растения продължава да има значително социално-икономическо въздействие, както за увеличаване на заетостта, така и за осигуряване на икономически приходи от износа на тези билки, които са много търсени на външните пазари.
Годишният спад на износа се дължи основно на спада на износа на минерали, горива и електроенергия с 5,6 процентни пункта, на текстил и обувки с 5 процентни пункта и на строителни материали и метали с 2,2 процентни пункта.
Италиански, френски, белгийски и швейцарски клиенти често са привлечени от пакетни сделки, които включват разходи за пътуване и настаняване.
За първите седем месеца на 2024 г. вносната бира на албанския пазар заема дял от 60 процента, докато през 2016 г. делът ѝ е бил 42 процента, според данни на албанските митници. Около 40 процента от търсенето на бира се покрива от албанското производство, като ситуацията е била подобна и преди година, отбелязва „Монитор“.
Финансовата помощ се отпуска от Френската агенция за развитие (AFD) и е предназначена за проект за публичната политика за подкрепа на възобновяемия капацитет и зеленото развитие на Албания.
Публикувания от статистическия институт – ИНСТАТ, индекс на потребителските цени показва, че е овладяна вълната от ръст на цените, предизвикана от пандемията от ковид-19 и военната агресия в Украйна.
Те са около 24% от общата стойност на преките чуждестранни инвестиции. Според резултатите от редовно проучване на ЦБ на Албания, около 26% от недвижимите имоти, продадени през втората половина на 2023 г., са закупени от нерезиденти, като една трета от тях идват от страни извън ЕС.
Секторът на недвижимите имоти се оказа особено привлекателен за преки чуждестранни инвестиции, отбелязвайки увеличение от 23%, следван от финансовия сектор с ръст от 21%, сектора на петрола и горивата с 13%, енергията с 5%, и комуникациите с ръст от 5%.