АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Бургас, Пловдив и Варна – новите аутсорсинг центрове
Бургас, Пловдив и Варна стават все по-привлекателни за компаниите от аутсорсинг индустрията, опериращи на територията на България. Това сочи проучване на Investor.bg, направено сред 23 компании от аутсорсинг сектора* и представено на дискусия.
Резултатите от него разкриват, че 30% от анкетираните планират да инвестират в бизнес операции в Бургас през тази година, 26% във Варна и 26% в Пловдив. Русе също излиза нагоре в класацията като нова опция за аутсорсинг бизнеса, а София се нарежда чак на пето място по планирани инвестиции за 2016 г.
Инвестициите през 2015 г.
Най-голям процент от анкетираните (35 на сто) посочват, че са инвестирали по над 1 млн. лева в България през календарната 2015 г. Малко по-малко – 30 на сто, са инвестирали между 50 хил. и 100 хил. лева, а тези, инвестирали между 500 хил. и 1 млн. лева, са значително по-малко – 17%. Интересно е да отбележим, че има една компания, която посочва, че през 2015 г. не е правила никакви инвестиции в страната.
Наемането на нови служители и преквалификацията на човешките ресурси са сред основните области на инвестиции за миналата година. В първото средства са вложили 22 компании (96%), а във второто - 83 на сто от респондентите (19 компании). Дълготрайните материални активи остават едва на трета позиция с 65%. Само една компания твърди, че е инвестирала в дълготрайни нематериали активи, имала е разходи за научноизследователска и развойна дейност, както и такива за придобивания.
61% от компаниите са инвестирали на пазари извън България. Значителен процент (26%) са инвестирали по над 1 млн. лева извън страната през 2015 г., което показва тенденция за големи инвестиции в сектора. 22% пък са вложили значително по-малко средства в чужбина – до 50 хил. лева.
Инвестициите през 2016 г.
През 2016 г. България ще продължи да привлича големи инвестиции в аутсорсинг индустрията. 39% от всички 23 анкетирани фирми планират да инвестират по над 1 млн. лева в страната през тази година. Делът им е по-голям от този на инвестиралите подобни суми през 2015 г., което показва, че аутсорсинг бизнесът става по-привлекателен за големите играчи в сектора. 17% от анкетираните компании планират да инвестират между 100 хил. и 500 хил. лева, а 13% - между 500 хил. и 1 млн. лева. Две от фирмите са категорични, че не планират да инвестират през календарната 2016 г.
Региони
На фона на концентрацията на аутсорсинг компаниите в София през последните години, не е изненада, че 91% от анкетираните твърдят, че през 2015 г. са инвестирали в развитие на бизнеса си в София. На второ място по привличане на инвестиции през миналата година се е наредил Пловдив, а трета остава Варна.
Въпреки че през 2016 г. Бургас се очертава като особено привлекателно място за аутсорсинг бизнеса, през 2015 г. в него са инвестирали едва двама от респондентите. Същият брой са инвестиралите в Русе и Габрово. Една от компаниите е вложила средства в бизнес операции във Велико Търново, още една – в Плевен.
На въпрос дали планират да инвестират в други градове в страната през следващите 5 до 10 години, преобладаваща част (61%) отговарят с „Да“.
Освен в Бургас, Пловдив, Варна, Русе и София, аутсорсинг компаниите планират да инвестират във Велико Търново (9%), Плевен (6%), Благоевград (4%), Стара Загора (4%) и Габрово (4%).
Квалифицираната работна ръка отново излиза на преден план сред компаниите като основен фактор, повлиял върху намерението им да инвестират във въпросните региони през следващите години. 57% от респондентите твърдят, че тя е от първостепенно значение за тях.
На второ място се нарежда добрата интернет връзка (43%), а след нея са цената на работната ръка (39%) и добрата инфраструктура (35%). Географското положение и съдействието от страна не местната власт са ключови съответно за 30% от респондентите. 17% посочват като фактор бек офис на съществуващи клиенти. Само 2 компании твърдят, че в случая става дума за търсене на временно решение, преди разширяването на вече съществуващи площи.
Основната пречка, пред която аутсорсинг компаниите се изправят в България на този етап, е липсата на достатъчно квалифицирана работна ръка. 70% от респондентите посочват това, а 39% са единодушни, че се сблъскват с проблеми с местните власти.
На трето място сред предизвикателствата за аутсорсинг индустрията у нас е лошата инфраструктура (26%). 4% посочват, че им се налага да се борят с корупцията, а още 4% - с текучеството на персонала.
Любопитен факт е, че нито една от компаниите не припознава слабата интернет връзка като проблем пред бизнеса ѝ у нас. Както знаем, страната се нарежда на челните места в класациите за най-бърз интернет в света и аутсорсинг компаниите оценяват този факт.
Служители и преквалификация
Малко под половината компании (43%) твърдят, че през 2015 г. са наели само до 25 души. 9 от фирмите (39%) посочват, че са наели над 100 души. Тази тенденция се запазва и през 2016 г., като отново 43% смятат да наемат до 25 души, а 39% - по над 100 души на работа.
Най-търсени от аутсорсинг компаниите са IT специалистите (87%) и хората с познания по популярни езици като английски, немски и френски (74%). 35% от фирмите търсят кадри, говорещи по-редки езици – японски, китайски, тези от скандинавските страни. 4% от респондентите не търсят нови кадри. 65% пъкт се нуждаят от хора с мениджърски умения.
Най-желан е експертният персонал без ръководни функции (91%), както и кадрите от средно управленско ниво (52%). Студентите и стажантите могат да намерят място в аутсорсинг компаниите, тъй като 48% от анкетираните фирми търсят такива. 30% държат да наемат административен персонал, 26 на сто – хора на висше управленско ниво, а 13% се нуждаят от неквалифициран персонал.
Квалификацията и преквалификацията на кадрите стои като един от основните въпроси пред аутсорсинг компаниите в България.
65% от анкетираните твърдят, че до 5% от работната сила на компанията е съставена от чужденци. В 17% от компаниите чужденците представляват между 6 и 10% от служителите на фирмата.
Tweet |
|