АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Брейди облигациите – основа на сделката с дълга
Сделката със замяната на част от българския външен дълг е донесла финансови загуби за държавата в размер на около 1 млрд. лева. Това се посочва в резюме на доклад за ефектите от сделката, осъществена от бившия министър на финансите Милен Велчев /НДСВ/ през 2002-2003 г. Изводите се базират на анализ, изготвен от частната консултантска компания Industry Watch. Министерство на финансите е обявило обществена поръчка за извършване на анализа, която е спечелена от Industry Watch.
Анализът е извършен в изпълнение на решение на Народното събрание от 14 април 2010 година и резюме от него е бил раздаден на депутатите. Според Industry Watch за финансовата загуба допринасят преобладаващо ниските лихвени проценти през периода след сделката, както и благоприятният валутен курс между еврото /лева/ и щатския долар, който позволява обслужването на задълженията, деноминирани в щатски долари да бъде по-евтино. Освен това политиката на нулево или положително бюджетно салдо през следващите години дава възможност за натрупването на фискален резерв и за осигуряването на ресурс за изкупуването, отчитат анализаторите. Като положителен ефект от сделката те посочват предсрочното освобождаване на обезпечението по брейди облигациите, което според изчисленията на доклада възлиза през 2002 г. на 387 млн. евро. В случай че сделката не е била извършена, тази сума би била освободена през 2006 година. Анализът на консултантската фирма отчита, че основната цел на сделката е била да измести тежестта на плащанията по брейди-облигациите за по-късен период - 2013-2015 година. Осъществените през 2002 и 2003 г. замени на част от външния дълг не намаляват размера на плащанията по него, а водят само до формално намаляване на главницата, е изводът от доклада. Направените анализи и сравнението с изменението на кредитния рейтинг на Румъния в периода 2001-2006 г. не подкрепят тезата за същественото влияние на сделката върху кредитния рейтинг на България, отчита още анализът на Industry Watch.
Tweet |
|