АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
България - кулинарна дестинация
Кулинарният туризъм, наред с винения, в момента са едно от най-перспективните течения в туристическата индустрия. Повече от половината туристи в глобален мащаб се интересуват от храната, която ще им предложат по време на почивката. Почти всички туристи с предплатени карти са готови да се откажат от обяд и вечеря, за да опитат местни специалитети. За да бъдат в крак с тази нарастваща тенденция, туристическите индустрии по света усъвършенстват своите менюта и винени листи, кулинарни школи и елитни готвачи, с които да “предизвикат” отделните целеви групи туристи.
Като обект на туризъм биха могли да бъдат производствени процеси на различни храни, винарски изби и винопроизводство, пивоварни, кулинарни изложения и събития, кулинарни демонстрации и състезания, готварски книги, интересни готварски съдове, готварски курсове или просто дегустация и участие в приготвянето на местни ястия и напитки. За да предизвиква една туристическа дестинация интерес към своето кулинарно богатство, е задължително да присъства елемента на автентичност. Представянето на традиционни за региона ястия и напитки е в основата на добрия туристически продукт. Евро-Ток България разработи предложение за стратегия за развитие на кулинарния туризъм в България.
SWOT-aнализ на България като кулинарна туристическа дестинация
Сред силните страни на България са традиционните български ястия със силно подчертана регионална специфика, ястия от различни исторически епохи, възможността да се опознаят бита, традициите и религията на местното население. В България има възможност за лично участие на туристите в процесите по производство на животински и растителни продукти, както и приготвянето на местни ястия, характерни за конкретния туристически регион. Кулинарен туризъм на базата на лов и риболов и свързаните с тях кулинарни традиции, базирани на регионален принцип, също са атрактивна възможност у нас. Развитието на кулинарния туризъм насърчава създаването или подобряването на дейността на микропредприятия за производство на натурални и/или преработени хранителни продукти за туристи и местното население на основа на местни суровини. Това, от една страна, създава заетост и доходи в самите микропредприятия и, от друга, стимулира повишаване на производството на земеделска и животинска продукция, имаща изцяло натурален и местен характер. Красивата природа, благопраятния климат, богатото културно-историческо наследство, гостоприемството на хората са още плюсове за България.
Слабите страни обаче са сериозни. Липса на ясно разпознаваем имидж на България като кулинарна дестинация. Липса на обозначени кулинарни региони на България. Недостатъчно развита инфраструктура във вътрешността на страната (летища, пътища, обществен транспорт). Липса на туристически представителства на основни целеви пазари за България. Недостатъчно опитен и обучен персонал при производство и предлагане на качествен кулинарен продукт със силно подчертан местен характер. Слаба координация на държавните институции по отношение на производството, организацията, управлението и продажбата на туристически услуги и храненето, като съществена част от тях. Недостатъчно развитие на информационните технологии – интернет информация за България; специализирани сайтове и издания за възможностите за Кулинарен туризъм в България. Липса на ефективна национална система за събиране, съхраняване и разпределение на достоверна статистическа и маркетингова информация на българския туризъм в частност и на Кулинарния туризъм. Ограничена информация за българското кулинарно наследство.
Tweet |
|