АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Биокозметика – как да я познаем?
Мария Йолова
След като през последното десетиелетие се заговори за здравословен и природосъобразен начин на живот и устойчиво развитие на планетата, все повече компании по света се ориентират към производството на нов тип продукти - еко и био стоки. В страни от Западна Европа като Франция и Германия има дългогодишна традиция в производството на такива продукти. Това се оказва и доходоносен бизнес, след като потребителите на биопродукти стават све повече в своетовен мащаб. Движението LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability) през 2007 година наброява само в Америка 40 млн. души. През 2006 година печалбите от този сегмент в световен мащаб са 300 млрд. долара. EconomyNews.bg провери има ли потребители у нас, които купуват био продукти и най-вече био козметка. При положение, че конвенционалната залива пазара, ценовата конкуренция е жестока, а цената е покупкоопредлящ фактор №1.
Стела Петкова е създател на един от най-известните сайтове за био-начин на живот и на първия в София Смесен магазин за био продукти. Магазинът е препълнен с хора от всички възрасти, интересуващи се от продуктите и знаещи много за здравословния начин на живот. Това е и основната разлика между тези потребители и множеството - интересът към природосъобразния живот, казва Стела. Повечето клиенти на магазина са жени, които са имали проблеми с конвенционална козметка и не желаят да експериментират със здравето си, допълва тя. Магазинът е открит през 2010 г. и интерсът към него е огоромен, въпреки по-скъпата козметика. Няма представително проучване у нас, което да покаже има ли вече изявен сегмент от потребители, които купуват само био козметика. Съдейки по посещаемостта в магазина, може да се предположи, че интерес определено има.
Как да разпознаем био?
Био козметиката е лесно разпознаваема по 2 начина - био сертификатите, които почти всяка европейска страна има, и съставките. Важно е да се знае, че когато на опаковката пише БИО, това по никакъв начин не гарантира, че козметиката е с натурален произход, уточнява Стела. Това са някои от еко сертификате за козметика, чрез които потребителят е сигурен, че купува качествени продукти - NSF (USA), NaTrue (European Union), COSMOS (European Union). COSMOS e първият обединен европейски стандарт за органични козметични продукти създаден от „първите 6” в Европа сертифициращи компании. COSMOS изисква 95% от земеделските съставки да бъдат органични. 20% от крайния продукт по тегло да бъде био – включително и водата. Позволява максимум 5% синтетично съдържание. Това са и сертификатите, които вече са обединени в COSMOS - BDIH - Германия; Soil Association - Англия; Cosme BIO -Франция; Ecocert - Франция, ICEA - Италия; Bioforum - Белгия BDIH.
Не е нужно един крем да струва 50 лв., за да е истински
Ако някога сте обръщали внимание на това, какво има в дневния ви крем за лице, най-вероятно ще се замислите дали отново да го използвате. Био козметиката дава сигурност на потребителите, че използват натурални продукти, получени без изкуствени примеси. «Българите се интересуват от това!», категорична е Стела. И допълва, че не е нужно един крем да струва 50 лева, за да е истински. Цените на биокозметичните кремове варират между 18 и 55 лева. Асортиментът им постоянно се увеличава. Вече може да се намери и на българския пазар био фон дьо тен, слънцезащитни кремове, натурални масла, сенки за очи, спирали, щадящи очите, пудра и дори индийски билков молив, който се използва като очна линия. Стела работи и с българската фирма Alteya - производтел на биокозметика от 1999 г., която изнася продуктите си предимно за Азия и Америка. Те работят основно с масло от българска роза. Оказва, се че все повече млади хора правят hand-made кремове, които също са много популярни сред българките, а цената им не надвишава 40 лева. В сравнение с конвенционалната козметика е по-скъпо, но все повече са хората, които избират БИО-козметиката. Ако наистина био козметиката става толкова популярна, българските предприемачи могат да се възползват от този растящ с бързи темпове сегмент. Страната ни има добри условия за отглеждане на растенията, необходими за тази козметика. Освен това България има предимството да е GMO- free място, което е от съществено значени за отглеждане на био-продукция.
Tweet |
|