АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
България и Трансатлантическата икономика
Нов доклад на Американската търговска камара в Европейския съюз (AmCham EU) и на Търговската камара на САЩ (U.S. Chamber Commerce) подчертават, че ключовите движещи сили на Трансатлантическата икономика, като инвестиции, търговия и приходи на компаниите – постигат силни резултати през 2022 г. Независимо от войната на Русия в Украйна, прекъсванията на веригите на доставки, драматичните енергийни промени, високата инфлация и ограничаващите финансови условия, последната година е била рекордна за серия от индикатори:
Търговията със стоки между САЩ и Европа достига най-високи нива от 1,2 трилиона евро (1,2 трилиона щ.д.).
Дъщерни американски компании в Европа са заработили близо 303 милиарда евро (325 милиарда щ.д.), докато дъщерни европейски компании в САЩ са постигнали 140 милиарда евро (150 милиарда щ.д.), което е вторият най-висок резултат.
Износът на американски втечнен природен газ (ВПГ) за Европа достига своите най-високи нива до момента. Американски износители са пренесли през Атлантика близо 2.5 пъти повече ВПГ за Европа през 2022 г. в сравнение с 2021 г.
Докладът посочва и начините за развитие на партньорството между ЕС и САЩ чрез работата на Съвета за търговия и технологии (Trade and Technology Council, TTC) и през нови възможности за насърчаване на иновациите и за намаляване на стратегическите зависимости в сферата на зелените технологии.
Това издание включва нови наблюдения и факти за въздействието на войната в Украйна, международните санкции срещу Русия, трансатлантическите трансформации в сектор „Енергетика“, реконфигурациите на глобалните вериги на доставки чрез различни стратегии за намаляване на риска, взаимоотношенията с Китай, както и зелената и дигиталната трансформации. Той включва и над 30 профила на европейски държави, като Украйна е включена за пръв път, както и известните 50 американски щата.
България и Трансатлантическата икономика
За поредна година данните за България показват стабилни търговски взаимоотношения и възможност за развитие.
Докладът посочва, че инвестициите на САЩ в България за 2022 г. са в размер на 0.2 милиарда щ. д. – спад от 756 милиона щ. д. от предишния доклад. Докато българските инвестиции в Америка са в размер на 0.05 милиарда, което е лек ръст от отчетените преди 48 млн. щ. д.
Директните работни места, свързани с американски инвестиции в България достигат 10 605 (в сравнение с предишните 9 653), а американските работни места, създадени от български компании са вече 306, в сравнение с 281 места година по-рано.
По отношение на търговията, САЩ са изнесли стоки за България с обща стойност от 0,3 трилиона щ. д. (спад от отчетените 375 млрд. щ. д. от предишната година). Делът на американските стоки, доставени в България достига 0.7% от общия обем, който се увеличава на 1.8%, когато се извади вътре-общностната търговия на ЕС.
В сравнение, България е изнесла стоки за САЩ на обща стойност от 1.2 милиарда щ. д. (което е ръст от предишните 848 милиона щ. д.). Така делът на българските стоки за САЩ е в размер на 2.5% общия обем стоки, които България изнася за света. Този дял нараства до 7.3%, когато се приспадне вътре-общностната търговия на ЕС.
И двата индикатора показват стабилни икономически и търговски взаимоотношения между САЩ и България, докато българският износ – директен и чрез ЕС – нараства значително през последната година.
Топ 5 стоки, които САЩ изнася за България (млн. щ. д.):
Транспорт и оборудване - 90,1 (с/мо 30.9 от доклада от 2022 г.)
Компютри и електронна продукция - 57,7 (с/мо 55.3)
Производство на машини - 41,4 (с/мо 133,6)
Нефтени и въглищни продукти - 34,7 (няма данни за 2022 г.)
Химически продукти - 21,3 (няма данни за 2022 г.)
По подобие на голямата картина, представена в доклада, износът на американски енергийни продукти за България е скочил над 30 пъти в сравнение с 2000 г. Това не се отчиташе от доклад от 2022 г. Можем да заключим, че износът на втечнен природен газ и на други продуки от САЩ за Европа и за България е породен от войната на Русия в Украйна и последвалото спиране на доставките на руски газ за България, на която се наложи да промени източниците си на доставка. Това важи и за химическото производство. Наблюдава се и стабилен ръст на електроника и машини. Липсващият сегмент от доклада от 2022 г. е минно оборудване, което бе в размер на 31,9 милиона щ.д. тогава.
Топ 5 стоки, които България изнася за САЩ (млн. щ. д.):
Компютри и електронна продукция - 193,3 (с/мо 137,9)
Химически продукти – 144,3 (с/мо 127,3)
Друго производство – 106,4 (няма данни от доклада от 2022 г.)
Машинно производство - 102,6 (с/мо 85,7)
Ел. оборудване, приложения и части - 90,3 (с/мо 61,1).
За поредна година България изнася за Америка стоки с висока добавена стойност (компютри, електроника, химикали, оборудване). Липсващата категория стока в сравнение с 2022 г., е износ на зърно (95,1 млн. щ. д.) и текстил и аксесоари (86,2 млн. щ.д. – които изпадат от Доклада от 2020 г.) и петролни продукти (73,4 млн. щ. д.).
Петте щата, които изнасят най-много за България са Тексас с износ в размер от 55,2 млрд. щ. д. (с/мо 57,3), Калифорния – 35,2 млрд. щ. д. (с/мо 93,2 млрд щ.д.), Флорида – 32,9 млрд. щ. д. (няма данни от 2022 г.), Алабама – 22,8 млрд. щ. д. (няма данни от 2022 г.) и Мейн - 21.1 млрд. щ. д. (няма данни от 2022 г). Тези числа показват, че има три нови щата, които са развили отношения с България, докато „липсващите“ от предишния доклад са Ню Йорк, Айова и Невада.
А щатите, които най-много внасят от България са Масачузетс с 111,5 млрд. щ. д. (няма данни от 2022 г.), Калифорния – 91,8 млрд. щ. д. (със 70,7 млрд. щ. д., което му отреди първо място в доклада от 2022 г.), Северна Каролина – 74,5 млрд. щ. д. (с/мо 63,2 млрд. щ. д.), Ню Йорк – 68,8 млрд. щ. д. (с/мо 65 млрд. щ. д.) и Мисури – 68,1 млрд. щ. д. (с/мо 66,5 млрд. щ. д.). Забелязва се нов лидер сред щатите, които най-много внасят от България – Масачузетс, докато Ню Джързи отпада от Топ-5 тази година.
По отношение на износа на услуги, САЩ са изнесли услуги в размер на 0,3 милиарда щ. д. (в сравнение с точната сума от 362 млрд. щ. д. през 2022 г.), докато България е изнесла за САЩ услуги за 0,4 милиарда щ. д., което е лек ръст спрямо 396 милиона щ. д. на годишна основа. (и спад от нивото от 577 млрд. щ. д. за 2018 г.).
Tweet |
|