EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

АМ "Хемус" продължава да е в застой

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

АМ "Хемус" продължава да е в застой

mail17:20 | 13.09.2023прегледи 566 коментарикоментари 0


Според министърът на МРРБ Андрей Цеков има системен проблем в държавата при планирането на поддръжката и изграждането на пътната инфраструктура. Независимо от проверките на Института по пътища и мостове на републиканската пътна мрежа и съоръженията по нея планирането е нещо, при което изоставаме.

Затова нормалният порядък е да се изработи програма, при която в рамките на 8 години напред да се планират основни ремонти на най – застрашаващите участъци на пътната мрежа и на застрашените мостови съоръжения. По думите му това не трябва да се прави едва когато възникне трагедия.

Регионалният министър допълни, че реформите в ЗУТ през последните години са разводнили функциите на ДНСК като контролен орган, като част от правомощията са прехвърлени на общините. Така структурите на ДНСК в страната нямат правомощия да осъществяват контрол върху строежи от компетенцията на местните власти.

Според Цеков един от проблемите в страната е липсата на единен контролен орган. По думите му това е предпоставка за отваряне на сиви зони в прилагането на закона, а бенефициент от това е само незаконното строителство.

„Имаме нужда от централизация, от изграждане на единна контролна институция“, беше категоричен министърът и даде за пример необходимостта от укрепване потенциала на ДНСК. По думите му Дирекцията е една от институциите, на които държавата е длъжник. Тя би следвало да е гарант за стабилно, устоичиво, безопасно и законосъобразно строителство, а за съжаление, през годините промените в Закона за устройство на територията са разводнили контролните й функции – част от тях са оставени на общинската администрация, друга – на ДНСК.

„Дълго трудът на тези хора бе пренебрегван и е огромен проблем, когато контролните органи са подценявани от държавата и е липсвал контрол“, подчерта още регионалният министър.

Скоро ще бъде готов и анализът, свързан с решаване на казуса с инхаус договорите за доизграждането на магистрала „Хемус“, стана ясно още от думите на Андрей Цеков. Той отново подчерта, че дори да се приеме, че има незаконосъобразни възлагания правните възможности са ограничени, защото са изтекли сроковете по тях.

„От тук нататък ще мислим дали тези догори е целесъобразно за някои участъци да бъдат продължени, така че гражданите да получат магистрала поне до Плевен и Велико Търново“, коментира още министърът. И добави, че най-скъпото нещо е да не се прави нищо.

Той обясни, че в случая вариантите са два: единият да се санират тези договори и да бъдат разумно актуализирани въпросните цени, за да започне строителство веднага, а другият - да се върви към прекратяването им, съдебни спорове и да се открие нова процедура, която ще отнеме между шест и девет месеца, след което вече ще може да се рестартира строителството.

Министърът припомни, че магистрала „Хемус“ е на трупчета заради лошо планиране, заради съмнително възлагане на дейностите за доизграждане и заради продължителното бедействие.

Към момента се работи и то с много бавни темпове по първите три участъка. На четвърти участък е било констатирано незаконно строителство, което е премахнато, предстои издаването на разрешение за строеж.

Напреднала е работата по деветия участък, стана ясно още от думите на министъра. Най-проблемни са седми и осми участъци, където трасето е променено, защото се оказало, че преминава през държавно ловно стопанство и санитарно-охранителни вододайни зони. Това означава приемането на нов идеен проект, нова екологична процедура, която отнема години, нов ПУП, отчуждения и едво след това може да се говори за строиелство.

„Често поради липса на проектна готовност, на правилно планиране ние възлагаме строителство, което не сме готови да изпълним“, коментира Андрей Цеков. Той беше категоричен, че това е една язва в инвестиционната програма на държавата, тъй като се създават фалшиви очаквания за едно добро обществено полезно дело, което би трябвало да се свърши, а след това се проваля осъществяването.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg