АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
БГ фирми с ръст на чужди пазари



Ива Стойкова
507 договора, 637 фирми, 69 международни изложения, 13 търговски мисии са реализирани по проект за насърчаване на родни компании.
Проектът „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия” навлиза в своята трета последна година - повод за междинна равносметка. Бенефициент по проекта, финансиран чрез ОП „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика” 2007-2013, е Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП). Общият бюджет за 36-те месеца е 27 396 493 лв. (14 007 604 евро). На финала на втората година от проектния период, Агенцията оповести резултатите от постигнатото до момента по основната цел- по-силно присъствие на българските компании на чуждите пазари и използване предимствата на европейския пазар за родните предприятия.
637 български компании са участвали в 69 международни панаири и специализирани изложби. Само през първата проекта година 257 малки и средни предприятия са провели общо 8 415 срещи, а сключените договори за износ са 474. Благодарение на тези участия в чужбина, 56% от фирмите са отчели средно 15% ръст на експорта.
162 предприятия са участвали в 13 търговски мисии в Германия, Испания, Финландия, Белгия, Виетнам, САЩ, Китай, Украйна, Израел, Русия, Мароко. Участниците са от секторите козметика, биопродукти, мебелна промишленост, ИКТ, ХВП, машиностроене, строителство, електроника и електротехника, химическа промишленост. В рамките на тези мисии са осъществени 600 бизнес срещи. 96 от фирмите са постигнали договорености за подписване на договори още в рамките на самите мисии. 41 компании са договорили износ и съвместна дейност с местните партньори. 33 договора са сключени по време на търговски мисии, а общо 507 са всички договори за износ, резултат от участията по проекта.
ИАНМСП е организирала и 5 международни форума, както и 54 информационни срещи във всички областни центрове в страната за популяризиране на проекта в национален мащаб. Логично, най-обсъжданата тема по време на тези срещи е бил износът, а фирмите-участнички като цяло са доволни от сътрудничеството си с ИАНМСП.
За повече активност на фирмите призоваха представителите на ИАНМСП. Специално за нуждите на българските предприятия, в рамките на проекта бе създаден и вече функционира Националният експортен портал (www.export.government.bg). Неговата основна роля е да поддържа база данни за експортно ориентираните фирми и да бъде допълнителен инструмент за навлизането и позиционирането им на външните пазари. Порталът стартира официално на 16 септември миналата година, а до днес е бил посетен от 16 270 потребители, като 1 774 са регистрирани. 184 фирми са актуализирали своята информация на портала и са публикували 57 оферти.
Дейностите по проекта са общо осем, като най-сериозни са заложените средства за международни изложения- 18 515 000 лв. От тях до момента са изразходвани около 7 млн. лв.
До края на проекта предстоят още 46 изложения.
Tweet |
|