АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
БДЖ – да погледнем във финансовия отчет
Георги Ангелов, ikonomika.org
Този цитат е изключително показателен:
„През 6-те месеца на 2011 г. са реализирани приходи от пътнически превози в размер на 34 912 хил. лева, в сравнение със същия период на предходната година са с 345 хил. лева повече.
От държавния бюджет са получени 84 984 хил. лева субсидии за пътнически превози, обект на ЗОУ и 7 564 хил. лева компенсации за социални намаления. В сравнение с отчетния период на м. г. субсидиите са увеличени с 8 984 хил. лева а компенсациите с 330 хил. лева.”
Обърнете внимание, че приходите на БДЖ от пътнически превози са под 35 милиона лева, а държавната субсидия е над 92 милиона лева. На практика, почти три четвърти от приходите на пътническата железница идват от държавни субсидии и само една четвърт от пътници! Ако БДЖ продължи тази погрешна посока на развитие още няколко години, ще имаме едни влакове, които се движат изцяло на държавна издръжка, но в тях не се вози никой.
И още едно сравнение – приходите от пътнически превози на БДЖ са под 35 милиона лева, а разходите за пътнически превози са 135 милиона лева. За половин година пътническите превози реализират 35 милиона лева приходи и 100 милиона лева отрицателен финансов резултат. Т.е. загубата е в размер на почти 300% от приходите! Това гони световен рекорд.
Товарните превози също са на загуба (3.3 милиона лева), но тя намалява, тъй като заради възстановяването на икономиката и износа превозите се увеличават. Като цяло, тъй като субсидиите за товарните превози са забранени, те се развиват на по-пазарни принципи. Което показва, че твърдите бюджетни ограничения помагат (при товарните превози вече е разрешена конкуренцията, затова посоката е приватизация и привличане на стратегически инвеститор).
И още една извадка от отчета на БДЖ: приходи от продажби на един зает: 9.3 хиляди лева. Разходи за дейността на един зает: 17.0 хиляди лева. Без коментар.
Tweet |
|