АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Бразилия привлича автомобилната индустрия
Големите автомобилостроители имат нова любима дестинация. След като преминаха през Европа, Северна Америка и Китай наред дойде Бразилия. В рамките само на няколко дни миналата седмица "Стелантис" (Stellantis) и "Тойота" (Toyota) обявиха амбициозни планове за инвестиции в южноамериканската държава до края на десетилетието.
"Стелантис" се похвалиха, че в периода 2025-2030 г. възнамеряват да вложат 5,6 милиарда евро и така да направят "най-голямата инвестиция в историята на бразилския и южноамериканския автомобилен сектор", посочва Франс прес. Инвестицията на "Тойота" е по-скромна - "само" 2 милиарда евро (11 милиарда реала). И двете компании обаче планират за разработват и произвеждат в южноамериканската държава най-вече хибридни автомобили, изтъква Ройтерс.
През последните месеци инвестиционни намерения в Бразилия, с различна степен на конкретика, афишираха и от "Фолксваген" (Volkswagen), "Рено" (Renault), "Нисан" (Nissan), "Дженерал мотърс" (General Motors), Би Уай Ди (BYD) и "Хюндай" (Hyundai).
По изчисления на Националната асоциация на производителите на моторни превозни средства (Anfavea) Бразилия може да получи 117 милиарда реала инвестиции (около 21,5 милиарда евро) в сектора през следващите години.
Според президента на асоциацията Марсио де Лима Лейте това е "всичко друго, но не и случайност". По думите му правителствените мерки за насърчаване на местното производство на по-малко замърсяващи превозни средства вече дават резултат. Бразилия планира постепенно да увеличава данъците върху вноса на нови технологии, за да насърчи производството им на място.
Президентът на страната Луиз Инасио Лула да Силва наскоро даде ход на нова програма, по силата на която ще бъдат отпуснати 19 милиарда реала (3,5 милиарда евро) данъчни кредити на автопроизводители, които се ангажират да инвестират в декарбонизация. Хибридите заемат ключово място в тези инвестиции.
Бразилия на този етап не може да си позволи преход директно към електрическа мобилност, поради което залага на хибридите. По думите на Касио Палярини от консултантската компания "Брайт кансълтинг" (Bright Consulting) правителствената програма може да промени из основи автомобилния сектор в страната.
През 2022 г. по пътищата на Бразилия са се движели около 60 милиона автомобила, или средно по един на всеки трима души. По-малко от половин процент от тях са били хибриди или електромобили.
Едва 5 на сто от новите продадени автомобили са такива. Но, макар и от ниска база, продажбите на хибриди и електромобили растат стремително. През 2023 г. те са се удвоили спрямо 2022 г. до 94 000 броя, сочат данните на Бразилската асоциация за електрически превозни средства (ABVE).
Според Палярини хибридът е преходен модел, но е изключително важно да се стимулира развитието и разпространението му в страната и поради факта, че Бразилия разполага с огромни количества етанол, произвеждан от захарна тръстика, който успешно може да замени изкопаемите горива и да намали значително емисиите парникови газове в атмосферата.
По думите му като се вземат предвид обявените инвестиции от големите автомобилни компании до края на десетилетието електрифицираните превозни средства ще представляват около половината от новите продадени автомобили, макар и не повече от четвърт от тях да бъдат напълно електрически.
Според шефа на "Стелантис" Карлош Тавареш произвежданите в Бразилия хибриди ще бъдат достъпни за средната класа, тъй като само така "може да се помогне на планетата". Групата ще се съсредоточи върху т. нар. "био-хибридна" технология, която комбинира електрификация и хибридни двигатели, задвижвани от биогорива (етанол).
Подобни са намеренията и на "Тойота". Главният изпълнителен директор на компанията за Бразилия Евандро Маджио заяви пред Ройтерс, че 5 милиарда реала ще бъдат инвестирани още до 2026 г., а останалите - до 2030 г.
През 2025 г. "Тойота" ще започне да произвежда био-хибриден автомобил, а предвижда да представи и друг, специално насочен към бразилския пазар.
Засега датата на пускането му не е уточнена. "Тойота" разполага с три производствени бази в Бразилия, всички в щата Сао Пауло, като новите инвестиции придвижат разширяването на две от тях и прехвърлянето на някои от дейностите в третата към първите две.
"Стелантис", която също има три завода в страната, но засега не разкрива как ще ги развива и дали ще отваря нови, миналия месец купи контролния пакет акции на компанията за автоуслуги "ДиПаскуал" (DPaschoal), за да разшири ветрилото на операциите си в страната.
Надпреварата всъщност върви от няколко месеца насам. През януари "Дженеръл мотърс" представи планове да инвестира 7 милиарда реала (над 1,4 милиарда долара) в Бразилия до 2028 г. Целта на инвестицията е да обнови производствените мощности, да въведе технологични иновации и да укрепи компанията като третият най-голям продавач на леки и лекотоварни автомобили в Бразилия с 15-процентен дял от пазара, изоставайки само от "Фиат" и "Фолксваген".
През февруари германският гигант обяви инвестиция от 9 милиарда реала (над 1,8 милиарда долара) в Бразилия за следващите пет години, както и планове за пускане на пазара на 16 нови модела, включително хибриди и електромобили.
"Хюндай" не остана по-назад и в края на февруари разкри планове за инвестиции в размер на 5 милиарда реала (над 1,1 милиарда долара) в Бразилия до 2032 г. с фокус върху новите технологии и производството на хибридни, водородни и електромобили. Южнокорейската компания разполага с един завод в Сао Пауло с годишен капацитет от 220 000 коли.
Китайският производител на електромобили Би Уай Ди представи планове за преоборудване на промишлен комплекс, доскоро собственост на "Форд", с инвестиция от 3 милиарда реала (над 600 милиона долара).
Заводът с капацитет от 150 000 коли годишно ще бъде готов най-късно в началото на следващата година, а от поточните линии ще излизат вече добилите популярност модели "Долфин хечбек" (Dolphin hatchback), "Долфин мини" (Dolphin Mini), "Сон плъс Ес Ю Ви" (Song Plus SUV) и "Юан плъс кросоувър" (Yuan Plus crossover)./БТА
Tweet |
|