АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
България лансира в света бранд „България”
Силвия Стоядинова
С около 4% повече туристи очаква България през предстоящия зимен сезон, като от някои страни като Русия и Украйна ръстът ще достиганат и до 8-10%. Това коментира за EconomyNews.bg Анелия Генова, директор „Маркетинг, реклама и информация в туризма“ в Министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Официално зимният сезон ще бъде открит на 15 декември, но вече се отчита увеличение на ранните записвания в сравнение с миналата година.
Според МИЕТ България може да постигне и 30-40% ръст на туристите си в следващите 15-20 години с въвеждането на разработвания бранд "България", който беше официално представен през седмицата. Бранд "България” ще се превърне в "запазена марка”, която има свое лого, слоган и набор от символи, представящи страната в определена светлина. Той трябва да е готов до януари 2013 г.
Средствата са предоставени от Оперативна програма Регионално развитие и Европейският фонд за регионално развитие. По тази програма финансирането е 85% от ЕС и 15% от държавния бюджет. Тези 15% обаче идват директно от МФ, а не от МИЕТ. Новият бранд и стратегията за прилагането му са на обща стойност 2,8 млн. лв.
Как се роди идеята за проекта ?
Проектът е може би най-важният от всички и е планиран още от 2007 г. Върху него ще стъпва последващата комуникация. Разработката на стратегията е на база един много по-дълъг период – именно 15-20 г., за да може да се ползва, да е устойчива, да се получи именно тази интегрираност, която искаме.
Досега запазена марка в България е розовото масло. Вие какво имате предвид с новия бранд ?
Новият бранд не е свързан с друга индустрия, освен с туризма. Това, което се разработва сега е стратегия за бранд на туристическата дестинация България. И всички изследвания, които направихме са именно за асоциациите за страната от гледна точка на възприятията на потенциалните туристи. Не от гледна точка на национален бранд. Логото, което в момента представя България, бранд-лого на страната, се отнася за всички индустрии. Така че пак казвам в случая става въпрос за бранд, който е система от послания, елементи, от съдържание. Това е един нов и различен подход и е в крак със световните тенденции и това, което дестинациите правят в момента.
Има ли вероятност проектът да не проработи или да не е достатъчно ефективен ?
Възможно е да не бъде толкова силен брандът. Тоест проектът ще проработи, ние ще го използваме, ще използваме символите в комуникацията на национално ниво, но ако хората, които са в общините, областните управи, в туристическите управи и във фирмите не го приемат и не бъдат въвлечени в него, той няма да бъде толкова силен и да е така последователна тази стратегия в прилагането й. Има част, която включва разработване на бранда и една част, която е управление на бранда. Много е важно брандът да бъде стилен. Това е смисълът на всичките ни срещи с хората –те да бъдат въвлечени, да участват в процеса, в тестовете, които се организират също. Важно е да бъдат негови носители и посланици.
Какви са очакванията за зимния сезон 2012 година?
Очакванията са добри, сезонът ще бъде по-силен от миналата година, на базата на данни от ранните записвания за основните ни пазари като Великобритания, Русия, Украйна. От тези три държави резултатите са много добри като записвания.
Гърция също е стабилна въпреки кризата. Близките държави са много важни за зимния сезон. Върху Румъния и Сърбия сме фокусирали внимание също. Така че очакванията са за един по-добър сезон в сравнение с миналата година.
Като процент какъв ръст може да се очаква ?
Очакваме 3-4% ръст генерално, а имаме и пазари, от които ръстът ще бъде повече от 10%, какъвто е пазарът на Русия и Украйна. Има и нови компании, които ни предлагат там. Великобритания се движи също много добре. Ранните записвания на британския пазар сочат ръст от 8 до 10%, така че се надяваме тази тенденция да продължи. Много е хубава тенденцията на засилване на ранните записвания, защото 2011 беше година на по-късни записвания и по-трудно планиране. Докато сега с ранните записвания се дава устойчивост и спокойствие в курортите, което е важно.
Как си обяснявате този ръст на ранните записвания. На отстъпките ли се дължи или на друго?
По-скоро това е промяна в тенденциите на записванията. Самите британски компании споделиха, че има промяна в профила на туристите и това как те се записват. Те искат повече отстъпки, като се запишат по-рано, но и повече екстри. Искат да имат избор. Това е едно завръщане към ранния избор, което е много важно и един процес, който се надявам да се влияе и от това, че там икономическата криза вече преминава и общо взето следващата година се очертава като по-положителна по отношение на развитието. Знаете че британският пазар отбеляза сериозен срив, включително и по отношение на пътуванията в чужбина.
Tweet |
|