АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
АПИ търси скандал и в тол с -та
Агенция „Пътна инфраструктура“ ще търси ревизия на договора с „Капш трафик солюшънс“ ДЗЗД за 24-часов мониторинг и поддържане на тол системата, по който АПИ плаща по 2 млн. лв. месечно. Ще бъде търсена и отговорност от страна на фирмата-изпълнител за това, че от една година софтуерът на системата не е поддържан и контролните камери не работят, съобщи новият шеф инж. Минчев. Според него, за да работи тол системата, не трябва да има политически чадър над тол системата, а да се управлява от професионалисти, които знаят какво правят, за да може да генерира добри приходи от над 1 млрд. лв. на година. Сега приходите са около 300 млн. лв. и покриват издръжката на самата система.
От своя страна компанията Kapsch TrafficCom (Kapsch) представи своите бележки:
Kapsch е водещ световен доставчик на тол решения с операции на 5 континента и успешно внедрени над 30 системи за пътно таксуване по целия свят. България е шестата европейска държава, в която на Kapsch е възложена отговорността за внедряване на национална система за събиране на тол такси, след Австрия, Швейцария, Полша, Чехия и Беларус.
Собственик и оператор на тол системата в България е българската държава чрез АПИ. Министерски съвет отговаря за решения свързани с цените на винетките и тол тарифите, обхват на таксуваните пътни участъци, а АПИ за събирането на пътни такси. Следователно общият приход и размерът на събраните глоби е прерогатив на АПИ и контролните органи.
Според представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството са събрани общо над 1 млрд. лв. от старта на тол системата и системата за електронна винетка на 1 януари 2019 г. Цената на тол системата според подписания договора е 150 милиона. Световната банка консултира българските власти и наблюдава изпълнението на проекта по внедряването на системата от началото до края.
Системата за електронна винетка и тол е доставена на Възложителя АПИ в срок и в работно състояние, съгласно договор и приемо-предавателни протоколи, включително стационарните контролни точки. Колко от тези точки са включени по всяко едно време, е решение на собственика и оператора на системата - АПИ и Министерството. Поддържането на компоненти на склад също е в отговорностите на АПИ (като осигуряване на електричество на контролните точки, ако е прекъснато по някаква причина, почистване на камерите, терминалите за самообслужване и т.н.)
Задачите възложени на Kapsch се изпълняват изцяло и в този момент. Те са: 24-часов проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка на взаимодействие между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система на системите за тол таксуване и електронна винетка; актуализации на софтуера, подновяване на лицензите; оценка, подготовка, тестване и изпълнение на промени, разпоредени от АПИ и Министерството, както и такива свързани с промяна в закона или директивите на ЕС.
Tweet |
|