АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Без авансово плащане по сделки, реши МС
Министерският съвет прие промени в Закона за защита на потребителите, съобщи пресслужбата на правителството.
Промените въвеждат в българското законодателство изискванията на Директива 2008/122/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 14 януари 2009 г. относно защитата на потребителите по отношение на някои аспекти на договорите за разпределено във времето ползване на собственост, за дългосрочни ваканционни продукти, договори за препродажба и за замяна, става ясно от съобщението.
С измененията се въвеждат разпоредби за предоставяне на задължителна преддоговорна информация от търговеца на потребителя, преди сключването на съответния договор - за разпределено във времето право на ползване на собственост, за дългосрочни ваканционни продукти, за препродажба, както и за замяна.
Предвидени са четири стандартни единни формуляра за преддоговорна информация, всеки от които отговаря на специфичните особености на съответния вид договор. Всички търговци трябва да предоставят такъв формуляр на потребителите преди сключване на договора. По този начин потребителите ще могат да сравняват по-лесно предлаганите им условия и да разберат по-ясно правата си.
Нов момент в уредбата на четирите вида договори е изискването, съгласно което преддоговорната информация, както и информацията, съдържаща се в съответния договор, се предоставя по избор на потребителя на езика или на един от езиците на държавата от ЕС, в която пребивава или чийто гражданин е той.
Промените в закона предвиждат преди сключване на съответния договор търговецът изрично да уведоми потребителя за правото му на отказ и срока на упражняване на това право.
Въвежда се забрана за извършване на авансово плащане.
Търговецът няма да има право да получава от потребителя под каквато и да е форма авансово плащане, предоставяне на гаранции, блокиране на пари по сметка, изрично признаване на задължения или всяка друга насрещна престация на търговеца или на трето лице, преди изтичане на сроковете за упражняване на правото на отказ от сключения договор.
За улеснение на потребителите, новите текстове в закона предвиждат използването на стандартен формуляр за отказ от сключения договор. Когато потребителят не получи такъв формуляр, срокът за упражняване правото на отказ започва да тече от момента, в който получи пълната информация. Този срок не може да бъде по-дълъг от 1 година и 14 календарни дни.
Новата уредба на договорите за разпределено във времето право на ползване на собственост обхваща не само правото на потребителя срещу заплащане да ползва един или няколко недвижими имота, но също така и на друго движимо имущество, използвано за настаняване - яхти, каравани и други.
Измененията в закона съдържат механизми, които гарантират, че правата на потребителите не могат да бъдат ограничавани или заобикаляни. Всяка уговорка, с която предварително се изключват или ограничават правата на потребителите, е недействителна.
Отказът от права, предоставени на потребителите, също е недействителен.
Контролът по изпълнението на закона ще се осъществява от министъра на икономиката, енергетиката и туризма чрез Комисията за защита на потребителите.
Също днес правителството одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи, който е съобразен с необходимостта от хармонизация на българското законодателство с изискванията на европейските
директиви в областта на регулацията на финансовите пазари. Това съобщи пресслужбата на Министерския съвет.
С приемането на документа се въвеждат изискванията на няколко директиви.
Директива 98/26/ЕО установява режим, гарантиращ окончателността на нарежданията за превод, нетирането и изпълнимостта на обезпеченията по отношение както на национални, така и на чуждестранни участници в сетълмента в платежните системи и в системите за сетълмент на ценни книжа. С измененията в документа се въвеждат понятия за оперативно съвместима система и системен оператор и се изяснява отговорността на системните оператори.
Директива 2009/110/ЕО има за цел да създаде ясна правна рамка по отношение на дейността на издателите на електронни пари и същевременно да осигури адекватно равнище на пруденциален надзор спрямо тази дейност.
Измененията в нормативната уредба на първо място предвиждат въвеждането на ясно определение за понятието електронни пари с цел то да бъде технически неутрално. Това определение обхваща електронните пари, независимо дали те се държат в платежно устройство или се съхраняват от разстояние в сървър и се управляват от държателя посредством специална сметка. Въвежда се възможност за обратно изкупуване на електронните пари, което само по себе си не означава, че средствата, получени в замяна на електронните пари, следва да се разглеждат като депозити или други възстановими средства. Обратното изкупуване е допустимо по всяко време и по номинална стойност, без възможност да се договори минимален праг.
С представения законопроект се изменя и Закона за договорите за финансовото обезпечение. Промените, предвидени в Директива 2009/44/ЕО разширяват приложното поле на Директива 2002/47/ЕС относно финансовите обезпечения по отношение на свързаните системи и вземанията по кредити, чрез включването на вземанията по кредити като вид финансово обезпечение. Улесненото използване на вземанията по кредити като финансово обезпечение следва да създаде ползи за потребителите и длъжниците поради по-засилената конкуренция и по-широкия достъп до кредитиране.
С документа се въвеждат промени и в Закона за гарантиране на влоговете в банките, свързани с увеличаване на гарантирания размер на депозитите на 196 000 лева. Според изискването на чл. 7, параграф 1а от Директива 2009/14/ЕО на ЕП и на Съвета от 11 март 2009 г. за изменение на Директива 94/19/ЕО относно схемите за гарантиране на депозити, до 31 декември 2010 г. държавите-членки трябва да въведат фиксиран гарантиран размер на депозитите от 100 000 евро.
Целта на това изискване е да бъдат избегнати пазарни нарушения, поради прехвърляне на депозити от държави-членки с по-малък размер на гаранцията в държави-членки с по-висока защита на депозитите, като чрез въведения еднакъв размер на гаранцията ще се осигурят равни условия в рамките на вътрешния пазар. Постигането на унифицирани правила за гарантиране на депозитите на вложителите в Общността ще доведе до укрепване на доверието на вложителите в държавите-членки на ЕС във финансовия сектор, както и осигуряване на по-голяма стабилност на финансовия пазар в Общността.
Предвижда се Законът за изменение и допълнение на Закона за платежните услуги и платежните системи да влезе в сила на 30 юни 2011 г., с изключение на разпоредбите, въвеждащи Директива 2009/110/ЕО, за които е предвидено да влязат в сила от 30 април 2011 г. в съответствие с изискванията на директивата и разпоредбите, въвеждащи Директива 2009/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2009 година за изменение на Директива 94/19/ЕО относно схемите за гарантиране на депозити,
за които е предвидено влязат в сила на 31 декември 2010 г.
Tweet |
|