АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Банки: tbi, ОББ
През първите девет месеца на 2023 г. tbi bank запази стабилните си позиции по отношение на ликвидността и капитала, като не спира да инвестира в бъдещото си развитие, а междувременно достигна и важна кота в депозитния си портфейл. Водещата challenger банка в региона на Югоизточна Европа продължава да отчита забележителни финансови резултати, които към края на септември впечатляват с:
- Ръст на активите от 50%
- 30% увеличение на приходите до 150 млн. евро
- Нетна печалба в размер на 27,2 млн. евро
- 1,7 млн. обслужени заявления за финансиране в България, Румъния и Гърция
- Близо 500 хиляди одобрени заема на обща стойност 672 млн. евро
- Кредитен портфейл от 979 млн. евро
- Депозитно портфолио над 1 млрд. евро
Консолидираният неодитиран финансов отчет на tbi за деветмесечието на 2023 г. показва нетна печалба в размер на 27,2 млн. евро. През отчетения период tbi сключи редица нови партньорства, включително с търговци от нови сектори и вече присъства в над 22,200 търговски обекта на основните си пазари – България, Румъния и Гърция. Този впечатляващ обхват допринася за това банката да се нареди сред лидерите по отношение на предлаганите платежни продукти в трите държави.
Към края на септември 2023 г. tbi bank е обслужила 1,7 млн. заявления за финансиране в България, Румъния и Гърция, което е двойно повече в сравнение със същия период на 2022 г. Наред с това, 70% от заявленията за финансиране на крайни клиенти са подадени през дигиталните канали за самообслужване (в сравнение с 48% през деветмесечието на 2022 г.) и допринасят значително за отличните резултати. До края на септември банката е одобрила близо 500 хиляди заема на обща стойност 672 млн. евро (с 28% повече в сравнение със същия период на 2022 г.).
tbi отчита впечатляващ ръст на активите от 50% към края на септември 2023 г., достигайки 1,35 млрд. евро (при 910 млн. евро в края на деветмесечието на 2022 г.). Кредитният портфейл нараства до 979 млн. евро в края на септември 2023 г. (36% ръст спрямо деветмесечието на 2022 г.).
Благодарение на тези позитивни резултати, приходите на tbi bank нарастват с 30% до 150 млн. евро, главно благодарение на увеличението на нетния лихвен доход с 30% и на нетните приходи от такси и комисиони с 26%. Така оперативната печалба за първите девет месеца на 2023 г. достига 104 млн. евро.
Наред с това, депозитното портфолио на tbi bank достигна кота 1 млрд. евро в края на септември 2023 г. – ръст от 54% спрямо септември 2022 г., който значително изпреварва пазара. Този резултат се дължи главно на срочните депозити в сегмент крайни клиенти, където увеличението е дори по-голямо – 66% спрямо септември 2022 г.
Увеличението на общите разходи на банката с 28% до 72 млн. евро се дължи главно на ускорения ръст на кредитния портфейл и инвестициите в нови бизнес линии (развитието на безплатната дебитна карта neon и мобилното приложение) и пазари (разрастването в Гърция).
В края на отчетения период банката стои стабилно и сигурно по отношение на ликвидността и капитала. На консолидирана база коефициентът на ликвидно покритие (LCR) е на ниво 604% (много над регулаторния минимум от 100% и средната стойност за банковия сектор от 242%), а коефициентът на капиталова адекватност (CAR) – 21,1%. Дейностите на tbi bank за периода се отличават с подобрена ефективност в управлението на разходите (съотношението оперативни разходи към оперативни приходи достига 48,5%), като в същото време възвръщаемостта на заемите е на ниво от 21,6%, което позволява възвръщаемостта на капитала (ROE) да достигне 20%.
„tbi е тук, за да решава ежедневно проблемите на клиентите. Това се отразява на силните ни финансови резултати, като същевременно разумно управляваме риска“, казва Питър Барон, CEO на tbi Financial Services. „През третото тримесечие на 2023 г. всеотдайният ни екип продължи да предоставя най-добрите решения за клиентите в България, Румъния и Гърция. Продължаваме непрекъснато да подобряваме продуктите и да разширяваме партньорската си мрежа, което ни дава увереност и за предстоящата година.“
Татяна Иванова, изпълнителен директор „Дигитализация, данни и операции“ на Обединена българска банка и иновационен лидер на KBC Group в България, взе отличието в категория „Иновации“ на конкурса „Мистър и Мисис Икономика“ за Кейт – персоналният дигитален асистент в мобилното приложение ОББ Мобайл.
Проектът за AI асистента на ОББ спечели вота на журито с това, че променя изцяло модела на банково обслужване на клиентите.
„Високата добавена стойност и уникалността на Кейт се дължат на последни технологични решения в сферата на иновациите. Кейт се превърна в най-ефективния помощник на нашите служители и клиенти. От услугите на Кейт вече се възползват 76% от потребителите на мобилното банкиране на ОББ в 112 различни клиентски ситуации. За година и половина от своето съществуване Кейт има над 1 млн. проведени разговори с клиенти на ОББ и автономността ѝ - способността да разбира и отговаря самостоятелно на клиентски въпроси, достига 57%. Изчисленията ни показват, че по този начин тя е освободила 46 400 работни часове на нашите служители“, поясни Татяна Иванова.
„При Кейт използваме AI, за да създадем осезаеми ползи за нашите клиенти. С нарастването на нейните възможности тя помага на клиентите лесно да се ориентират в цялата вселена на нашите банкови и застрахователни услуги и продукти. По всяко време и навсякъде: усещането е да имате своя личен ОББ асистент в джоба си.“
Най-силната страна на Кейт е персоналното съдействие, което тя е в състояние да окаже на всеки един клиент в защитената среда на ОББ Мобайл след вход в приложението. Кейт дава конкретна и точна индивидуална информация на клиента като например неговия IBAN, разполагаема наличност по сметка, дата и размер на предстояща вноска по потребителски кредит и/или кредитна карта, чакащи плащания по битови сметки към неговите лични партиди, изтичаща дебитна/кредитна карта, е-винетка, пропусната вноска по Систематичен инвестиционен план, проверка на натрупани точки към кредитна карта и други. Любопитната статистика, която доказва полезността на Кейт, показва, че всяко 5-то проактивно предложение от Кейт е довело до заявяване на продукт или услуга, а всяка трета е-винетка закупена в ОББ Мобайл е след инициирана комуникация от Кейт, въз основа на клиентско сегментиране и управление на данни в реално време.
Дигиталният асистент на ОББ може да бъде в помощ и в други персонални ситуации като проверка на получени приходи и направени разходи по банкова сметка за желан от клиента период, или важни такива, изискващи бързи действия – блокиране и деблокиране на карти. Това изцяло отличава Кейт от обикновените чат ботове, които дават единствено генерична информация и насочват към общи продуктови данни на уеб сайта, при които липсва персоналния детайл за клиента.
Друга особеност на AI асистента на ОББ е възможността тя да се самообучава и да разбира все повече и повече, благодарение на всеки нов разговор с нея, което е невъзможно при чат ботовете, отговарящи само и въз основа на предварително зададен сценарий.
Tweet |
|