АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
БДЖ – хаос преди Коледа
Пет часа преговори и пет почивки, без резултат до този момент. Така може да се определи днешният 23 ден от ефективната стачка в БДЖ и съпътстващите я преговори. Разликата е, че днес те се водят само в дружеството "Пътнически превози". В "БДЖ - Товарни превози" тази седмица синдикалисти и ръководство си стиснаха ръцете и подписаха колективния трудов договор.
Днес в БДЖ стачкуват 26 от служителите, съобщи за БТА председателят на Съвета на директорите Владимир Владимиров. Стачка задържа влаковете само в две гари - Горна Оряховица и Стара Загора, каза още той. Колко от машините стоят на перона в този час не се знае. Информацията от ранните часове беше за 20 неотпътували влака от общо 84, също по информация на Владимиров.
БДЖ се разпореди за пускането на 166-те влака, спрени заради трупаните загуби от стачката и днес от ръководството на холдинга твърдят, че влаковете се движат по разписание, а служителите на БДЖ са влезли в работен ритъм. Въпреки това и тази сутрин от ръководството на железницата не бяха сигурни кои влакове ще потеглят и докъде ще стигнат. Според синдикалистите стачка имало, но била индивидуална. Каквото и да означава това. "Който отива на работа, решава на момента дали ще стачкува, или не", казва Петър Бунев, председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ.
Всичко това създава усещането за пълен хаос в железницата дни преди Коледните и Новогодишните празници. Защото вече не става ясно кой кога и защо точно ще стачкува. Засега мениджмънтът на БДЖ продължава твърдо да стои зад петте обявени мерки, без които реформата е невъзможна, каза Владимиров. По думите му ръководството е готово на диалог по всяко време и по всички въпроси. Без няколко -
темата за оптимизирането на персонала, който до края на годината трябва да намалее с общо 2 000 души, продажбата на излишните неоперативни активи на "Товарни превози", увеличаване на цените на пътническите билети, средно с 15 на сто.
Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев се приобщи към оценката, че КТД от 2009 г. в този си вид води дружеството към разруха и той категорично няма да го подпише. Ако синдикатите се съгласят на тези рестрикции, догодина ще изведем железницата от кризата и доходите на служителите й ще се стабилизират, каза шефът на железницата. Това, по което двете страни не постигат споразумение, са исканията, залегнали в Колективния трудов договор от 2009 г., по който ръководството даде някои алтернативни предложения. Синдикатите не желаят да предоговорят по две основни неща в него - защитата от уволнения и доходите на железничарите.
Според Владимиров синдикатите не защитават правата на работниците, а искат чрез определени клаузи в КТД да контролират ръководството и да се договорят с него за неща, които са в тяхна полза. По този начин се създава синдикална аристокрация, която получава членски внос в размер на 800 000 лева годишно.
Стачката е без кауза и подкрепа, неуморно повтаря Владимиров. Загубите са над 2,5 млн. лева и това прави фалитът на БДЖ още по актуален. В призива за спирането й вчера се включи и министър Ивайло Московски. Той категорично отрече приписваните сценарии за умишлен фалит и дори изрази оптимизъм, че има реален шанс догодина компанията да бъде с минимизирани загуби и оттам нататък да започне да се развива. С едно единствено условие обаче - стачката да спре, незабавно.
Tweet |
|