АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
България лидер на пазара на търговски площи
България е един от най-динамичните пазари на търговски центрове в Европа. Очаква се общата им отдаваема площ да се увеличи с 19% през 2014 г. от 735 хил. кв.м в края на миналата година. Това се посочва в проучване за строителството на молове на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, представено от стратегическия й партньор в България и Македония Forton.
Регионът на Централна и Източна Европа е доминирал отново новото строителство миналата година с почти 70% (2,4 млн. кв.м) от всички площи, добавени към пазара във втората й половина. Проучването не отчита нови площи в България в този период. Paradise Center (80 000 кв.м отдаваема площ) и „Странд Бургас“ (30 500 кв.м) са регистрирани като завършени до средата й.
В Европа общата отдаваема площ на търговските центрове към 1 януари 2014 г. е приблизително 154 млн. кв.м.
Средно за Европейския съюз към същата дата е имало 268,7 кв.м търговски площи на хиляда души. Първото място се държи от Норвегия с 661,1 кв.м на хиляда души.
България все още остава неразвит пазар в европейски мащаб със 101 кв.м на хиляда жители, едва 15% от стойността на същия показател в Норвегия и 38% от средноевропейското ниво. Тя е на 30-то място от 34 европейски страни, следвана от Украйна, Гърция, Босна и Херцеговина и Сърбия.
„Краткосрочният неуспех на недобре обмислените проекти не бива да ни заблуждава, че няма място за нови търговски центрове в дългосрочен план. Данните на партньорите ни Cushman & Wakefield са недвусмислени: пазарът има да наваксва“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.
През 2014 г. в България се очаква да бъдат завършени 139 500 кв.м нови площи, ако четирите проекта в строеж в момента отворят по план. Първият от тях ще бъде „Панорама мол“ в Плевен през април.
„Търсенето за нови местоположения е стабилно, стига те да са в добре обмислени проекти, с правилни и размери и пазари с ниска конкуренция“, коментира още Генев.
Tweet |
|