АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Блокаж на сделката за изтребители
При посещение в Бургас премиерът Борисов каза, че засега страната няма да купува военни самолети. „Няма да купуваме нови самолети, докато има криза и докато решаваме въпросите с театрите, с науката и с културата, които от 50 – 60 години не са ремонтирани. Когато свършим всички тези неща, тогава ще мислим за нови изтребители.”
Той допълни, че българските ВВС в момента разполагат с много добри машини МИГ и Су, които според него са в отлично състояние.
В началото на 2011 година стана ясно, че Министерство на отбраната е обявило търг за доставка на нови или употребявани изтребители за ВВС на страната, съобщи тогава Defense News. Запитвания за информация са били изпратени до Франция, Германия, Швеция и САЩ.
България периодично обявява търгове за доставка на бойни самолети, но впоследствие ги отменя. Последният конкурс бе през септември 2009 година, но по-късно прекратен заради липса на финансиране.
Нови изтребители трябва да заменят остарелите МиГ 21 и МиГ-29 съветско производство, като за момента България разполага с 16 бойни самолета. Според ВВС ресурсът на МиГ 21 изтича през 2012 година.
По време на предишните търгове България обяви, че възнамерява да похарчи за покупка на самолети не повече от 1 млрд. долара. Финансовите затруднения на Министерство на отбраната силно ограничат модернизацията на българската армия, стана ясно преди месеци от изявление на военния министър Аню Ангелов. В същото време министърът съобщи, че през тази година се планира конкурс за закупуване на изтребители, като решението дали те ще са нови или втора ръка трябва да бъде взето от правителството. Ако се осъществи, това би била най-голямата военна сделка през следващите пет години. През 2005-2006 година бе обявено, че ВВС се нуждае от една ескадрила изтребители /12-16 самолета/, като стойността на поръчката тогава се оценяваше на 800 млн.евро. Днес си говори за 1 млрд.долара. Още преди пет години към конкурса интерес проявиха най-големите производители на авиационна техника, като предлагаха различни модели - Rafale на френската DA, шведския изтребител Gripen на компанията SAAB /в момента на въоръжение в Швеция, Унгария, Чехия и Южна Африка./, Eurofighter на европейския консорциум ЕАDS, американските F-16 на Lockheed Martin, както и различни бойни модификации на Boeing. От тях единствено LM предложи изтребители втора употреба, останалите предлагаха относително нови продукти, като най-приемливата оферта като сума бе тази за шведските изтребители. При това договорът предвиждаше специална офсетна програма.
Tweet |
|