EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

България създава туристически райони

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

България създава туристически райони

mail11:15 | 29.10.2010прегледи 1665 коментарикоментари 0


В проекта на новия Закон за туризма основната цел, с която се създават туристически райони в страната, е маркетинг и реклама на регионалните туристически продукти. Това каза Христомир Христов, държавен експерт към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма по време на дискусия за
туристическото райониране в страната.Със закона няма да се определя броя на туристическите райони. Определянето на границите и наименованията им ще става впоследствие с решение на Министерския съвет. С решението ще се определя и седалището на организациите за управление на туристическите райони. Тези организации ще са юридически лица като в проектозакона са посочени компетенциите и начините на управлението им. Туристическите райони ще участват пряко в управлението на туризма на местно и на национално ниво, взимайки участие в съответните структури при кмета на общината и при министъра на икономиката, енергетиката и туризма.
След приемането на закона и след като правителството вземе решението, с което се посочат границите на района, със заповед на министъра на икономиката ще се отправят покани, на базата на които ще се учреди самото юридическо лице.
Туристическите райони ще покриват цялата територия на страна и ще съвпадат с административните граници на общините, каза Мария Иванова, директор на дирекция "Туристическа политика" към МИЕТ. Една община няма да има правото да членува и да бъде част от два района.
Финансирането на организациите за управление на районите предвижда приходите им да се формират от средства от туристическата такса, която се събира от общините на територията на съответния туристически район, членски внос, приходи от стопанска дейност, средства от участие в европейски, международни и други донорски програми, дарения и други източници.
Христомир Христов обясни, че идеята е да се поиска от общините пренасочване на част от средствата от туристическите такси от общините към туристическите райони. Мотивът за това решение е, че е по-логично една община да се представи на туристическия пазар чрез по-голяма териториална единица, каквато е районът, а не самостоятелно. Тогава присъствието й би било доста по ефективно, когато се представи като част от по-голяма и обозрима туристическа дестинация, каза Христов.
В организацията за управление на туристическия район задължително ще членуват общините след решение на общинския съвет, местните и регионалните туристически сдружения, като и двата вида сдружения трябва да са регистрирани в Националния туристически регистър, за да могат да членуват. Христов каза, че задължително ще е членството в туристическия район и за сдруженията на превозвачи, на концесионери и друг тип сдружения на бизнеса, свързани с туризма. На браншовите организации се предоставя възможността да преценяват сами дали да членуват в един или друг туристически район.
За да се гарантира предимство на бизнеса над администрацията и в организациите за управление на туристическите райони, и в националната туристическа организация, се предвижда браншът да има по-голям брой представители в управителните органи спрямо тези на администрацията. Като пример Христов посочи, че ако в общото събрание на организацията за управление на туристическия район членуват 20 общини и 20 сдружения, в управителния съвет на организацията от девет члена - пет ще са представители на бранша и четири на общините.
Предлага се на територията на една община да работи само едно местно туристическо сдружение, което ще има всички правомощия по отношение на комуникацията с общината, участие в експертните комисии по категоризиране на туристическите обектите, участие в процеса на контрол по спазване на Закона за туризма и в консултативния съвет по туризъм.
Срещу минимален размер на членския внос, който ще бъде определен от министъра на икономиката, енергетиката и туризма, всички лица, които извършват хотелиерска, ресторантьорска, туроператорска, турагентска дейности, концесионери на плажове и ски-писти ще бъдат задължени да членуват в местната туристическа организация. Тя задължително ще е член на организацията за управление на туристическия район, като размерът на членския й внос към организацията ще бъде процент от събраната такса за членство от туристическите фирми.
Целта е да се осигури за туристическия район и дейността му финансиране от туристическия бизнес по линия на членството на местните сдружения и от администрацията - по линия на туристическата такса, обясни Христов.За момента не е целесъобразно да се изискват средства от туристическата такса и за Националната туристическа организация, която се предвижда да бъде създадена според проектозакона, каза Христов. По тази причина се предлага тази организация да не бъде самостоятелна структура със собствена администрация, заради сериозните разходи за издръжката й.
В Националната туристическа организация се предлага да участват представители на туристическите райони, на националнопредставителните браншови туристически сдружения и от МИЕТ. Идеята е организацията да е експертен съвет. Неговите решения ще имат задължителен характер за министъра на икономиката, енергетиката и туризма. Компетенциите на съвета ще са главно в сферата на маркетинга, информационното обслужване на туристите и по отношение на качеството на туристическия продукт. Министерството ще разработва проект на доброволни системи за качеството на туристическите услуги, които ще се предоставят на браншовите организации за прилагане, ако бъдат одобрени от тях.

 

 


 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg