АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
България през погледа на австрийския бизнес
На среща с медии в Kronospan Design Center Австрийското търговско представителство (ADVANTAGE AUSTRIA) у нас огласи резултатите от своята традиционна годишна анкета сред австрийските инвеститори в България, която оценява бизнес климата в страната. Проучването е проведено в края на 2023 г. с участието на 96 ръководители на австрийски компании.
Филип Купфер, търговски съветник към Посолството на Австрия и ръководител на ADVANTAGE AUSTRIA, постави акцент върху сравнително оптимистичните очаквания на българо-австрийския бизнес въпреки сложната обстановка в света:
„Резултатите от анкетата отчитат по-голям оптимизъм за развитието на бизнес климата в България, като при 12% за миналата година сега делът на оптимистите достига 19%. Австрийските компании в България гледат уверено напред и са готови за внедряването на изкуствения интелект и приемането на еврото в страната. В същото време много от тях изразяват опасения от неблагоприятната геополитическа обстановка на военни конфликти и санкции и виждат в този фактор най-голям повод за тревоги за своя бизнес“, посочи той.
При общата оценка на бизнес климата у нас през 2023 г. 23% от анкетираните мениджъри (спрямо 19% за 2022 г.) отчитат подобрение, а 46% не виждат промяна.
Значително по-нисък процент от тях докладват влошаване – 31% спрямо 45% при анкетата за 2022 г. По отношение на очакванията за бизнес средата през 2024 г. наблюдаваме по-изразен оптимизъм, като 19% предвиждат подобрение (при 12% миналата година), а 37% – влошаване (с 10 процентни пункта по-малко от предишното проучване). В същото време 43% не очакват съществени промени през годината.
При оценката на обществено-политическата рамка и институционална среда в България представителите на австрийските компании оценяват положително системата за мита и данъци у нас (81%), качеството на местните доставчици (66%), навременното плащане (62%) и разходите за труд (58%).
В същото време съществено неодобрение събират бюрократичните пречки (80%), борбата с корупцията и престъпността (79%), липсата на работна ръка (73%), политическата нестабилност (72%) и липсата на предвидима икономическа политика (71%).
Висок процент от мениджърите на австрийски компании (23%) очакват да увеличат своя персонал, 37% очакват ръст на оборотите, а 25% прогнозират увеличение на инвестициите. В оценката за развитието на продукти и услуги, базирани на изкуствен интелект, преобладават очаквания за нарастването на ролята на тази възлова иновация (40%).
Висши мениджъри споделиха своя опит като австрийски инвеститори в нашата страна.
Цветан Симеонов, председател на БТПП: „Като всяка година проучването сред австрийския бизнес в България на Advantage Austria e важна част от цялостната оценка на икономическата среда в България и нейните елементи. Като цяло няма съществени разлики в оценките за бизнес средата, сравнено и с ежегодно провеждащото се от БТПП проучване на Европалати в България.
Начинът на провеждане на проучването на Advantage Austria, позволява да бъдат поставени и повече въпроси за оценка на Австрийските фирми, което ще бъде от полза и за БТПП при оформяне на позиции и политики по водещи икономически и инвестиционни теми в България.“
Николай Банков, управител на Кроношпан България: „Увеличаването на ползването на дървесина и достигането на средно-европейските практики при устойчивото управление на горите ще ни гарантира поддържане на доброто им здравословно състояние и ще подпомогне мебелната индустрия, бранш, който създава повече от 3% от БВП на България, има допълнителен потенциал за развитие и ползи за обществото и осигурява заетост на населението в слабо развити райони на страната.“
Александър Сипек,управител на ЕВН България Груп : „Вярвам, че България има значителен потенциал да привлече нови чуждестранни инвеститори, ако провежда стабилна и предвидима политика, реализира национална дигитализация на всички общински и държавни служби и положи усилия за обучаване на квалифициран работен персонал.“
Светла Несторова, главен изпълнителен директор и председател на УС на Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп.: „Пожелаваме си за 30г. юбилей на фирмата в България да влезем в еврозоната. Това не само ще облекчи сектора от капиталова гледна точка, а и ще означава още по–добри условия за българските потребители.“
С ниво на инвестициите от над 4,6 млрд. евро (според Българската народна банка) Австрия е вторият най-голям чуждестранен инвеститор в България. Сред австрийските фирми са A1, ЕVN, OMV, Vienna Insurance Group – Bulstrad, Uniqa, Mondi, Kronospan, Palfinger, Wienerberger, Sportalm, Baumit и др.
Австрийските компании са не само сред най-големите, но и сред най-стабилните и надеждни работодатели и данъкоплатци в страната. България е в Топ 30 сред външнотърговските партньори на Австрия, а в класацията на България Австрия заема 28-о място при износа и 32-о място при вноса.
За първите девет месеца на 2023 г. външната търговия се развива много динамично: Търговията с услуги: Износ от Австрия към България: 271 млн. евро (+6,6% в сравнение със същия период на 2022г.)
Внос в Австрия от България: 626 млн. евро (+2,1%) Търговия със стоки: Износ от Австрия към България: 910 млн. евро (+7,1% в сравнение със същия период на 2022г.) Внос в Австрия от България: 723 млн. евро (+4,3%) .
Tweet |
|