EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Бум на "социалните супермаркети" в Австрия

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Бум на "социалните супермаркети" в Австрия

mail14:46 | 02.09.2009прегледи 1804 коментарикоментари 0


Десет години след като през юли 1999 г. един пастор откри в Линц първия "социален супермаркет" в Австрия - четвъртата по богатство страна в Европейския съюз, тази инициатива се разраства с предстоящото създаване на първия мобилен социален супермаркет.
За да станете клиент на Sozialmarkt във Флорисдорф, североизточно от Виена - един от петте социални супермаркета в столицата и от общо 40-те в Австрия, трябва да имате доход под 890 евро месечно за един човек, 1300 евро за двойка и 200 евро на дете, отглеждано от вас.
Всеки клиент получава членска карта след стриктно проучване на документите му от благотворителната асоциация Samariterbund, която управлява проекта. В социалните
супермаркети можете да пазарувате за максимум 30 евро седмично при цени средно с около 70 процента по-ниски от обикновените супермаркети.
Шанел - около 40-годишна, безработна и майка на две деца, идва по три пъти в седмицата. Съпругът й е сервитьор, безработен от два месеца. "Този супермаркет е голяма придобивка за нас. Не знам как щяхме да изкараме месеца, ако го нямаше. Вижте какво купих: салата, хляб, конфитюр и зърнени закуски само за едно евро".
Във Виена 200 000 души живеят под прага на бедността от общо 1,6 милиона жители. В цялата страна те са 400 000 при население от 8,2 милиона.
"Производители на стоки от известни марки или търговци на едро ни доставят пряко продуктите си и затова понякога някои рафтове са празни по цели седмици", обяснява Раймунд Паар, касиер в социалния супермаркет във Флорисдорф, който е отворен
само сутрин.
Като се изключат алкохолът и тютюнът, в супермаркета може да се намери почти всичко. Стоките са с малки фабрични дефекти, които обаче не се отразяват на качеството. Хранителните продукти са в срока на годност, а когато той е изтекъл, са безплатни.
Литър мляко, например, се продава за 20 евроцента.
"Някои клиенти идват от много далече: семейства, чужденци, хора, останали без работа заради кризата", разказва Раймунд.
Средно около 500 души пазаруват всеки ден в магазините на Самаритербунд.
За разлика от френските кухни за бедни Restos du coeur (Ресторанти на милосърдието) или германските CAP, създателят на австрийските социални супермаркети - пастор Волфганг Пухер разработи концепцията по модела на международната католическа
общност Свети Винсент, но с типично австрийски подход: "Да се купува, макар и на символична цена, а да не се раздава безплатно", обяснява Ангела Прокш, ръководителка на проекта за столицата.
За да се задоволи търсенето в земеделските райони, от 21 септември автобус на друго благотворително сдружение - SOMA, ще обслужва няколко общини в района Валдфиртел, в северозападна Австрия.
Председателят на Самаритербунд във Виена Зигфрид Зелтиш се обърна с призив към депутатите: "Нека всички онези, които не се втурнат към палмите, да дойдат да помагат в социалните супермаркети в Австрия. Това е добра възможност да опознаете
грижите на вашите избиратели".
На 1 юли министърът на социалните грижи Рудолф Хундщорфер и председателят на регионалния парламент на Виена Хари Копиц, и двамата социалдемократи, дойдоха на откриването на социалния магазин във Флорисдорф. Но финансовата помощ, обещана от държавата на индустриалеца Александер Шил за откриване на нов социален магазин, все още не е отпусната.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg