EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Архитектурно бижу: жп гара Подуяне + видео

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Архитектурно бижу: жп гара Подуяне + видео

mail18:35 | 27.09.2021прегледи 1420 коментарикоментари 0


ЖП гара Подуяне е една от емблематичните, български гари - част от най-натоварената жп линия в страната - „София – Пловдив“. През нея годишно преминават повече от 1,5 млн. пътници. Освен със своето разположение обаче, тази любима на поколения българи гара, е заслужила славата си и на една от най-интересните в архитектурно отношение жп гари в България. Неслучайно тя е популярен декор за множество игрални филми и рекламни клипове. Първият коловоз на гарата е открит през далечната 1917 г.

Днес в оригиналния си вид са съхранени само сградата и първият перон. Разгърнатата й застроена площ е повече от 1 800 кв. м. Приемното здание е построено през 1930 г. по проект на арх. Панайот Калчев – един от най-изявените архитекти на жп гари в България. Той проектира също и Сточна гара София (построена през 1929 г.).

Интериорът на жп гара Подуене е истинска съкровищница на форми и детайли. Прозорците напомнят на такива в храмова постройка - може да се каже, че за времето си гарата е била своебразен храм на напредъка, на развитието, на просперитета на България. Катедрала на железницата от една друга епоха, когато най-екологичният и енергоефективен транспорт е бил на голяма почит у нас.

Заради високата си архитектурна стойност, проектът за реконструкция си поставя за цел не само да я обнови, но и да запази автентичните елементи, като например вградения в чакалнята павилион за вестници и списания – една от емблемите на гарата.

Реконструкцията на гаров комплекс Подуяне се съ-финансира от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и е част от проекта за реконструкция на гарови комплекси Подуяне, Искър и Казичене по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020. Общата стойност на проекта, включващ трите гари, е 7 403 471,60 лв. Стойността на договора за реконструкция и обновяване на гара Подуяне е 2,9 млн. лева без ДДС, а бенефициент по проекта е Национална компания „Железопътна инфраструктура“.

Дейностите по проекта включват: пълно обновяване на приемното здание, нови енергоефективни и високотехнологични, модерни инсталации – електрическа, отоплителна, вентилационна, климатична, ВиК, охранителна, видеонаблюдение, оповестителна, както и проектиране и изпълнение на конструктивно укрепване и саниране на елементи на сградата.

Интересно е, че модернизацията се извърши поетапно, без спиране на експлоатационната дейност на гарата. Обновеният обект беше въведен в експлоатация на 22.12.2020 г.

Още за протичането на ремонтните дейности може да видите в специалното видео на ОП Транспорт и транспортна инфраструктура:


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2044