АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Борисов информационен лидер
Уравновесява се делът на медийно отразяване на дейността на евродепутатите и на Европейския парламент. Самите европейски институции все повече се възприемат от обществото като средство за решаване на даден проблем и евентуално оказване на натиск над съответните национални компетентни органи. Брюксел вече не е синоним на санкции и заплахи, а на съюзник. Това се вижда от медийния мониторинг „Европейският парламент в българските медии” - пилотен за ЕС проект, който се осъществява от Информационното бюро на ЕП в София и Фондация „Медийна демокрация”.
С 1/3 е нараснало отразяването на дейността на ЕП в българските медии през април-юни 2013 г., сочат данните. Информационните единици по теми за периода, са общо 4528 (срещу 3351 единици през първото тримесечие на годината). Най-активни в отразяването са интернет изданията и медиите с дялове около 40%-50%.
Българските евродепутати значително динамизират публичните си изяви покрай предсрочните избори, което се усеща в особена степен в регионалните медии. Например, кампанията на евродепутата Илияна Йотова води до удвояване на присъствието й в новините. Това се вижда и в регионалната преса - медиите в Пазарджик бележат скок по отразяване на европейската тематика и попадат в челната тройка. Същото се отнася и за Слави Бинев. Сред лидерите по присъствие в медиите остава Ивайло Калфин, който обаче се различава от останалите евродепутати по това, че е цитиран предимно по европейски въпроси, свързани пряко с дейността му като евродепутат.
Пред медиите българските представители в ЕП най-много говорят за Бойко Борисов. Така бившият премиер е абсолютен лидер по присъствие. Останалите топ субекти попадат в центъра на вниманието, главно заради променената политическа ситуация - Пламен Орешарски става премиер, Кристиян Вигенин - министър на външните работи.
Водещите тема също са доминирани от изборите в България, като в това се включват и подтеми за подслушванията, бюлетините в Костинброд и т.н. Любопитно е, че въпросът за бюджета на ЕС все повече вълнува българските медии. Постоянен остава интересът към темата за Македония. Продължава процесът на преплитане на европейска и вътрешнополитическа проблематика. Активна позиция в този контекст заемат както българските, така и чуждестранните евродепутати
Една от най-впечатляващите тенденции за периода е силното активизиране на чуждестранните представители на ЕП по проблеми, свързани с вътрешнополитическата ситуация в страната — както в контекста на предизборната кампания, така и по повод събитията след изборите.
Все по-концентрирано в информационните масиви навлиза темата за предстоящите избори за Европейски парламент през 2014 година. Очакванията са за засилване на тенденцията през следващите месеци.
Проектът „Европейският парламент в българските медии“ ще продължи през цялата 2013 г., като резултатите от медийните проучвания за следващото тримесечие ще бъдат представени през ноември 2013 година.
Tweet |
|