АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
България:7 магистрали и 7 скоростни отсечки
Седем магистрали, седем скоростни пътя, два моста плюс трети над река Дунав, тунелът под Шипка са приоритетни за българското правителство, каза регионалният министър Росен Плевнелиев при представяне на програмата на правителството в пътния сектор до 2020 г. 5,5-6 млрд. евро са необходими на България за периода 2014 – 2020 г. за постигане на средноевропейско ниво на пътната мрежа
Магистралите
Това са „Тракия”, „Марица”, „Черно море”, „Струма”, „Хемус”, „Люлин”, „София – Калотина”.
Повече от 60 компании са закупили тръжни документи за лотове 1 и 2 на магистрала "Марица", като изграждането й ще стартира най-вероятно през юни т.г..
„Струма” е приоритет за 2011 година. Предстои да се одобри тръжната документация за лотове 1 и 4, като концепцията за развитието й ще е готова до края на май. Идеята е до май 2012 г. да ясен бюджет на магистралата, а в края на 2015 г. тя да бъде готова.
405 млн. евро ще са нужни за изграждането на магистрала „София – Калотина” според мнението на експерти. 50-километровият участък на лот 1 е планиран за изграждане най-късно до 2015 г. През тази година ще започне работа по Западната дъга на Софийския околовръстен път, която е част от проекта, за да завърши през 2013 година. Другата фаза от "Калотина – София" – Северната скоростна тангента, е предвидена за 2014 година. Автомагистрала „София – Калотина” всъщност включва Западната дъга, участъкът от връзката с магистрала „Люлин” със Софийския околовръстен път и Северната дъга към „Хемус” и „Тракия”. Магистралата трябва да свърже директно южното направление през „Люлин” и „Струма” към гръцките пристанища и връзката „Калотина – София”.
До средата на година се очаква отговор дали магистрала "Хемус" ще бъде финансирана от бюджета на ЕК, като две от нейните отсечки ще бъдат построени до края на 2011 година. „Хемус” ще отключи потенциала на Северна България, тя е изгубената връзка на Адриатическите пристанища с Варна, каза Плевнелиев. „Хемус” е тотален приоритет и ние считаме, че до февруари 2011 г. трябва да направим всичко, за да бъде тя част от европейското финансиране. Завършването на магистралата ще струва 1.3 млрд.евро.
В момента се уточнява трасето за "Черно море", като в нея ще влезе и обходът на Варна. Магистрала „Черно море” е приоритет по ОП „Транспорт” за периода 2014 – 2020 г.
За да защитим трите стратегически проекта – магистралите „Струма”, „Черно море” и „Хемус” ще са ни нужни 2,3 млрд. евро за периода 2014 – 2020 г. и ние търсим максимално коопериране с ЕС, допълни министърът.
В момента се изграждат 177 километра магистрали, като до края на мандата на това правителството ще бъдат пуснати в експлоатация 288 километра, каза още Плевнелиев.
Правителството работи по пътищата:
Видин – Ботевград (по коридор №4)
Русе – тунела под Шипка – Маказа (коридор №9, път I-5)
Русе – Шумен
Гюешево – София (коридор №8)
Скоростен път Рила (далечен обход на София)
Варна – Дуранкулак (към Констанца)
Пловдив – Асеновград.
За постигане на тези приоритети ще бъде създадена Държавната компания за стратегически инфраструктурни проекти, която ще работи с Европейската инвестиционна банка, Световната банка и експерти от Европейската комисия за провеждането на съвършено нови по вид тръжни процедури, както и управление на новите аутобани.
Дирекция „Пътни проекти” в МРРБ ще работи с АПИ при изпълнението на проектите. Дирекцията с осем служители ще подпомага министъра и зам.-министрите, за да се гарантира координацията между институциите при важните проекти.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството ще е второто междинно звено за европейски средства за пътни проекти за периода 2014 – 2020 година.
Tweet |
|