EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Бутилка "Пагане" и т.нар. криза

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Бутилка "Пагане" и т.нар. криза

mail15:10 | 19.06.2012прегледи 3041 коментарикоментари 0


Ива Стойкова
Това е хубавото на т.нар. криза, че на пазара останаха компаниите, които работят по правилния начин и които имат визия за бъдещето. Това важи за всеки един сектор на икономиката на държавата, каза в интервю за EconomyNews.bg Пламен Ангелов*, главен изпълнителен директор на Вини АД. Дружеството преминава тежък период, обусловен главно от намаляването на продажбите, което пък е резултат от свитото потребление заради световната икономическа криза. Появата на по-малки фирми със собствени лозови масиви, които произвеждат висококачествена продукция на по-ниска цена, допълнително усложнява ситуацията за традиционните производители.

Ива Стойкова: Как Вини АД премина през кризата?

Пламен Ангелов: Не възприемам кризата във формата на масовото й възприятие. Криза няма, има нормално регулиране и начин на работа на пазарите оттук нататък. Периодът 2005-2009 г. в България, беше, ако мога така да го нарека, ненормалното. Имаше свръхпредлагане, свръхпотребление, невероятен скок на компаниите, свързани със строителния сектор, всъщност всички проблеми се появиха първо при тях. Банките раздаваха много лесно кредити. Сега парите станаха скъпи. Банките изпълняват и сега своята функция - да дават пари, но все по-трудно, все по-тежки са техните условия. По- трудно е да започнеш нов бизнес или да поддържаш този, който имаш.

И.С.: Имаше ли спад в потреблението на продуктите с марката „Вини”?

П.А.: Имаше спад, но нещата вървят нагоре. Спад се усети в сектора вина. Спад има и при високоалкохолните напитки, но там проблемът е друг - домашното производство на ракия. Трябва да минат поколения, за да се спре с тази практика. Вие, например, правите ли домашна ракия?

И.С.: Не, дори не съм сигурна как се прави.

П.А.: И аз не знам, въпреки, че моите баща и дядо са правили.

И.С.: Как оценявате новия Закон за виното и спиртните напитки?

П.А.: Законът е в полза на абсолютно всички. Всеки един закон е добър, когато се спазва..

И.С.: От какво се отказаха българите, когато парите им намаляха?

П.А.: Всяко семейство има свой бюджет и начин на живот. Например, ако едно семейство е влизало в магазина и е купувало вино в ценовия сегмент 15-20 лв., сега купува вина за 10-15 лв., дори 6-8 лв. Ние отговорихме своевременно. Вила Любимец влезе на пазара точно в този ценови сегмент 6-8 лв. със съвсем ново вино „Пагане”. То вече има своето одобрение и от хората, които пият вина на стойност над 20 лв. Това означава, че сме успели да отговорим на търсенето. Съобразяваме се и търсим начини да предлагаме все по-качествени продукти на цената, на която се търсят.

И.С.: Какво е състоянието на пазара в момента?

П.А.: Пазарът е наситен. Вътрешният пазар на България не е чак толкова голям като потребление, а производителите са доста, и то сериозни компании със сериозен опит. Борим се на малък пазар. Успяваме, като всекидневно взимаме тежки решения. Обстановката се мени и често пъти плановете и стратегиите, направени в началото на всяка година, се променят и се налагат мигновени и тежки решения. Понякога мениджърите грешим - както е казал Чърчил, който не работи, той не греши. Важното е да имаш смелостта да взимаш мигновени решения, които касаят и съдбата на немалко хора, а и финансови средства.

И.С.: Колко души работят за Вас?

П.А.: В цялата група от компании на постоянни трудови договори са над 200 души. А по време на гроздоберната кампания, заедно със сезонните работници, хората ни са повече от 500 души.

И.С. Кои са вашите клиенти?

П.А.: Хората, които купуват продуктите на Вини са главно мъже от 25 до 45- годишна възраст със средномесечен доход над 1000 лв. Потребителите, които купуват вината на Вила Любимец, са мъже и жени на 25-50 г. със средномесечен доход над 700 лв. Вила Любимец успява да отговори на търсенето в почти всеки един ценови сегмент на пазара, с изключение на вината под 5 лв., за които не мога да се наема да кажа какво точно съдържат.

И.С.: На лоялните си клиенти ли разчитате или залагате и на реклама?

П.А.: Рекламата продава- тя е за стоката като бензина за двигателя с вътрешно горене. Разчитаме на лоялните си клиенти, безспорно, ние все пак сме най-старият производител на високоалкохолни напитки в България. Но постоянно излизаме с нови атрактивни предложения като марки, купажи, сортове грозде, за да можем да отговорим на изискванията на старите и да привлечем нови клиенти. Маркетинг бюджетите ни за тази година са насочени към печатните издания, заведения, а през есента имаме планове да стартираме и телевизионна реклама на един от продуктите ни.

И.С.: Кои са конкурентите ви?

П.А.: Всички, които произвеждат качествени високоалкохолни напитки и вина. Уважавам много колегите от останалите компании. От моя страна има една доста добра комуникация с всички. Вярвам в положителното, твърдо против съм негативните неща. Когато човек има положителна нагласа и към конкурентите си, и към начина си на работа, нещата му се случват. В България това е един от основните проблеми. Българинът е свикнал да се оплаква, да завижда... Аз ръководя по коренно различен начин, мениджърският ми екип също действа така. Държа всички около мен да мислят по този начин, това е ключът към успеха. Всеки, който работи, който вади нови качествени продукти, който обогатява персонала си (курсове, тийм билдинги, срещи с тийм лидери и др.), който работи правилно- има място на пазара. Това е хубавото на т.нар. криза, че на пазара останаха компаниите, които работят по правилния начин и които имат визия за бъдещето. Това важи за всеки един сектор на икономиката на държавата. Кризата се яви като цедка, останаха качествените продукти, качествените компании с правилните мениджъри. Всички останали изпаднаха от борда.

И.С.: Каква е визията Ви за външните пазари?

П.А.: Имаме добри традиции в работата си с външните пазари. Ние сме едни от най-големите износители за Руската федерация. За съжаление имиджа на България като производител на вино е сринат. Днешните консуматори на външните пазари не познават страната ни като винопроизводител, за разлика от 70-те и 80-те години на миналия век. Тогава в Англия, която е най-големия консуматор на вино, сме били в Топ 5 на вносителите на вино, имали сме собствени щандове. В момента български вина или няма в английските магазини, или сме в дъното на рафта. Тежко е състоянието на външните пазари за България, за съжаление, имаме едни от най-добрите вина в света.

И.С.: Как стоят нещата с азиатските пазари, Китай?

П.А.: Азия е огромен пазар. Но това означава огромна първоначална финансова инвестиция, докато се стигне до подписване на договори. Китайските бизнесмени са различни от европейските като начин на мислене. Преговорите за влизане в китайския пазар винаги са много трудни. Аз самият водя такива. Чувал съм, че колеги, които са успели да стигнат до договореност, се ангажират с количествата, които не могат да изпълнят след това.

И.С.: Вие можете ли?

П.А.: Вила Любимец има капацитет.. Изискват се огромни мощности, за да сме коректни в изпълнението.

И.С.: Кой е най-трудният момент в преговорите с азиатците?

П.А.: Да ги убедиш в качеството на своята продукция, че си коректен и можеш да отговориш с качество, не само на мострите, но и с доставките след това, и да си конкуретноспособен с цените на Нова Зеландия, Чили, Австралия, САЩ- абсолютните лидери на азиатския пазар. Изброените държави имат сериозна подготовка и финансова подкрепа през последните 20-25 г. Оказва, че ние не сме конкурентни като цена, не можем да реагираме поради миналото си. Всяка една компания има своето финансово минало, разходи, с които да се съобразява. Оттам произтичат и разликите в ценообразуването.

И.С.: Финални думи?

П.А.: Успяват тези, които работят правилно и не са черногледи.


*Пламен Ангелов се присъединява към Вини АД през 2006 г. като член на Управителния съвет. В продължение на 5 години усилията му в компанията се фокусират върху юридическото обслужване на структурите на Вини АД. През октомври 2011 г. става прокурист на компанията. През март 2012 г. Общото събрание на акционерите го избира за главен изпълнителен директор на Вини АД. Под негово ръководство в компанията вече тече вътрешно преструктуриране с цел оптимизиране на работните процеси и повишаване качеството на високо алкохолните напитки на производителя.
Пламен Ангелов е юрист, възпитаник на правния факултет на УНСС. Завършва магистратура „Право”. Изучавал е и „Търговско и корпоративно право” в един от най-старите правни факултети във Франция – Faculté de Droit et Science politique Montpellier
След като се дипломира постъпва като стажант в една от най-големите правни кантори в страната, „Евролекс България”, където работи по проекти, финансирани от Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, Японската банка за международно сътрудничество, Европейската инвестиционна банка, USAID, CIDA и програми като PHARE, ISPA, SAPARD и други, предоставящи субсидии от фондовете на Европейския Съюз. През 2005 г. постъпва на работа при адв. Тодор Батков, където натрупва сериозен опит в областта на търговското право.
Пламен Ангелов е на 29 г. Женен, с 2 деца.

Бележка на редактора
Извлечение от годишния доклад на Дружеството за 2010 г.:
Вътрешен пазар: 5 520 млн. лв.
Износ: 2 353 млн. лв.
Пазарен дял високоалкохолни напитки: 5%
Пазарен дял винени напитки: 1%
Загуба 2010 г.: 3 536 млн. лв. (4 097 млн. лв. загуба през 2009 г.)


Тагове: криза, вино
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg