EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Бизнесът с молове = рискова инвестиция

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Бизнесът с молове = рискова инвестиция

mail07:10 | 17.07.2014прегледи 3470 коментарикоментари 0


През изминалото тримесечие пазарът на търговски площи в България е определено интересен, като инвеститори и банки започват да плащат цената на погрешно направени бизнес планове. През април отвори Panorama Mall Pleven, на който беше даден втори шанс след като беше придобит на публична продан една година по-рано за приблизително ¼ от дълга към финансиращата банка. Докато плевенският проект отвори врати със значително висок процент на заетост (над 70%), то поради влошено финансово състояние Mega Mall Ruse бе затворен, а Park Mall в Стара Загора вече се контролира от банката след непогасен инвестиционен кредит.
На привидно стабилния до момента софийски пазар с по-високо потребление и доходи сравнени с останалите области в България, конкуренцията между моловете изправи пред трудности не добре представящите се проекти. В резултат на натрупани дългове и влошаваща се заетост, с нов собственик е първият столичен мол – City Center Sofia. Дъщерната компания на Лондонския фонд – Revetas Capital, специализирана в изпаднали в затруднение недвижими имоти, се очаква да инвестира в репозиционирането и ребрандирането на тръговския център.
Същевременно в процес на строителство са Sofia Ring Mall, Mega Mall и Plaza West Mall, чиято обща площ възлиза приблизително на 118 600 кв.м. Ако всички проекти бъдат завършени по план, в страната на всеки 1000 души ще се падат по 350 кв.м. търговски площи.
При успешна реализация на заплануваните проекти, очакванията за идните тримесечия на годината са за значително по-динамичен пазар и висока конкуренция между собствениците на търговски центрове, което ще рефлектира негативно върху обектите с по-слаб микс от наематели и по-пасивно управление.
За момента свободните площи в столицата отбелязват минимален спад (10.3%), докато в стараната се наблюдава противоположна тенденция и повишаване на свободните площи до 14%.
Според специалисти на годишна база общата площ на отворените нови магазини от тип биг бокс през второто тримесечие е три пъти повече от регистрираната през същия период на 2013. Въпреки отчетения ръст, по-голям процент от търговците още следват политиката си от последните години на оптимизация на търговските си мрежи. През второто тримесечие на 2014 се наблюдават и значителни промени при наематели по основните търговски улици, като същевременно заетостта и наемните нива се запазват.

източник на данните: MBL|CBRE, специализирана компания в сферата на бизнес имотите в света


Тагове: мол, пазар
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg