EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Без или с биодобавка към горивата

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Без или с биодобавка към горивата

mail17:05 | 22.11.2018прегледи 700 коментарикоментари 0


Отпадането на биокомпонента от горивата в зимния сезон беше сред обсъжданите мерки за намаляване на цените на бензина и дизела. По този повод управителят на единствената в България фирма-производител на биоетанол Данаил Каменов коментира:

„Биогоривата, които се използват в България, в огромната си част, са произведени в България от български земеделски суровини. Предлагането на такава мярка директно се противопоставя на интересите на българските земеделски производители… Трябва да разграничаваме биодизела, който се смесва с дизеловите горива и биоетанола, който се смесва с бензиновите.  Категорично мога да заявя, че цената на биоетанола в момента е по-ниска от цената на бензиновите горива. Разбира се, става въпрос за динамична международна конюнктура - цените и на бензина, и на биоетанола се движат и в двете посоки. В общия случай, цената на биоетанола е много близо до цената на бензина, така че предложената мярка няма да постигне никакъв ефект по отношение на цените на горивата в бензиностанциите“. Биоетанолът отделя 80% по-малко емисии на парникови газове, отколкото бензиновите горива, с които се смесва обясни Каменов.  В горивата се смесват 8% етанол и 6% биодизел, а тези проценти се отнемат от обемите продажби на петролните компании, допълни той:„Очевидно е ясно, че ако тези съответно 6 и 8% не са биогорива, биха били горива от петролен произход и икономическия интерес е ясен в този случай“.

Енергийният експерт Васко Начев също е категоричен:„По никакъв начин на премахване на био добавката няма да окаже съществено значение върху крайната цена на горивата. За мен, това мярка, която по-скоро е опит да бъде свалено напрежението“. Проблемът в момента не е при търговците, а при производителите, коментира той:„Имаме една рафинерия, която произвежда тези горива. Докато няма законови промени в посока отваряне на пазара, така че да има реална конкуренция, периодически винаги ще стигаме до този казус“.

Във Франция също има протести против високите цени на горивата, но причината там е в акциза: „Като махнем този компонент в образуването на цената се вижда, че ние плащаме много по-висока цена от много от европейски държави реално. Разбира се, потребителят не го интересува колко е акциз, колко е данък - интересува го крайната цена, но ако трябва да търсим къде може да се постигне нещо, то е именно в другата част от цената на горивата - извън данъка и акциза. Това може да стане това не с разговор с единствения производител, а просто на пазара да бъдат въведени такива промени, че „Лукойл“ да не може да има господстващо положение“.

По повод тържественото започване на строежа на „Турски поток“ по слуша, Начев коментира: „Няма значение накъде ще тръгне тръбата - дали към България или през Гърция към Италия – правилата са едни и същи, а от руска страна не им се иска да спазват тези правила. Това е простичката истина. Това е една от причините и "Южен поток" да отпадне преди 4 години. Дори днес президентът Путин не пропусна да отбележи този факт. Да говориш 4 години за проект, който така или иначе е бил обречен, значи, че ти имаш някаква болка за цялата тази история. Хубаво е да гледаме от малко по-различна позиция какво се случва около газовата война, която набира скорост в Европа. Тя е по обясними причини - всеки търси да вземе по-голям дял от пазара. Путин каза, че „Турски поток“ имал съзидателен характер. Аз бих казал че има назидателен. Руснаците не се притесняват, че някой ще им вземе и 32-та % пазарен дял. Притесняват се, че, появявайки се други играчи, ще бъдат принудени да продават на по-ниска цена.

източник:БНР


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg