EUR 1.9558
USD 1.8157
CHF 2.0822
GBP 2.3511
CNY 2.5324
you tube
mobile version

Българска козметика със злато и перли

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Българска козметика със злато и перли

mail15:15 | 27.11.2011прегледи 2973 коментарикоментари 0


Мария Йолова
Експанзия по време на криза! Това се оказва успешен бизнес модел за малката био козметична компания „Христина”.* Още през 2006 година фирмата прави пробив на чужди пазари. „Първоначално започнахме да изнасяме за Албания, обясни Мария Спасова, мениджър продажби. - След това за Гърция, където с нас се свързаха българи, които били ползвали продуктите ни. Настояха да разработим серия за гръцкия пазар. Там климатът е по-топъл и за това променихме процентното съдържание на съставките в посока по-голяма хидратация. Започнахме да произвеждаме и за Русия, а през 2010 година стъпихме и на пазара в Обединените арабски емирства с лукс серия със перлен прах, хайвер, охлюви. Ако бяхме предложили в Дубай обикновен крем за ръце, нямаше да има сериозно търсене, докато нашият крем със злато се наложи въпреки че там пазарът е необятен. Съумяхме да намерим ниша, където има място и за нас. Аз не зная друга българска козметична фирма, която да изнася за Дубай.
За всяка страна е съществено да се разработи това, което е подходящо за конкретния климат и среда. Важно е как изглежда опаковката, етикета, цялата визия. Дори в различните градове на България потребностите са различни. Във Варна и София, например, имаме различни продажби на продуктите.”, казва още Мария Спасова.
Компанията използва за продуктите си основно български билки, които изкупува, но има идея скоро фирмата да събира билки сама, да изгради собствена сушилня, с което производственият процес да бъде изцяло под техен контрол. Преди време пътували до Шри Ланка, защото чули, че билките там са много полезни. Възнамерявали да ги използват за техните продукти и рецепти. След анализите се оказа, че азиатските билки нямат същия ефект както българските. Те били подходящи за местните хора, но не и за европейските ширини.
Българите преоткриха родната козметика
Малката компания не пренебрегва и българския пазар. След началото на кризата много българи се обръщат към родната козметика. „Може би първоначално заради значително по-добрата цена, а в последствие и поради доказаното ни качество.”, коментира Спасова. – „ Хората започнаха да ценят и да търсят родното производство, което много радва. Действително има още много да работим по отношение на визията, презентирането на продукта, но често маркетингът и рекламата са двата определящи фактора за оскъпяване на продукта. Плащаме по-скъпо заради името на известните марки, а не за съдържанието, което се предлага.”
Дългият път до сертификата
Пробивът на чужд пазара обаче не е така лесен. Преди една козметична компания да стигне там, тя преминава през дълга процедура по сертификация. Първо пред съответните органи у нас се доказва, че продуктът е безопасен и че се продава вече на българския пазар. Следва специално изследване за тежки метали и микробиологичен анализ. Всеки продукт има т. нар. „Козметично досие”, което включва описание на всички съставки и произход на продукта, след което Министерство на здравеопазването издава сертификат, доказващ, че продуктът може да бъде изнасян за определена страна. Тогава вече той е подложен на анализ и от регулиращите органи на съответната страна. От 2 до 7 месеца продължава тази процедура, но си заслужава, твърди Мария Спасова. Самият сертификат се подновява на всеки 2 години.
Износът продължава
Според националната статистика над 90% от производството на етерични масла в България е предназначено за износ, а от края на 2009 година до този момент козметичните и парфюмерийни продукти са едни от малкото в България, чийто износ продължава да нараства.
Пак според статистиката кризата стимулира продажбите на български козметични стоки на родния пазар. Ръстът в бранша за третото тримесечие на 2011 година е 15.3%, а за деветмесечието – 11.9%. Увеличението на стойностния обем е съответно – 20% и 21.5%.
Браншът – вековна традиция
Относителната стабилност на козметичният бранш се дължи и на традицията в него, защото той има дълга и успешна история, коментират експерти. Парфюмерията и козметиката са водещи и конкурентни отрасли в България. Козметично-парфюмерийният гигант „Ален мак”, основан в Плевен /понастоящем разпродаден/ е израснал на базата на Първата българска парфюмерийна фабрика, която е създадена от Антон Папазов през далечната 1892 година. С продуктите му, а по-късно и с марката „Ален мак” израстват поколения българи. Дотогава грижата за красотата е била в ръцете на билкари, знахари и бръснари. Поради изключителното богатство на билки, с които разполага страната ни, все повече козметични производители, следвайки традицията от преди век, влагат билки в продукцията си и днес.
На това залага и Христина Христова, създател на малката компания, за която разказваме. Историята започва много отдавна. Христина израснала близо до прабаба си (знахарка в село Костенец, в Рила планина). От нея тя научава как да комбинира билки, за да имат те лечебен ефект не само върху кожата, а и върху целия организъм на човек. След като завършва химия, започва професионално да навлиза в козметичния бранш. Първоначално създава индивидуални кремове. Интересът към тези продукти става много голям и през 1997 г. тя пуска на пазара 5 продукта, сега асортиментът е достигнал 400.

 *Компаниите, за които разказваме, са експортно ориентирани,  те са стигнали до външните пазари и със съдейстието на изложения, организирани от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) .


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1693