АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Архитектурно бижу: жп гара Подуяне + видео
ЖП гара Подуяне е една от емблематичните, български гари - част от най-натоварената жп линия в страната - „София – Пловдив“. През нея годишно преминават повече от 1,5 млн. пътници. Освен със своето разположение обаче, тази любима на поколения българи гара, е заслужила славата си и на една от най-интересните в архитектурно отношение жп гари в България. Неслучайно тя е популярен декор за множество игрални филми и рекламни клипове. Първият коловоз на гарата е открит през далечната 1917 г.
Днес в оригиналния си вид са съхранени само сградата и първият перон. Разгърнатата й застроена площ е повече от 1 800 кв. м. Приемното здание е построено през 1930 г. по проект на арх. Панайот Калчев – един от най-изявените архитекти на жп гари в България. Той проектира също и Сточна гара София (построена през 1929 г.).
Интериорът на жп гара Подуене е истинска съкровищница на форми и детайли. Прозорците напомнят на такива в храмова постройка - може да се каже, че за времето си гарата е била своебразен храм на напредъка, на развитието, на просперитета на България. Катедрала на железницата от една друга епоха, когато най-екологичният и енергоефективен транспорт е бил на голяма почит у нас.
Заради високата си архитектурна стойност, проектът за реконструкция си поставя за цел не само да я обнови, но и да запази автентичните елементи, като например вградения в чакалнята павилион за вестници и списания – една от емблемите на гарата.
Реконструкцията на гаров комплекс Подуяне се съ-финансира от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и е част от проекта за реконструкция на гарови комплекси Подуяне, Искър и Казичене по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020. Общата стойност на проекта, включващ трите гари, е 7 403 471,60 лв. Стойността на договора за реконструкция и обновяване на гара Подуяне е 2,9 млн. лева без ДДС, а бенефициент по проекта е Национална компания „Железопътна инфраструктура“.
Дейностите по проекта включват: пълно обновяване на приемното здание, нови енергоефективни и високотехнологични, модерни инсталации – електрическа, отоплителна, вентилационна, климатична, ВиК, охранителна, видеонаблюдение, оповестителна, както и проектиране и изпълнение на конструктивно укрепване и саниране на елементи на сградата.
Интересно е, че модернизацията се извърши поетапно, без спиране на експлоатационната дейност на гарата. Обновеният обект беше въведен в експлоатация на 22.12.2020 г.
Още за протичането на ремонтните дейности може да видите в специалното видео на ОП Транспорт и транспортна инфраструктура:
Tweet |
|