EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

БДЖ – да погледнем във финансовия отчет

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

БДЖ – да погледнем във финансовия отчет

mail14:10 | 10.10.2011прегледи 1102 коментарикоментари 0


Георги Ангелов, ikonomika.org
Този цитат е изключително показателен:
„През 6-те месеца на 2011 г. са реализирани приходи от пътнически превози в размер на 34 912 хил. лева, в сравнение със същия период на предходната година са с 345 хил. лева повече.
От държавния бюджет са получени 84 984 хил. лева субсидии за пътнически превози, обект на ЗОУ и 7 564 хил. лева компенсации за социални намаления. В сравнение с отчетния период на м. г. субсидиите са увеличени с 8 984 хил. лева а компенсациите с 330 хил. лева.”

Обърнете внимание, че приходите на БДЖ от пътнически превози са под 35 милиона лева, а държавната субсидия е над 92 милиона лева. На практика, почти три четвърти от приходите на пътническата железница идват от държавни субсидии и само една четвърт от пътници! Ако БДЖ продължи тази погрешна посока на развитие още няколко години, ще имаме едни влакове, които се движат изцяло на държавна издръжка, но в тях не се вози никой.
И още едно сравнение – приходите от пътнически превози на БДЖ са под 35 милиона лева, а разходите за пътнически превози са 135 милиона лева. За половин година пътническите превози реализират 35 милиона лева приходи и 100 милиона лева отрицателен финансов резултат. Т.е. загубата е в размер на почти 300% от приходите! Това гони световен рекорд.
Товарните превози също са на загуба (3.3 милиона лева), но тя намалява, тъй като заради възстановяването на икономиката и износа превозите се увеличават. Като цяло, тъй като субсидиите за товарните превози са забранени, те се развиват на по-пазарни принципи. Което показва, че твърдите бюджетни ограничения помагат (при товарните превози вече е разрешена конкуренцията, затова посоката е приватизация и привличане на стратегически инвеститор).
И още една извадка от отчета на БДЖ: приходи от продажби на един зает: 9.3 хиляди лева. Разходи за дейността на един зает: 17.0 хиляди лева. Без коментар.

P.s. От две години насам всяко тримесечие Министерството на финансите публикува отчетите на всички държавни предприятия на своята интернет страница. За което заслужава голяма похвала.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg