АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Алфа Рисърч: 63 % от хората не разбират етикетите
63 % от хората имат проблеми при разчитането на информацията върху етикетите на хранителните продукти, сочи проучване на социологическата агенция „Алфа Рисърч”. Проучването за потребителското поведение и информацията на етикетите на храните е проведено сред 800 души по поръчка на Информационното бюро на Европейския парламент в България в периода 25 юни-4 юли. Почти три четвърти от българите (72%) са убедени в отражението на храната върху тяхното здраве. Въпреки това, търсенето на информация за състава на продуктите още не се е превърнало в част от ежедневните навици на пазаруване. Едва 39% от хората четат редовно обозначенията върху етикетите на хранителните продукти. Още по- малко, 22%, обръщат внимание на информацията за количеството мазнини, захар, сол, стабилизатори, трансмастникиселини и пр., които влияят върху здравословния начин на живот. 63% срещат затруднения при разчитане на информацията върху етикетите, а 33% не разбират значението на част от числата и символите върху етикетите.
Като основен проблем при разчитането гражданите посочват малкия шрифт, с който е написана информацията на продукта. За 28% от хората буквите са много бледи и нечетливи. Най-големи затруднения срещат хората над 55-годишна възраст, както и тези с по-ниско образование. Най-трудно разбираемата част от етикетите се оказват Е-тата, като 20% от хората признават, че не разбират какво се крие зад тези букви и цифри. 95% са убедени, че е важно на етикетите да се изписва информацията за съставките от продукта, които крият потенциален риск за здравето, а 91% от хората са категорични, че на етикетите трябва да пише ако има наличие на ГМО, дори и то да е в незначително количество. 86% от анкетираните отчитат важността на информацията за страната, от която идва продукта. Съществува много горещо одобрение за включването на още елементи на етикетите на хранителните продукти. 43% от хората намират за най-подходящо, ако има рискови стойности за някои от елементите, те да се обозначат с друг цвят, а 25% от хората искат рисковите стойности да се обозначат с някакъв символ или картинка.
Изключително висок е процентът на хората, които следят срока на годност- 81%. Това показва, че широкото популяризиране в общественото пространство на случаите на храни с изтекъл срок на годност е имало ефект, коментира Боряна Димитрова, директор на Агенция "Алфа Рисърч". На всички анкетирани са представени снимки на двете страни на опаковката на колбас. Оказва се, че цената привлича най-много хората, след това се гледа срока на годност, фирмата производител и другите данни, които са описани. Едва 20% от хората обръщат внимание на съдържанието на оцветителите и стабилизаторите, само 10% гледат маслеността, 7,5% от хората се интересуват от съдържанието на сол 7.5%, а 5.5% от съдържанието на въглехидрати. Само 4 % гледат енергийната стойност на продукта. Към момента само 38% от хората твърдят, че написаното на опаковката влияе силно на решението им за покупка.
Над 50% от хората не вярват изцяло или частично на информацията, написана на етикетите на хранителните продукти. 45% вярват изцяло или отчасти на информацията.
Tweet |
|