АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
БГ софтуерни фирми стабилни отново
Българският софтуерен бранш отчита 5.3% ръст през 2010 г., в сравнение с предходната година, сочат данните от третото годишно изследване „Барометър на българската ИТ индустрия”. То беше представено от Българската Асоциация на софтуерните компании БАСКОМ. Барометърът включва статистическа информация за развитието на българския софтуерен бранш през отминалата година, както и прогнози за 2011 г. Той е осъществен в периода март – май 2011 г., от GOPA Consultants, Германия, по поръчка и с активното участие на БАСКОМ. В изследването участват 38 фирми – членки на БАСКОМ и Българската Уеб Асоциация.
Продажбите на фирмите, включени в проучването, нарастват общо с 8% между 2008 г. и 2010 г. През 2010 г. ръстът е 5.3% на годишна база, а през 2009 г. същият показател е 2.6 процента. Обемът на продажбите на фирмите, участващи в проучването е 163,313 млн. лева. За сравнение по данни на Националния статистически институт продажбите на всички софтуерни фирми у нас са 428,809 млн. лева. Броят на служителите във фирмите – участнички в проучването е 2 489, а този в софтуерните фирми според НСИ е 7955. Фирмите, участващи в Барометъра представляват 38% от бранша, според обема на продажбите и 31% според броя на работните места, което означава, че изследването обхваща около 1/3 от софтуерната индустрия в България.
„Стабилният ръст, който отчитат българските софтуерни фирми, както и фактът, че 50% от продажбите се реализират в чужбина, показват, че секторът отдавна е навлязал в своя период на зрялост и има потенциала да бъде един от сериозните двигатели на българската икономика“ - заяви Георги Брашнаров, председател на Управителния съвет на БАСКОМ и добави, че браншът отчита ръст и в нивото на заплатите.
74% от участниците в запитването са с преобладаваща българска собственост, 13% се контролират извън България и също толкова (13%) работят само за компанията – майка. Сред другите важни изводи е, че делът на износа се запазва, като 50% от всички продажби на фирмите, участвали в Барометъра, са реализирани в чужбина. Разпределението между реализираните продажби в България и в чужбина е стабилно през годините. От важно значение е също, че износът на продукти с висока добавена стойност като дял от общия износ нараства от 25% за 2008 г. до 28% през 2010 г. Около 60% от износа е в Европа, а около 35% - в Северна Америка.
Tweet |
|