EUR 1.9558
USD 1.7650
CHF 2.0835
GBP 2.3153
CNY 2.4873
you tube
mobile version

БГ търговци предупреждават за китайски сайтове

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

БГ търговци предупреждават за китайски сайтове

mail06:55 | 16.07.2024прегледи 674 коментарикоментари 0


Китайските сайтове за онлайн пазаруване се възползват от необлагаемия с мито минимум от 150 евро за стоки от трети страни. По този начин заливат пазара ни с огромно количество продукти, главно от текстил. Те обаче не минават санитарен контрол, което създава реални предпоставки за здравето. Това се казва в позиция на Българска Асоциация Кръгов Текстил (БАКТ), изпратена до медиите. 

Разследвания разкриха високи нива на опасни химикали като олово, перфлуороалкил (PFA) и фталати в продуктите на "Шейн" (Shein), надвишаващи нормативните ограничения на ЕС. Например, тестовете в Южна Корея откриха, че детски артикули съдържат фталати 428 пъти над разрешените норми. Наличието на токсични химикали в материалите е свързано с рискове за здравето, както на потребителите, така и на работниците в производствените вериги, отбелязват от асоциацията.

Друг негативен аспект, според българската организация, е свързан с изработването и условията на труд, при които се произвеждат продаваните китайски стоки. Обвинения от 2022 г. сочат, че Shein доставя памук от Синдзян, нарушавайки Закона за предотвратяване на принудителен труд. Съществуват и други доклади за експлоататорски трудови практики и лоши условия на труд.

Безспорно е негативното влияние върху околната среда. Асоциацията напомня, че  модната индустрия допринася за 10% от глобалните въглеродни емисии. Стоките, продавани през китайските платформи са предимно от пластмаси и нерециклируеми материали. Бързият производствен цикъл и ниската степен на повторна употреба допринасят значително за увеличаване на текстилните отпадъци.

Какъв е ефектът върху бизнеса и икономиката

88 товарни самолета Boeing 777 са необходими за обслужването на товарите, които изпращат китайските сайтове за електронна търговия ежедневно. Внушителното число показва ръстът на двете компании, които в момента са лидери в сегмента - "Тему" (Temu) и Shein. В Европа пристигат месечно по 50 милиона пакета с евтини китайски дрехи от техните компании. Според експерта Кристоф Трип, Shein вече контролира 20% от пазара на така наречената бърза мода. Двете компании надхвърлят приходи от над 90 млрд. долара за тази година. Набирането на твърде голяма пазарна власт от китайски онлайн компании се разглежда като риск за нас.

Според Европейската комисия до 65% от пратките към ЕС са с документално занижена стойност, за да не бъдат обмитявани и комисията има право да се намеси в случаи, когато чуждестранни субсидии водят до разстройване на вътрешния пазар на Европейския съюз. Общо 1 млрд. пратки влизат в ЕС през 2022 г., вероятно 2 млрд. през 2023 г. На база данните на ECDB през 2022 г. брутната стойност на стоките, продадени през temu.com, е 290 млн. долара. След това активността на пазара се увеличава над 4500 пъти през годината, за да достигне 13.8 млрд. долара през 2023 г. Поради инфлацията е Европа прогнозите са, че продажбите на китайски платформи ще нарастват.

Китайските онлайн платформи често нарушават интелектуална собственост - водещи марки от цял свят съобщават, че много от стиловете и дизайните на Shein и Temu са копирани от други брандове, твърди Българска Асоциация Кръгов Текстил. Избраният подход на работа е чрез бърза доставка. Това води до търсене на товари по въздушен транспорт, което увеличава разходите за превоз по въздух и причинява недостиг на капацитет.

Чрез агресивния си маркетинг подход и нелоялни практики, тези нови играчи от трети страни отправят сериозно предизвикателство към бизнеса в рамките на ЕС, който трудно може да се конкурира с тях. Търговските им практики повдигат въпроси относно тяхното съответствие със законодателството на съюза, особено в областта на защитата на потребителите, безопасността на продуктите, защитата на данните и данъчното законодателство.

Какви законодателни мерки и инициативи се приемат

Редица държави в ЕС и целия свят обмислят и вече прилагат мерки за ограничаване негативните въздействия от китайските платформи за онлайн търговия. Франция одобри законопроект, налагащ санкции върху свръхбързи модни продукти, за да смекчи въздействието им върху околната среда. Южна Африка планира да наложи 45% вносно мито плюс ДДС върху колетите с дрехи на Shein и Temu от юли 2024 г. В САЩ и ЕС платформите се възползват от освобождаване от данък върху вноса, което им позволява да подбиват местните конкуренти. Германия настоява да се прекратят тези облекчения, за да се изравнят условията на пазара.

Асоциацията призова българските институции да предприемат мерки за предотвратяване на негативните въздействия върху бизнеса и гражданите. Нейни членове отчитат спад в продажбите в своите обекти в България от 15% за последните 6 месеца, породен в голяма степен от конкуренцията на китайските онлайн търговци и техните практики. Компании от сектора с дългогодишен опит са принудени да закрият 10% от своите обекти за търговия с дрехи втора употреба отново за същия период, отбелязва асоциацията.

БАКТ заяви, че е изпратила писмо с конкретни искания и настояване за конкретни действия до българските институции (Министерство на околната среда и водите, Министерство на икономиката, Министерство на здравеопазването, Министерство на финансите). Асоциацията изрази надежда за обединяване на усилията по въпроса с намерението да се подобри средата за развитие на кръгови и устойчиви бизнес модели в текстилната индустрия и да се предотврати негативното влияние от заобикалянето на законови изисквания на търговия от трети страни.

Източник: business.dir.bg


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg