EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Анатомия на три сделки за милиони левове

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Анатомия на три сделки за милиони левове

mail07:30 | 31.05.2013прегледи 5255 коментарикоментари 4


Екип на EconomyNews.bg
Милионите левове инвестиции в компаниите Инвестор.БГ, НетИнфо, Уеб Медия Груп ще се възвърнат съответно след 20, 26 и 13 години, това показват изчисления на EconomyNews.bg.
Преди повече от месец малката делова общност в страната бе изненадана от две сделки в он лайн медийния бизнес. Две седмици по-късно се случи трета, която мина почти незабелязано. Кой какво купи, за колко и защо.
Ето какво показват цифрите и финансовите данни по тях.
zoom_sss
Има четири - пет метода*, по които се правят оценки за стойността на дадена компания и нейните възможности. Обикновено не се разчита само на един метод, практика е да се използват различни методи и финалният резултат да е осреднен. Общата сума на по-горните сделки са в рамките на 41.5 млн.лв.
Най-естественият въпрос е за колко време ще се изплати инвестицията?
Ето какво показват изчисленията на EconomyNews.bg , като са взети предвид както печалбата, така и материалните активи на продаваните фирми, взема се предвид и финансовото състояние на новите купувачи.

За Инвестор.бг АД са нужни 20 години
Данните за печалбата на „Инвестор.бг” АД от ГФО показват, че новият купувач трябва да чака 20 години, ако през всички тях реализира средна печалба като през 2008 г.
Компаниите, които оперират в сферата на онлайн медии и реклама, характеризират с висока стойност на нематериалните активи, затова печалбата не винаги е водеща, отбелязва консултантска къща Амрита. Справка в Търговския регистър показва, че към 31.12.2011г. „Инвестор.бг” АД разполага с нематериални активи, оценени на 4,185 млн. лв. Повечето от тях се формират от права върху интелектуалната собственост. Много често именно тези нематериални активи са основната цел при реализирането на подобни сделки в световен мащаб. Създаването на голям обем от интелектуална собственост трудоемка задача и въпреки, че не се усеща толкова силно, е една от движеща сила за много компании.
Нет Инфо.бг АД – 26 години
Аналогична сметка за „Нет Инфо.бг” АД показва, че размерът на инвестицията може да се възвърне след 26 поредни години при счетоводна печалба от 900 хил. лв. на година.
Нематериалните активи на „Нет Инфо” АД са оценени на 1,546 млн. лв. за последния консолидиран ГФО. От всичките нематериални активи, най-високо е оценена репутацията, която след обезценката възлиза на 1,11 млн. лв. към 31.12.2011 г. Фирмената репутация е важен актив, който има значителна роля за увеличаване на конкурентноспособността на компаниите в онлайн сектора, отбелязва доц Иванка Цонева в анализ за сп.„Диалог. Именно фирмената репутация може да има решаващо значение при разширяване на бизнеса в трети страни.
Уеб Медия Груп АД – 13 години
Дружеството редува 3 поредни години на печалба с 3 поредни години на загуба. Ако вземем 86,81% от най-голямата печалба -128 хил. лв. през 2008г., то инвестицията би се възвърнала след 13 поредни години с такава печалба. Не трябва да се пропуска факта, че както купувачът, така и продавачът в тази сделка са на загуба според последния ГФО (като при продавача загубата нараства непрекъснато за последните 3 години).
Нематериалните активи на „Уеб Медия Груп” АД към 31.12.2011г. са 2,568 млн. лв. Основният дял се формира от интернет сайтове и уеб базирани данни и ноу-хау – 2,345 млн. лв. Дори „Уеб Медия Груп” АД да продължи да не излиза на печалба, високата стойност на нематериалните активи оправдава донякъде инвестицията на новия собственик.
Сделките – пазарни и политически
Въпреки че он лайн бизнесът с информация е много динамичен и перспективен, милионите инвестиции в него, при това в криза, озадачават. Логично възниква въпросът пазарни ли са сделките или зад тях има политически интереси?
Пазарната версия макар и трудно може да се обясни. Покупката е стратегическа, тя планира печалба след 10-15-дори 20 години, залага се на бизнес, в който предстои бурно развитие. Подобно поведение обаче е типично за световни компании, които разполагат със сериозни финансови ресурси, огромни пазари и стратегическа визия. В конкретния случай и трите компании имат относително кратка фирмена история, без съществен потенциал, като най-скъпият им актив е... репутацията, но в България.
Втората възможност за щедрите инвестиции е политическа – търсене на влияе в обществото и домогване до власт. Тази версия е доминираща като мнение. Какво се крие за нея? Ето какви връзки и зависимости могат да се открият, представени неофициално в публичното пространство.
„Битката за компанията Нет инфо се водеше ожесточено между четирима основни играчи - НЕГ.БГ (в който дял има и Любен Белов, бивш собственик на Нет инфо), Sportal.bg /с парите на Делян Пеевски и с участието на фонда Mezz Management/, Нова тв и Инвестор.БГ. Включването в процедурата по продажба на Дарик нюз обаче беше изненадващо”, отбелязва он лайн издание.
Новият собственик на Инвестор.БГ - България Он Ер, която държи едноименната телевизия, се притежава от авиокомпания България Ер, която е на "Химимпорт", който от своя страна принадлежи на групировката ТИМ, която очевидно търси медийно влияние от доста време.
И все пак как се формира пазарната цена /стойност/ на една компания?
Най-предпочитаният метод залага на дисконтираните парични потоци. По същество това е финансов анализ на настоящата стойност на бъдещи парични потоци.
Втори метод е нетната стойност на активите. Фирмата се възприема като съвкупност от активи и пасиви, без да има значение с какво се занимава и какъв е резултатът от дейността й.
Третият използван метод е на пазарните множители или аналози.
Метод е и показателят EBITDA (измерител за печалбата преди лихви, данъци и амортизационни отчисления). Според експерт, ако даден бизнес носи доходност (EBITDA) от 500 хил. лв. при очаквана годишна възвръщаемост за сектора от 10%, то цената на бизнеса е 5 млн. лв.

 ползвани източници: ГФО на дружествата, Търговския регистър


 
Коментари
 
Валентина - 29-05-2013 г. 15:11:33

Пропуснали сте 2012 година, която също е повлияла за сключването на сделките. От данните тук се виждат, че Нет Инфо.бг АД и Уеб Медия Груп АД имат най-голям ръст на нетна печалба, но това не гарантира бъдещето им. Изплащането може да се осъществени за много по-малко години, а може и да няма възвръщане. Няма как да се направят подобни прогнози, особено в днешното нестабилно време. Освен това подобни сделки не се правят, за да се изплатят на момента. Би трябвало да го знаете това. Ще дам пример с Данон - киселото мляко. На българския пазар са от около 15 години и все още не са си върнали инвестицията, но това не ги отказва, нали?; и не означава, че сделката им е лоша или съмнителна. Да не говорим, че когато става въпрос за медии, дори и от този калибър, нещата отиват много по-различна посока от тук изложената.

Дарин - 29-05-2013 г. 15:45:52

Добре, само ще питам как точно се преценява след колко време ще се изплати даден сайт, при условие, че той е на загуба и всяка година печалбите му падат? Това го питам във връзка с инвестор, който за мен си е чиста проба загуба.

Цветомир - 29-05-2013 г. 15:59:08

Валентина, Уеб Медия Груп са на загуба през последните 3 години - за какъв ръст на печалбата говориш?

Валентина - 29-05-2013 г. 16:28:27

Погледни отново таблицата и си изясни въпроса! :)

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg