АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
БДЖ не стана алтернатива за превоз към Гърция
Втора седмица продължава блокадата на границата от гръцки фермери, като чакащите тирове на различните пунктове не намаляват. Българските гранични власти още в началото на протестите посъветваха превозвачите да се ориентират към алтернативен маршрут през Македония до Гърция. От него се възползват единици тъй като бюрократичните усложнения са големи, тъй като границата с Македония е външна за ЕС и нейното преминаване е свързано с повече документи.
Още на 19 януари БДЖ обяви, че са готови да превозват стоки от и до Гърция. Стана ли обаче българската железница алтернатива за автомобилните превозвачи до Гърция?
До този момент заявките се броят на пръсти – очаква се една за превоз на текстил от Перник за Солун, както и за превоз на водопроводни части от Асеновград за Лариса, но няма заявки за превоз на селскостопанска продукция, показват данни, цитирани от БТА. До момента от автомобилния към железопътния транспорт е извършен превоз на текстил с четири вагона - един вагон от България за Гърция и три вагона от Гърция за България.
БДЖ няколко пъти съобщи, че товарите от Благоевград, Дупница, Дамяница и Кулата пътуват и се разтоварват на всяка жп гара в Гърция, отворена за търговска дейност.На София-товарна има възможност и за товарене на контейнери, които на гръцка територия могат да се разтоварват само на гарата в Солун. Освен на посочените гари,
практически товари от България до Гърция и обратно могат да се изпращат и получават от всяка жп гара на територията на страната, която е открита за международна товарна дейност. Списъкът на гарите, открити за международна товарна дейност също е публикуван на сайта на "БДЖ" ЕАД в Тарифа Европа – Азия.
Една от причините спедиторите да се въздържат да използват БДЖ са цените, които предлага дружеството.
Според представители на Националното сдружение на българските спедитори обаче жп-транспортът е по-скъп от автомобилния, с около 30 на сто. Той не е подходящ за превози до съседни страни, защото разстоянията са къси. Превозвачите смятат, че железницата е по-подходяща за превоз на стоки от Централна Европа към съседните страни и при транзитни пристанищни превози.
През 2009 г. "Български държавни железници" ЕАД регистрира спад при превозените с железопътен транспорт товари от 40 на сто в сравнение с 2008 г. Този спад в превозените товари се дължи основно на спирането на работата на "Кремиковци" АД, временното
спиране на дейността на големите клиенти на БДЖ ЕАД, както и на свиването на икономиката като цяло.
Въпреки това БДЖ не предлага по-гъвкава схема на цени при създалата се ситуация на южната граница и логично офертата остана без отговор от страна на спедиторите.
Tweet |
|