АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
България не спазила Пакта за стабилност и растеж
Предоставените от българските власти данни през април 2010 година в рамките на процедурата за прекомерен бюджетен дефицит сочат, че този дефицит е достигнал 3,9 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП) през 2009 година, съобщи днес говорител на Европейската комисия, цитиран от БТА.
Според пролетните прогнози става дума за временен дефицит, тъй като за тази година се прогнозира показателят да е под 3 на сто от БВП. Независимо от това, не може да се смята, че цифрата е близо до препоръчителната стойност (3 на сто от БВП) в Пакта за стабилност и растеж и Европейската комисия стига до извода, че изискванията на пакта не са спазени, добави той.
При процедурата при прекомерен дефицит Европейската комисия трябва да изготви доклад, веднага щом в страна членка на Европейския съюз бъде установен дефицит, надхвърлящ референтната стойност от 3 на сто от БВП.
Този доклад се внася от Европейската комисия в Съвета на Европейския съюз, който трябва да вземе решение. Досега няма случай, при който страна членка да е наказвана за прекомерен държавен дефицит. Само че при представянето на мерки за по-добро финансово управление в Европейския съюз днес председателят на Европейската комисия посочи, че една от тези мерки ще бъде по-строго прилагане на процедурата при прекомерен дефицит.
Нотификация за процедура при прекомерен дефицит (ППД) освен България през април са получили още Кипър, Дания, Финландия и Люксембург.
България
Данните, които българските власти предоставиха в рамките на нотификацията за процедура при прекомерен дефицит (ППД) от април 2010 г., показват, че през 2009 г. дефицитът на консолидирания държавен бюджет в България достигна 3,9% от БВП. Разликата, с която е надхвърлена референтната стойност от 3%, може да се окачестви като по изключение, тъй като се дължи на драстичен икономически спад. Съгласно пролетната прогноза дефицитът е временен, защото се очаква той да спадне на под 3 % от БВП тази година, макар че преобладава значителна несигурност по отношение на резултата. Въпреки всичко Комисията заключи, че критерият за дефицит в Договора не е изпълнен, тъй като равнището на дефицита не може да се счита за близко до референтната стойност.
Кипър
В нотификацията за ППД от април 2010 г. кипърските власти уведомиха за дефицит на консолидирания държавен бюджет в размер на 6,1 % от БВП за 2009 г., а консолидираният брутен държавен дълг запазва тенденция за повишаване и достигна 56,2 % от БВП. Комисията счете превишаването на 3 % за изключение, тъй като е в резултат на драстичен икономически спад. Но тъй като е много над 3 %, равнището на дефицита вече не може да се разглежда като близко до референтната стойност. Пролетната прогноза сочи, че нарушението не е и временно. Следователно Комисията стигна до извода, че критерият за дефицит в Договора не е изпълнен. Тъй като както съгласно програмата за стабилност, така и съгласно пролетната прогноза се предвижда съотношението на държавния дълг спрямо БВП през 2010 г. да надвиши референтната стойност от 60 %, Комисията заключи, че и критерият за дълга в Договора не е изпълнен.
Дания
В нотификацията за ППД от април 2010 г. датските власти докладваха за планиран дефицит на консолидирания държавен бюджет в размер на 5,4 % от БВП за 2010 г. Предвиденото превишаване на референтната стойност е по изключение, защото е в резултат на драстичен икономически спад. Но тъй като е много над 3 %, равнището на дефицита вече не може да се разглежда като близко до референтната стойност. Предвиденият дефицит не е временен, както става ясно от пролетната прогноза. Следователно Комисията стигна до извода, че критерият за дефицит в Договора не е изпълнен.
Финландия
В нотификацията за ППД от април 2010 г. финландските власти докладваха за планиран дефицит на консолидирания държавен бюджет в размер на 4,1 % от БВП за 2010 г. Планираното превишаване на референтната стойност е по изключение, защото е в резултат на драстичен икономически спад. Планираният дефицит е временен, тъй като в пролетната прогноза се предвижда той да се намали до 2,9 % от БВП, т.е. съвсем малко под референтната стойност, като се допуска, че няма да има промяна в политиката. Едно равнище на планирания дефицит в размер на 4,1 % от БВП обаче не може да се разглежда като близко до референтната стойност. Следователно Комисията стигна до извода, че критерият за дефицит в Договора не е изпълнен.
Люксембург
Съгласно нотификацията за ППД от април 2010 г. дефицитът на консолидирания държавен бюджет в Люксембург се очаква през 2010 г. да достигне 4,2 % от БВП. Превишаването се разглежда като по изключение, тъй като е в резултат на икономическия спад. В пролетната прогноза на Комисията се изхожда обаче от равнище на дефицит в размер на само 3,5 %, което може да се разглежда като близко до референтната стойност. Освен това въз основа на политическото решение, взето след пролетната прогноза, дефицитът за 2010 Г може да се разглежда като временен. Следователно Комисията стигна до извода, че критерият за дефицит в Договора е изпълнен.
Tweet |
|