АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Българите не познават банковите услуги
Банковите и небанкови финансови услуги не се познават добре от българските потребители, коментира Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители" на конференция, организирана от Комисията за финансов надзор /КФН/.
Според проучване на асоциацията:
- 76% от потребителите не знаят, че преди да подпишат договор за потребителски кредит имат право да получат подробна информация за всички условия по него.
-50% не знаят какво е ГПР (годишен процент на разходите) по кредита
- 53% не знаят, че могат да се откажат до 14 дни след сключването на договора
-60% не знаят, че могат да не заплатят финансова услуга от разстояние, ако не са я поискали изрично
-28% от кредитополучателите остават пасивни при необслужване на кредита си вместо да предприемат действия за разсрочване.
Ниската потребителска култура влияе и на присъствието на българите на капиталовия пазар. Според данни на КФН те са едва 0,3%. Това намалява ефективното функциониране на пазарите, невъзможност за сравняване на различните оферти в банковия сектор и грешни потребителски решения.
Най-честите капани за българските потребители, свързани с ниската финансова култура са: подписване на документи за поръчителство при заем, уреждане на наследство и т.н.
Tweet |
|