АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Български компании в САЩ
Български компании са извървели сложния път да пробият и да се утвърдят на американския пазар. Това беше основното послание от страна на бизнеса, което бе излъчено по време на Конференцията Explore USA.
Български компании са открили поне 102 работни места в САЩ. Страната ни е изнесла стоки за $659 млн. и е внесла стоки за $382 млн. Най-значимите подотрасли стоки, които изнасяме са компютри и електроника ($106 млн.), машинностроене ($81 млн.), текстил и аксесоари ($75 млн.), химически продукти ($75 млн.) и зърнени култури ($42 млн.).
През 2017 г. България е изнесла към САЩ услуги на обща стойност $406 млн., а е внесла услуги от Америка за $469 млн.
Между САЩ и България през 2018 г. са преминали поне 3 млрд. лева. В тях се включват инвестиции от САЩ в България в размер на 1,6 милиарда лева, 1 милиард лева на български инвестиции в Америка, както и приходи от поне 110 000 души туристи. Това посочи Иво Константинов, търговски аташе на България във Вашингтон.
Отворени възможности за пазарно навлизане и инвестиции в САЩ
Каквото и да става - не се отказвайте
«За започване на бизнес в САЩ научих три неща. Ако не успеете през първата година, не се отказвайте. Вторият урок е, че ако не успеете и през втората година, пак не се отказвайте. Направете така и през третата.» - по този автентичен начин сподели своя американски опит Красен Кюркчиев, съсобственик на «Фикосота». «В Америка трябва да сте вие – този, които управлява бизнеса и взима решенията – само така ще успеете. С нашите енергийни барчета се конкурираме с 2 000 други марки на пазар със 700 различни търговски вериги, в които има около 40 000 - 50 000 продукти.» Това е есенцията от натрупания през последните четири години операции на дъщерната компания на «Фикосота» в САЩ.
«За САЩ едно е ясно: правилата трябва да се спазват. Но е факт, че администрацията им работи добре, а разрешителните и лицензионни режими са малко." - обобщи Кюркчиев.
Иновации и университет като формула на успеха
"Пробихме в САЩ чрез иновация и сътрудничество с Харвард.", каза Кирил Петков, изпълнителен директор на фирма ProViotic, която продава във вериги и над 4 500 аптеки в САЩ пробиотици и продукти на основата на щам на известната Lactobacillus Bulgaricus. "В началото инвестирахме 200 000 долара в проучвания съвместно с Харвардския университет. За нас това беше изключително успешен ход, който освен, че ни гарантира синергия с бранда на Харвард и ни спести необосновани разходи за реклама." - обясни Петков.
С copy-paste няма да успеете
"Филикон" внася своите плодови и зеленчукови продукти, консерви, сокове и нектари в САЩ от 15 години. "Намерихме правилните партньори, спечелихме етническите общности в Америка, като вече обмисляме и свое производство там.“ Разказа Иван Калибацев, член на борда на директорите. "С копи-пейст няма да успеете в Америка. Препоръчвам Ви да слушате партньорите си, да разберете с какво е уникален Вашия продукт, да следите новостите.", призова Калибацев.
Америка обича смелите
Опитът в пробиване на американския пазар и разрастване е обединяващата линия между BULPROS Consulting и Уолтопия.
Ивайло Славов, съосновател и главен изпълнителен директор на BULPROS, разказа за трудностите, но и за удовлетвореността при сключване на първите големи поръчки за американски клиенти. „Работим в условия на глобална конкуренция, но това за мен значи, че няма граници за правене на бизнес и за предизвикване на успеха. Затова и тук в България, заедно с AmCham, искаме да създадем средата, с която развиваме дигиталната икономика и да заедно да растем.“ – посочи още той.
„Инвестирали сме много в екипа си в САЩ, в правилните хора на място, които могат до два часа да бъдат при клиента", обясни Ирина Станева, мениджър „Инвестиции“ в "Уолтопия". Компанията има бизнес в Америка от 10 години със стени и зали за катерене, с продукти за центрове за забавления и с франчайз концепция за детски стени за катерене.
Българският бизнес има своята зрялост, за да се погледне към американския пазар. Това посочи Петър Т. Иванов, изпълнителен директор на Американската търговска камара. „Нашето изследване на стойността на инвестициите от САЩ показа, че реалният техен обем в България е статистически подценен. Те са поне 4,5 милиарда лева до 2016 г. Това прави 5,7% от общия обем преки чуждестранни инвестиции у нас.“ – посочи той.
В края на 2018 г. Американската търговска камара представи доклада „Инвестициите на САЩ в България 1990-2016 г.“. В него се посочваха петте сектора, в които са съсредоточени основно американските инвестиции у нас: преработваща индустрия, енергетика, селско стопанство, търговсия и ИКТ. Те са концетрирани в регионите на Габрово, Севлиево, Разград, Стара Загора и София. В резултат САЩ се нареждат на шесто място сред страните с най-големи ПЧИ в страната.
Схемите са от презентацията на Иво Константинов, търговски аташе на България във Вашингтон.
Tweet |
|