АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Българи & европейци за международната търговия
Проучване на Евробарометър сочи, че 60 % от европейците — с 16 процентни пункта повече от предходната анкета отпреди 10 години — смятат, че те лично са извлекли ползи от международната търговия. Проучването разкрива също, че 71 % от отговорилите са на мнение, че ЕС защитава по-ефективно търговските интереси на техните държави, отколкото тези държави сами по себе си.
Докладът обхваща широк набор от аспекти, свързани с осведомеността, възприятията и нагласите на европейките граждани към международната търговия, сред които:
- Целите и приоритетите на търговската политика на ЕС: 54 % от отговорилите посочват, че основният приоритет на търговската политика на ЕС следва да бъде създаването на работни места в ЕС. Опазването на околната среда и съблюдаването на здравните стандарти също са станали важни за европейците, като половината от отговорилите ги смятат за приоритет. Това представлява 20 процентни пункта повече от 2010 г. Същевременно повече от половината европейци признават, че търговската политика на ЕС вече отчита социалните, екологичните и свързаните с правата на човека въздействия в ЕС и по целия свят.
- Необходимостта от международни търговски правила: три четвърти от европейците са съгласни, че се нуждаем от международни търговски правила.
- Доверие и прозрачност: шестима от десетима вярват, че ЕС води своята търговска политика открито и прозрачно.
- Ползи от търговията: 54 % от считащите международната търговия за полезна го отдават на по-големия избор на продукти, докато за 36 % най-важното предимство е по-ниската цена. Тези ползи изглеждат по-осезаеми за по-младите анкетирани и за онези с по-високо образование и доходи.
- Справедливост в международната търговия: според една трета от запитаните е наивно да се очаква другите държави да спазват търговските правила. Мнението на повече от половината от анкетираните е, че ЕС следва да увеличи вносните мита за държавите извън ЕС или за предприятията, които не се придържат към международните търговски правила.
Данните за България
Над половината (52%) от българите казват, че имат полза от международната търговия. Но на противоположното мнение са над една трета (35%) от анкетираните в страната, а 13% (най-високият процент в ЕС) дават отговор "Не знам".
Спрямо 2010 г. има най-голям ръст (12 процентни пункта) на хората, които са на мнение, че "донякъде" имат полза от международната търговия. Намалели са (4 процентни пункта) тези, които посочват, че изобщо нямат полза. Това са част от резултатите в специално проучване на Евробарометър, представено днес от Европейската комисия.
Но предвид демографската структура на населението, по-голямата българите изглеждат по-скоро предпазливи в оптимизма си и поради ниските доходи си представят търговията с други страни като източник на по-добри, но и по-евтини, стоки, опасяват се те да не са с по-ниско качество от същите продукти на друг пазар и гледат на сектора като заличител, а не създател, на работни места.
Най-много от българите между 15 и 24 години (70%) например заявяват, че имат полза от международната търговия. Най-малък (40%) е делът на тази група в категорията над 55 години. Но съотнесено към данните на Националния статистически институт от края на 2018 г., това означава висока оценка сред 424 хиляди млади българи, но доминиращ скептицизъм и негативизъм сред 2.450 млн. техни сънародници над 55 години.
Общите изводите от проучването са, че има голямо съответствие между приоритетите, формулирани от гражданите на ЕС, и приоритетите, залегнали в следваната през последните пет години стратегия на ЕС „Търговията — за всички“. През този период за ЕС влязоха в сила 16 нови търговски споразумения, включително важни споразумения като тези с Канада и Япония. Днес международната търговия е в основата на 36 милиона работни места в ЕС — 5 милиона повече от 2014 г. Прозрачността и устойчивото развитие придобиват все по-голямо значение, а околната среда и трудовите права се превръщат в ключов елемент на търговската политика на ЕС. Едностранните протекционистки мерки увеличиха необходимостта ЕС да се активизира и да защити европейците от несправедливите и незаконни мерки, наложени от други страни. Към момента има в сила повече от 130 мерки на ЕС за търговска защита, които допринасят за защитата на 343,000 работни места в Европа.
Представените в доклада мерки ще изиграят и ролята на важна основа за определяне на целите и практиките на търговската политика за следващите години.
Tweet |
|